7 grunde til kvinders hårtab
Foto: Getty Images Få gode råd til, hvordan du passer på håret.

7 grunde til kvinders hårtab

Det er ikke kun mænd, der kan blive tynde i toppen. Rigtigt mange kvinder oplever også at miste hår. Bliv klogere på nogle af mest almindelige årsager til hårtab og få tip til, hvordan du kan bevare håret smukt og sundt.

1. Arveligt betinget hårtab

Generne er en af de hyppigste årsager til hårtab hos kvinder, og hvis dine forældre har haft tendens til at miste håret tidligt, kan det også ske for dig. Arveligt betinget hårtab ses hos nogle kvinder helt ned i 20-30 års alderen, mens det hos andre først indtræder senere i livet.

2. P-piller og anden medicin

P-piller kan resultere i hårtab. Det skyldes, at det hormon, der påvirker ægløsningen, kan medføre tyndere hår, særligt hos kvinder der er arveligt disponeret. I visse tilfælde begynder hårtabet, når man stopper med at tage p-pillerne. Desuden kan andre former for medicin, herunder blodfortyndende
medicin og præparater mod for højt blodtryk, hjertesygdomme, gigt og depression medføre hårtab i kortere eller længere perioder.

Læs også: Derfor får du pludseligt gråt hår

3. Graviditet og fødsel

På grund af hormonforandringer oplever nogle kvinder hårtab under graviditeten - særligt i første trimester og halvdelen af andet. Desuden er det meget normalt, at kvinder fælder mere end ellers i månederne efter fødslen, hvilket skyldes en forlænget hvilefase i hårvæksten. Ofte vil hårvæksten begynde igen omkring 3-4 måneder efter fødslen.

4. Overgangsalder

Op mod hver tredje kvinde oplever hårtab i forbindelse med overgangsalderen. Håret tynder typisk ud på toppen og siderne af hovedet og skyldes den pludselige ændring i hormonbalancen.

5. Slankekur og skrappe diæter

Når du går på skrap slankekur, taber du ikke kun kilo på sidebenene. Mange oplever også hårtab i op til tre-seks måneder efter kuren. Et stort vægttab skaber nemlig en stresssituation for kroppen, samtidigt med, at du kan komme i underskud af vigtige næringsstoffer.

Læs også: Tidlig overgangsalder: Bliv klogere på symptomerne

6. Stress

Dit hår er et spejl på, hvordan du har det, og længerevarende eller ekstremt stress kan påvirke håret. Fx kan fysiske skader som alvorlig sygdom, store operationer og ulykker, der forårsager stort blodtab have indflydelse på håret, ligesom store følelsesmæssige traumer som alvorlige brud eller dødsfald kan forårsage midlertidigt hårtab.

7. Livsstil

Din livsstil har også indflydelse på håret. Hvis du fx ryger, drikker for meget alkohol eller spiser for ensidig kost, risikerer du at komme i underskud af en lang række vitaminer og mineraler fx forskellige B-vitamine og jern, hvilket kan påvirke kvaliteten af dit hår og resultere i hårtab. Sørg derfor for at dyrke motion og spise sundt og varieret og supplerer evt. med et ekstra tilskud af vitaminer og mineraler. 

Vidste du det...

  • Vi har i gennemsnit 100.000 hår på hovedet.
  • Hver hårsæk producerer et enkelt hårstrå, der vokser lidt mere end en centimeter om måneden.
  • De fleste mennesker taber mellem 50 og 100 hår om dagen.
  • Når håret har vokset fra to til seks år, stopper væksten, og det falder af. Herefter vokser et nyt hår ud.

Sådan passer du på håret:

  • Hold igen med hårvask
    Jo mindre, du behandler dit hår, desto bedre. Da hyppig hårvask er med til at fjerne det naturlige og beskyttende fedtlag, bør du undgå at vaske håret mere end et par gange om ugen. Når du har vasket dit hår, så frottér det og lad det lufttørre. Undlad desuden at overbehandle håret og lad det mest muligt passe sig selv.
  • Massage til hovedbunden
    Massér hovedbunden grundigt, når du vasker hår. Det stimulerer blodcirkulationen og dermed også hårvæksten. Brug ikke for varmt vand, da det virker udtørrende og afslut med et iskoldt skyl, der sætter gang i blodcirkulationen.
  • Undgå at klø
    Lider du af skæl og sygdomme i hovedbunden fx psoriasis, er det vigtigt at undgå at klø, da det øger risikoen for infektion og kan forværre hudsygdomme.
  • Klip regelmæssigt
    Håret spalter og knækker af, hvis det ikke klippes regelmæssigt. Klipper du derimod en smule af spidserne hver tredje eller fjerde måned, vil håret blive tykkere og sundere, når det vokser ud.
Se, hvad vi ellers skriver om: Hår, Sund livsstil, Slankekur og Overgangsalder