Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Kvinde slapper af på strand
Foto: Getty

5 tips: Sådan undgår du problemer med maven på din ferie

Det er bestemt ikke sjovt at blive ramt af dårlig mave, når du er på ferie. Men selvom ”feriemave” er både ubehageligt og ofte resulterer i spildte feriedage, så er det heldigvis sjældent farligt. Læs med og få gode maveråd

Du har glædet dig til at holde ferie, og så ender du med at bruge et par dage i nærheden af toilettet, fordi maven driller. Hvis du har oplevet at få ferien ødelagt på grund af dårlig mave og hyppige toiletbesøg, er du bestemt ikke alene. Dårlig mave er nemlig det hyppigste sundhedsproblem i forbindelse med ophold og ferier i udlandet, og godt halvdelen af os risikerer at få ferierejsen sydpå helt eller delvist ødelagt på grund af ”turistmave”.

Jo mere eksotisk dit feriemål er, og jo mere primitive forhold, du rejser under, desto mere påpasselig bør du være. F.eks. er risikoen for at få dårlig mave meget større i Afrika og Asien end i Nordeuropa. Typisk går det galt, fordi der her gælder nogle helt andre hygiejnestandarder end under vores nordlige himmelstrøg, maden er for dårligt opvarmet, eller grøntsagerne er skyllet i forurenet vand, der indimellem kan indeholde afføringsbakterier. Turistmave er heldigvis sjældent farligt og går i de fleste tilfælde over efter 3-5 dage uden behandling.

Læs også: 7 tips til at lindre smerten ved solskoldning

Vil du slippe for problemer med maven, så er det en god ide at følge sloganet "Steg det, kog det, skræl det - eller lad det ligge". På den måde kan du faktisk reducere din risiko for at få ødelagt ferien på grund af dårlig mave betydeligt. 

5 tips: Undgå dårlig mave på ferien

Pas på vandet. Undgå at drikke postevand fra vandhanen eller anvende isterninger, der er lavet af postevand. Drik i stedet vand eller mineralvand med kulsyre fra flasker med forseglet låg. Eller vælg drikke, der er fremstillet på kogt vand fx te og kaffe. Husk i øvrigt også at børste tænder i vand fra flaske.

Spis altid tilberedt mad. Kogning og stegning er den mest effektive måde at slå skadelige bakterier ihjel. Spis derfor altid mad, der er gennemstegt eller kogte eller bagte retter. Undgå alle former for rå mad, fx rå fisk, rå skaldyr (østers, muslinger), rå æggeblommer og upasteuriserede mælkeprodukter.

Gå udenom gadekøkkener og buffeter. For at holde bakterierne nede og undgå at de formerer sig, er det vigtigt, at maden er rygende varm. Undgå derfor buffeter og spis udelukkende mad, der er tilberedt, kort inden den spises. Undlad også at spise mad fra gadekøkkener, da man ikke ved, hvor god hygiejnen er, eller hvor længe maden har stået i solen.

Skræl og skyl. Spis ikke rå frugter eller grøntsager medmindre de kan skrælles eller pilles – og pil dem selv. Undgå helt at spise frugter med tynd skræl som fx jordbær og hindbær.

Husk at vaske hænder. Bakterier overføres oftest gennem vand, mad - eller dine hænder. Sørg derfor for at vaske dine hænder hyppigt med vand og sæbe - og altid inden du spiser. Så undgår du at eventuelle bakterier videreføres til din mad. Medbring eventuelt en desinficerende håndsprit eller vådservietter i tasken.

Læs også: Sol, sport & SPF: Find den solcreme, der passer til dig

Hvis uheldet er ude

Dårlig mave og diarré kan forebygges men ikke helbredes. Hvis uheldet alligevel er ude, skal du sørge for at:

Drikke rigeligt
Når du har diarré og/eller kaster op – og hvis det oveni købet også er varmt – har du stor risiko for at dehydrere. Derfor er det meget vigtigt, at du får rigeligt med væske. Sørg for at drikke mindst to liter i døgnet. Hvis du har diarré, skal du desuden drikke 200 ml. per løs afføring. Drik vand evt. tilsat lidt salt og sukker, da sukkeret hjælper med til, at kroppen kan optage salt og vand. Du kan også drikke te med sukker, juice eller saft.

Få salt
Når du har diarré mister du både væske og salt. Sørg derfor for at holde saltbalancen i orden. Spis salte fødevarer, fx salte kiks eller chips.

Spise kulhydrater
Selvom det er vigtigst, at du drikker, så kan det også hjælpe på maven at spise lidt. Forsøg derfor at spise igen så hurtigt som muligt. Start forsigtigt de første par dage med kogte ris eller pasta, ristet brød, kiks, banan, revet æble eller kogt fisk eller kylling. Undgå mælkeprodukter, da de kan virke afførende.

Virker cola egentlig?

Det er faktisk en sejlivet myte, at cola hjælper mod diarré. Cola indeholder nemlig ingen aktive stoffer, der stopper diarré eller afhjælper dårlig mave. Det er dog muligt, at kulsyren i cola kan hjælpe på det overtryk, der kan opstå, når du har diarré, ligesom den kan afhjælpe dehydrering. Men cola kan ikke i sig selv slå bakterier ihjel.

Kilder: Statens Serum Institut, Apoteket.dk, Netdoktor.dk, Overlæge Bente Klarlund

Se, hvad vi ellers skriver om: Rejseguide, Hygiejne og Fordøjelsen