Ipad - dit barns ven eller fjende?
SPONSORERET indhold

Ipad - dit barns ven eller fjende?

Ah, et øjebliks ro! Mange af os stikker indimellem junior en iPad. Er det ikke også okay? Få eksperternes mening om dit barns brug af tablet.

Af:: Christina Nordvang Jensen Foto: Getty images
04. jun. 2015 | Børn | Vores Børn

Du trækker måske på smilebåndet, når dit barn stiller sig foran fjernsynet og prøver at flytte Bruno fra Ramasjang med fingeren. Men sådan er det, når iPad og tablets er en del af hverdagen. 

Den firkantede tablet kan både bruges som fantastisk babysitter, til læring og til at give dit barn en pause. Men spørgsmålet for mange forældre er, hvornår nok er nok, og iPad’en ikke længere er ven, men fjende mod dit barns fantasi og udvikling.

Vi har spurgt fire eksperter om deres vurdering af børns brug af iPad – og får deres bedste råd til, at det ikke tager overhånd.

Må børn bruge iPad?

Camilla Carlsen Bechsgaard, psykolog: Når iPad’en bliver brugt i en halv times tid og sammen med en voksen, er det rigtig fint. Hvis barnet bliver ladt alene med den i længere tid, kan det til gengæld få udviklingsmæssige konsekvenser. Tablets bliver gradvist en alternativ babysitter i mange familier – det er som at give barnet en sut i munden.Albert Gjedde, professor i neurobiologi: Jeg frygter, at børn ikke udvikler evnen til at sætte sig ind i, hvad der foregår i andre menneskers bevidsthed. Hvis vores omgang med mennesker består i en skærm, lærer man ikke nødvendigvis at tage hensyn til andre menneskers behov og følelser.LÆS OGSÅ: Giv din skærmtrold gode tv-vanerOsman Skjold Kingo, udviklingspsykolog ved Aarhus Universitet: Det er naturligt, at børn bruger den nye teknologi og mærkeligt, hvis man holder tablets væk fra dem. Men der skal selvfølgelig være grænser. Mange børn kan sidde i rigtig lang tid med en tablet, hvilket kan være fint, men også give problemer.Stine Liv Johansen, forsker i børns leg med digitale medier ved Aarhus Universitet: Tablet-verdenen er sjov, og børn og voksne kan få meget ud af den. Det er en del af udviklingen, og derfor bliver det naturligt en del af børns liv. Jeg forstår ikke, at folk synes, det er helt galt. Hvis iPad-brugen er balanceret, er jeg ikke bange for, at det skaber problemer.

Hvor meget iPad er for meget?

Camilla Carlsen Bechsgaard: Det bliver farligt, når iPad’en fylder meget i hverdagen, og barnet ikke efterspørger andet. Der er mange fede ting, man kan lave med et lille barn, så hvorfor skal den dims have hovedrollen? At spille på iPad burde være en afgrænset aktivitet på linje med for eksempel at være med i køkkenet, lege med et stykke legetøj eller gå en tur.Osman Skjold Kingo: Det er individuelt og aldersbestemt. Jo yngre børn, desto mere bør man passe på. Men der er ikke én løsning, og det er udfordringen. Du er nødt til at se på dit barn og vurdere det. Hvis dit barn fungerer socialt og er glad, er der næppe grund til at regulere på forbruget. Hvis dit barn har svært ved sociale situationer og bliver meget træt, kan det være et tegn på, at det er blevet for meget.LÆS OGSÅ: Legetøj: Har du en lille forbrugsjunkie?Stine Liv Johansen: Det er et problem, hvis børn trækker sig fra selskaber, som de ellers ville være en del af for eksempel på legepladsen med deres kammerater. Mange forældre oplever nok, at det giver anledning til konflikter, hvis de giver slip og giver barnet lov til ikke at være en del af forskellige aktiviteter. Det gælder om at lave nogle tydelige rammer over for børnene.

Hvad er fremtiden for børn, der vokser op med iPad?

Camilla Carlsen Bechsgaard: Børn kan komme til at mangle nogle evner neurologisk og finmotorisk. Sansefornemmelsen får de ikke ved at røre ved en blank skærm. De lærer ikke at mærke på ting og gætte, hvad det er, hvis eneste stimulans er iPad’en. Desuden bliver de dårlige til at finde på, og der opstår kedsomhed, når forældrene siger, at de skal finde på noget andet at lave. Paletten af mulige aktiviteter bliver mindre, fordi al fantasi og kreativitet bliver puttet ind i den lille skærm.LÆS OGSÅ: Derfor må junior gerne se tvAlbert Gjedde: Kommunikation mellem mennesker kan blive mere firkantet og mekanisk. Hvis indlæringen bliver overladt til et passivt medie som en tablet, bliver den en anden end den, vi får, ved at omgås rigtige mennesker.Osman Skjold Kingo: Hvis et barn bruger iPad’en rigtig meget, kommer det til at mangle vigtig læring. Børn har godt af at lære at foretage sig noget, der ikke er vildt spændende i deres øjne. I barndommen skal man introduceres til at sidde og kigge ud i luften. Hvis et barn ikke er særlig tolerant, bliver det svært at have et almindeligt arbejde og begå sig som voksen.Stine Liv Johansen: Hvis vi tager udfordringen op og er til stede med vores børn, når de bruger iPad’en, tror jeg, vi får nogle børn, der kan udfolde sig gennem de digitale medier og blive meget kreative. Der er gode potentialer, men det kræver ordentlige rammer.

Hvad er dit bedste råd?

Camilla Carlsen Bechsgaard: Forældre er nødt til at sætte sig ned og lave det, jeg kalder en digital kontrakt, hvor man tager en grundig snak om, hvor meget ens børn skal bruge iPad’en. Der er grund til bekymring, hvis barnet reagerer voldsomt hysterisk, når det ikke længere må lege med iPad’en. I så fald er der brug for en kold tyrker, hvor man finder nye aktiviteter.

Albert Gjedde: Det er svært at sige, hvor meget et barn må bruge en iPad, før det bliver farligt – det er der endnu ikke forskning, der viser. Men det er svært at være kreativ på en tablet, hvor billeder, spil og film erstatter barnets egen kreativitet. Uanset alder bør man begrænse brugen af digitale medier, fordi hjernens udvikling er sårbar gennem hele opvæksten. Vi bør tænke på, om vi ikke ville være lige så glade uden en iPad – så ville børn nok omgås deres omgangskreds anderledes og mere intensivt. Det samme ville de voksne!

Osman Skjold Kingo: Man må tage stilling til, hvor meget ens børn skal sidde med tablets. Det er nemt at stikke barnet en iPad, men det er en glidebane, hvis man gør det hele tiden. Hjemme hos mig har vi den regel, at vi ikke bruger tablets i hverdagene, kun i weekenderne. Det har gjort, at vi er kommet tættere på hinanden og får talt ordentlig sammen. Det fungerer hos os, men hver familie skal finde sin ramme. 

Stine Liv Johansen: Det handler om at få iPad’en til at indgå som en naturlig del af børns hverdag og opvækst. Det er forældres opgave at gå ind i relationen til barnet og være med til at spille. Tag kampen op, og inviter til en match eller sæt dig og spørg, om dit barn vil fortælle om sin bedste video fra YouTube. Vi er nødt til at acceptere, at det, vi syntes var sjovt som børn, ikke nødvendigvis er det samme i dag.

LÆS OGSÅ: Derfor er tv godt for dit barn

LÆS OGSÅ: Giv dit barn mere nærvær

LÆS OGSÅ: Kiddly.dk