Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

tips

17 dejlige mænd

Søvn, sport, sex og mad med masser af smag. Vi har bedt 17 sunde mænd komme med deres bedste sundhedstips til kvinder.


1. Felix Smith, tv-vært

„Jeg tænder på stærke, selvsikre kvinder, der kan selv og har et godt selvværd. Det er enormt tiltrækkende, meget mere end den „perfekte" krop.”

2. Thomas Herman, kok og tv-vært
„Jeg tager let på og bliver kraftig. Derfor undgår jeg at OVERleve, dvs. at spise for meget af det usunde. Ingenting er forbudt, jeg nyder alt − også en pizza, en god pizza. Jeg er bare mådeholden nu i modsætning til tidligere.”

3. Søren Ejlersen kok og stifter af aarstiderne.com
„Undersøgelser viser, at hvis vi spiser en diæt, hvor fordelingen af vores mad er 20 procent kød og 80 procent grønsager, vil der globalt set være mad nok til alle. Ud over effekterne på klimaet er 80/20-modellen også rigtig sund.”


4. Umahro Cadogan, ernæringsekspert
„Pas på dit blodsukker. Når det rutsjer op og ned, forstyrrer det din hormonbalance. Den værste synder er det hvide, raffinerede sukker, som får dit blodsukker til at gå amok. Hold dig væk fra det.”

5. Ole Henriksen, skønhedsekspert
„Huden skal næres og have omsorg. Skrubbes og peeles, så det, der har udtjent sin rolle, kan forsvinde. Det samme gælder sjælen og sindet. Vi skal pleje os selv med samme selvfølgelighed, som vi husker at børste tænder.”

6. Christian Bitz, sundhedsekspert
„Jeg vil hellere se store former end ingen former – og ville ønske, at I kunne nyde de ekstra fem kilo i stedet for at kæmpe så meget med dem. Jeg har langt større respekt for en kvinde med selvværd og selvtillid, som spiser det, hun har lyst til – frem for hende, der sidder og nipper til salaten.”


7. Henning Daverne, meditationsekspert
„Det handler ikke kun om, hvad du spiser, men også om, hvordan du spiser. Et godt fingerpeg er, om du har det bedre, når du er færdig med at spise end før. Hvis din sult ikke erstattes af velbehag, men f.eks. et dyk i dit energiniveau, så er din kost måske for tung at fordøje. Eller måske stresser du, mens du spiser. Sid roligt ned og nyd maden.”

8. Chris MacDonald, sundhedsguru
„Prioriter din søvn. Du har brug for ca. otte timer hver nat. For lidt søvn nedsætter din forbrænding og ødelægger din appetitregulering, så du spiser langt mere for at give kroppen energi. Og sørg for at få pulsen op. Bare 20- 40 minutter tre gange om ugen. Det behøver ikke være kompliceret eller tidkrævende. Cykl, løb, powerwalk. Det giver energi og bedre humør.”

9. Bo Spellerberg, håndboldspiller
„Kvinde er allerdejligst, når hun både er bevidst om at spise sundt og træne for at holde figuren. Og når hun kan slippe det og give los. Begge dele er vigtigt. En stor bøf efterfulgt af en god dessert med mere er klart sexet under de rigtige omstændigheder…”


10. Arne Nielsson, coach, roer og foredragsholder

„Kvinder ser tit efter det, der giver dem dårligt selvværd. De har fokus på områder, hvor de ikke føler sig gode nok. Brug i stedet energien på at dyrke alt det, I faktisk kan. For dét, du træner i, bliver du bedre til. Uanset om det er det gode selvværd eller det dårlige selvværd.”

11. Claus Holm, kok på Godmorgen Danmark og aktuel med foredraget  „Sundhedsværksted” med Christian Bitz
„Nyd livet, og lad dig forføre af de gode danske råvarer. Køb lokalt, tænk økologisk, og nyd det, der er i sæson. Jo mere det smager – jo mindre spiser du, du bliver hurtigt mæt og får en fornemmelse af god samvittighed. Sundhed skal smage godt og ikke sundt.”

12. Arne Astrup, læge, professor i ernæring og forfatter til bl.a.
„Verdens bedste kur” „Kostanbefalingerne siger, at 10-20 procent af din kost skal være protein. Men nye undersøgelser viser, at hvis du ønsker et effektivt vægttab, skal du gå efter 20-30 procent kombineret med langsomt omsættelige kulhydrater, grønsager og frugt.”


13. Thomas Rode, kok, crossfit- & stenalderentusiast

„Ingen sukker, ingen stivelse. Om det så er økologisk fuldkornsrugbrød, så lad være. Jeg spiste selv smørrebrød til frokost i går – som smagte fuldstændig fantastisk, men bagefter kunne jeg have lagt mig ned og sove, for jeg havde ingen energi.”

14. Jakob Olrik, sexolog og aktuel med bogen
„Kvinde, kend din mand” „Dyrk din naturlighed, og fald ikke for de kunstige virkemidler. Elsk dig selv, og hold dig fra plastik og botox. Det er det, jeg oftest hører fra mænd: Det handler ikke om, hvordan hun ser ud, men hvordan hun har det med sin krop. En kvinde, der elsker sin naturlige krop, er klart det mest sexede.”

15. Peter Bo Bendixen, balletmester i Tivoli
„En kvinde, som holder sig i form og samtidig føler et mentalt overskud, der gør, at hendes liv hænger sammen på en god måde. Dét er en fantastisk balance. Er det mentale ikke med, er det ikke sundhed i mine øjne. Og så er det sindssygt attraktivt, når en kvinde tør være den, hun er. Mange siger, at det er de − men jeg oplever, at de færreste er det.”


16. Per Brændgaard, sundhedsekspert og aktuel med bogen SLANKEKURs

„Spis efter din sultfornemmelse. Altså hullet i maven. Vent med at spise morgenmad, frokost og aftensmad, til du er tilpas meget sulten. Stop, når sulten er væk. Spis hverken for lidt eller for meget. Spis tilpas.”

17. Christian Stadil, direktør for Hummel
„Mange presser sig selv for meget, når det gælder træning. De skal mindst træne halvanden time eller løbe 10 kilometer. Gør du det, mister du lysten. For mig er det vigtigt bare at komme i gang. Tricket er, at jeg starter dagen med at tage mit træningstøj på. Når jeg har det på, kan jeg lige så god lave et par øvelser, og så kommer lysten.“

 

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Chris MacDonald, Christian Bitz og Per Brændgaard