Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Sirt kuren, spis dig slank
Foto: Getty

Sirt kuren, spis dig slank

6 superfoods, der slanker: Sund & slank med sirt

Sirtfoods er det nye sort. Med dem kan du booste både dit vægttab, muskelmasse og sundhed − helt uden faste, sult og kalorietælling. Se her, hvad sirt egentlig er.

BLADSELLERI
DERFOR: Bladselleri indeholder de sirtuinaktiverende flavonoider apigenin og luteolin. Vælg den grønne frem for den blegede gule, da blegningen mindsker den sundhedsboostende effekt.
SÅDAN: Brug bladselleri i grønne juicer, salater og også gerne som gnavesnack og i dip. Den er også god i wokretter og kan både steges, koges og dampes. Brug især de inderste stængler og bladene, som er særligt næringsrige.
HVORNÅR: Bladselleri er i sæson i Danmark fra juli til og med november.

JORDBÆR
DERFOR: Jordbær indeholder det sirtuinaktiverende stof fisetin. Jordbær siges at gavne kroppens evne til at omsætte sukkerholdige kulhydrater. Spiser du de to ting sammen, nedsættes behovet for insulin, og energien fra maden frigives langsommere.
SÅDAN: Brug jordbær som dessert og grød, i smoothier og salater. Lav saft af dem. Og spis dem selvfølgelig også ad libitum som frisk, skøn snack.
HVORNÅR: Den danske jordbærsæson løber fra ca. juni til og med august. 

SE OGSÅ: 7 x supersundt sommergrønt


PERSILLE
DERFOR: Persille (især den bredbladede) er den måske bedste kilde til det sirtuinaktiverende stof apigenin. Derudover indeholder den også myricetin, betacaroten, A- og C-vitamin, kalium, magnesium, jern og en del kostfibre.
SÅDAN: Lad persillen fylde meget mere i dine måltider. Også gerne i salater og grønne juicer. Prøv også en persillepesto, og brug den selvfølgelig gerne som drys over smørrebrød og varme retter.
HVORNÅR: Maj til oktober, men persille kan dyrkes året rundt i vindueskarmen.

RØDLØG

DERFOR: Rødløg indeholder det sirtuinaktiverende stof quercetin. Det gør almindelige løg også, men rødløg har et højere indhold.
SÅDAN: Løg går i de fleste kød- og grønsagsretter og kan syltes. Brug dem dog også gerne rå, fx i salater og dressinger. Løg mister nemlig 20 % af deres quercetinindhold, når du steger dem.
HVORNÅR: Nye danske rødløg fås fra juni-september − lagrede løg hele året.

SE OGSÅ: 9 råvarer, der booster din energi


RUCOLA
DERFOR: Rucola indeholder de sirtuinaktiverende stoffer quercetin og kaempferol. Både den almindelige rucolasalat og den vilde rucola er potente sirtfoods.
SÅDAN: Brug rucolaen alene eller sammen med andre salattyper som bærende element og bund i dine salater. Brug den i grønne juicer og pesto. Bland den i dine pastaretter, og drys den over pizzaen.
HVORNÅR: Rucola er i sæson fra det tidlige forår til omkring november.

LØVSTIKKE
DERFOR: Løvstikke indeholder det sirtuinaktiverende stof quercetin plus C-vitamin og mange andre gode mineraler.
SÅDAN: Brug løvstikken i marinader, gryderetter og supper eller i kogevand til dine grønsager og kartofler. Vær forsigtig, når du bruger løvstikken rå, for dens smag slår kraftigt igennem.
HVORNÅR: Løvstikke er primært i sæson fra maj til og med august, men kan dyrkes hele året.

SE OGSÅ: Stor guide: Brug dine olier rigtigt


HVAD ER SIRT?
Sirtfoods er fødevarer, der aktiverer dine sirtuiner − en gruppe af (slanke- og sundheds)gener, der styrer stofskiftet, fedtforbrændingen og immunforsvaret.

Sirtkuren
har fokus på, hvad du skal spise (mere af) frem for kalorietælling. De sirtuinaktiverende stoffer er quercetin, myricetin, kaempferol, luteolin og apigenin.

TOP 20 SIRTFOODS
Rucola
Kapers
Bladselleri
Rødvin
Bird’s Eye chili
Boghvede
Kakao
Ekstra jomfruolivenolie
Grøn te
Kaffe 
Grøn matcha
Grønkål
Løvstikke
Persille
Radicchio
Jordbær
Gurkemeje
Valnødder
Rødløg
Soja

Se mere i Slank med sirtkuren, Aidan Goggins og Glen Matten, People’sPress, 249 kr. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost