Mode møder teknologi
SPONSORERET indhold

”Vi kan blive superhelte med vores tøj i fremtiden”

Eurowoman.dk har mødt fashion-tech-journalist Amanda Cosco, som har specialiseret sig i at se fremad i modebranchen.

Foto: Amanda Cosco / Electric Runway
12. jul. 2016 | Mode | Eurowoman

Amanda Coscos arbejde går ud på konstant at bevæge sig mellem to poler: Det ene øjeblik sipper hun cocktails med modebranchens socialites, det næste nørder hun nye gadgets med ingeniører og tech-entusiaster. Til sidst samler hun al sin viden på sit site electricrunway.com, som beskæftiger sig med modebranchens fremtid med fokus på det, hun kalder "fashion-tech"  feltet, hvor mode møder teknologi.

 Electric Runway er et platform, hvorfra man kan gå på opdagelse i fashion-tech. Vi laver events, modeshows, konferencer og paneldebatter om modens fremtid, og vi prøver at bringe de forskellige fællesskaber sammen og starte en samtale. Mode og teknologi er to meget forskellige industrier, og vi skaber et rum, hvor de kan interagere, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Derfor er festivalen den nye modeuge

"Wearables" er nok det første, der dukker op i folks bevidsthed, når det handler om fashion-tech. Men faktisk er området meget bredere end det. Der er designere, der arbejder med stoffer, hvor teknologien er vævet ind i stofferne med tøjdesign, der er responsivt og tilpasser sig den enkelte forbruger. Mulighederne er mange, for ikke at sige uendelige.

 Det interessante ved teknologi er, at den kan "forlænge" vores krop og gøre det muligt for os at bevæge os mod helt nye måder at leve på. Vi kan lave tøj, som gør det muligt at overleve i miljøer, det ellers ikke er muligt for os at opholde os i. Tænk bare på rumdragter og dykkerdragter. Nu har vi muligheden for, at vores tøj med teknologien kan blive endnu mere ekspressivt og dynamisk. Jeg forestiller mig, at vi kan blive superhelte med vores tøj i fremtiden! siger Amanda Cosco.

At bære teknologi eller at være teknologi
Amanda Cosco begyndte sit liv som formidler med bloggen Girl About Toronto, hvor hun skrev om sine yndlingssteder, events og butikker i hjembyen Toronto i Canada. Bloggen blev hurtigt populær og ledte til forskellige journalistjobs, blandt andet på en af Canadas største aviser, The Global Mail, for hvem hun en dag fik mulighed for at interviewe den menneskelige cyborg og avantgardekunstner Niel Harbisson, som har fået opereret en antenne ind i sit kranium, der blandt andet gør det muligt for ham at "høre farve".

Interviewet med Harbisson blev afgørende for Amanda Cosco, som blev opslugt af kunstnerens beskrivelser af det at være teknologi, frem for at bære teknologi:

LÆS OGSÅ: Den russiske modemafia er i gang med at indtage verden

 Min interesse for teknologi blev vækket der. Det satte så mange tanker i gang: Hvor kommer det her til at føre os hen? Vi bærer jo alle sammen rundt på teknologi hele tiden, nogle er begyndt at gå med det i form af wearables, men Niel (Harbisson, red.) føler ikke, at han bærer teknologi, han er teknologi.

Hun tror, at fashion-tech i den nærmeste fremtid kommer til at rykke sig fra at være wearables, der måler og monitorerer vores kroppe, til at blive en mere integreret del af os som mennesker og hjælpe os med at udtrykke følelser og stemninger endnu mere præcist gennem vores beklædning:

 Der er for eksempel designere, som arbejder med at lade bærerens tøj udtrykke følelser på nye måder. I stedet for blot at tælle dine skridt, så gør tøjet noget med den information, der går fra din krop. Designer Kristin Neidlinger har for eksempel lavet en sweater, som kan oversætte nogle signaler, den samler op i din håndflade, til en farve. Den er faktisk opfundet til at hjælpe børn med autisme, fordi den gør det nemt at aflæse følelser. Sådan noget er interessant, siger hun og tilføjer:

 Jeg tror ikke, at vi alle sammen kommer til at gå med tøj, der kan dét. Men idéen om tøj, der tilpasser sig os, og som vi selv kan tilpasse, er jo noget, som moden altid har arbejdet hen imod. Du kender sikkert fra dig selv, at hvis du føler dig i dårligt humør en dag, tager du mørkt tøj på, men hvis du føler dig begejstret eller feststemt, klæder du dig i mønstre og farver. Teknologien vil tilføje et nyt lag til det. Jeg tror, at teknologien med tiden vil gøre vores tøj meget mere "customizable" og personligt.

Modebranchen, som vi kender den, er allerede døende
Selvom der sker meget på fashion-tech-området lige nu, er det stadig en niche, som mainstream-modeforbrugeren endnu ikke helt har fået øjnene op for. Men det er kun et spørgsmål om tid, mener Amanda Cosco:

 Vi er stadig på et meget tidligt stadie. Jeg kalder det The Information Age of Wearable Technology. Vi har devices, som kan tælle dine skridt eller tjekke dit hjerteslag. Men det er egentlig ikke specielt interessant for et modepublikum. I næste fase, som vi er på vej ind i, begynder vi at bevæge os væk fra armbåndet og sy censorer og elektronik direkte ind i stoffet, så det kan hjælpe os med at kommunikere og udtrykke os selv. Vi har allerede set nogle kendte tage det til sig – for eksempel har firmaet CuteCircuit designet en kjole til Katy Perry, som indeholdt mere end 3000 små, lysende LED-pærere til Met Gala i 2010. Samme designer har designet en Twitterkjole, som viser tweets på kroppen. Det er jo en helt ny måde at kommunikere med tøj på.

Katy Perry til Met Gala i 2010 i et design af CuteCircuit. Foto: Stephen Lovekin / Getty Images. 

LÆS OGSÅ: Laura vil lave luksusmodens svar på Airbnb

Udfordringen er først og fremmest at lave fashion-tech, som er alsidigt nok til modeforbrugerne:

Når du køber en kjole, så skal du kunne lide farven, snittet - det er ikke one size fits all. Og sådan har det indtil nu været med wearables. Det er bestemt ikke alle, der kan lide designet på Apple Watch, og du har ikke rigtig noget valg. Måske kan du gøre noget ved farven eller teksturen på armbåndet, men det er det samme firkantede design. Så der mangler fashion-tech stadig at give forbrugerne den der følelse af alsidighed.

Ifølge Amanda Cosco er teknologien allerede nu ved at ændre modebranchen - og den udvikling vil fortsætte, mener hun:

 Moden har jo gennem lang tid haft et eliteproblem - og det har den stadig i dag. Der foregår eksklusion på mange niveauer. Hvis du sidder på front row, er du cool, hvis du sidder på anden række not so much, og hvis du slet ikke er inviteret, er du slet ikke en del af festen. Den struktur har tjent moden i mange år, men nu åbner verden op, og vi ser alle mulige nye måder at tilgå mode på. Folk finder inspiration hos hinanden på sociale medier, og modehusenes og magasinernes magt forsvinder, siger hun og tilføjer:

 Vi kan jo allerede se det. Burberry har ikke længere fire shows om året, for det har de ikke råd til. Burberry har ikke råd! Så jeg tror, at nogle af de store brands vil forsvinde, men til gengæld vil vi se en masse nye netværk og mikrobrands, som bliver store inden for nogle særlige cirkler eller grupper af følgere. Teknologien slår modebranchen, som vi kender den, ihjel. Men den slår ikke moden ihjel, slet ikke.

LÆS OGSÅ: Er fremtiden unisex?

LÆS OGSÅ: Designerne hylder en ny type kvinde på catwalken

LÆS OGSÅ: Designpiger programmerer fremtidens smykker