TILMELD DIG KVINDELØBET SENEST D. 30. APRIL FOR KUN 259 KR.

Foto: Getty Læg nu bare telefonen væk og vær 100 % til stede i stedet.

Coach: Sådan styrker du din mentale sundhed

Vær kræsen og selektiv i forhold til sociale medier, og tag en pause fra skærmen ind i mellem. Få flere gode tips til mental sundhed her.

Hvad er dit bedste råd, hvis man gerne vil styrke sin mentale sundhed – og hvordan kommer man i mål?
– Som coach er det tydeligt, hvor meget de sociale medier påvirker vores mentale sundhed i en negativ retning, fordi vi står til rådighed døgnet rundt. Mobilen er tændt hele tiden, mailen bliver tjekket hvert 5. minut, vi surfer på nettet og opdaterer status på div. sociale medier. At være på hele tiden er ikke sundt og kan udløse stress, og en måde at styrke din mentale sundhed er indimellem at trække stikket og fokusere på at være tilstede offline.

Begræns den tid, du bruger på at zappe, swipe og shoppe rundt mellem apps og tv-kanaler og giv i stedet den enkelte handling, du er i gang med, fuld opmærksomhed. Vær kræsen og selektiv i forhold til sociale medier, med hvem du ”følger” eller hvilke apps, du downloader. Du behøver ikke at tage imod alt, som kommer til dig – det er cool at gå glip af noget. Tag en pause fra skærmen indimellem, luk øjnene og sluk. Kig indad og mærk dig selv så du får ro og tid til at fordøje de mange indtryk, som du bliver udsat for.

Hvordan ændrer man dårlige vaner?
– Det første skridt på vejen er, at du gør dig klart, hvilke vaner, du ønsker at ændre. Er der tale om flere vaner, bør du nøjes med at arbejde med én ad gangen. Fokuser herefter på, hvad det vil give dig, at slippe den dårlige vane og tag så små skridt i retning af at ændre den. På den måde er det nemmere at komme i mål, og du vil på vejen opleve flere små succeser, som er med til at bevare motivationen.

Hvordan holder man fast i nye, sunde vaner?
– Det er svært at ændre indgroede vaner, og i starten vil du derfor opleve, at du ind imellem falder tilbage i de gamle vaner. Lad være med at give op hvis du skulle ”falde i” eller tænke, at så er det også lige meget. Betragt det at ændre dårlige vaner som en proces og ikke et quickfix, vær tålmodig, bær over med dig selv – og hold fast. Der skal nemlig rigtig mange gentagelser til, før en vane bliver automatiseret. Men det skal det nok lykkes!

Hvad vil der være særligt fokus på indenfor mental sundhed i 2019?
– Undersøgelser viser, at det at interagere med andre mennesker, dyrke sit sociale liv og være noget for andre spiller en stor rolle for vores mentale velbefindende. Mit bedste bud er, at vi i det kommende år vil flytte os væk fra tankegangen ”hokus pokus mig i fokus” og mere i retning af at fokusere på andre mennesker og sociale sammenhænge. Vi vil engagere os mere i noget meningsfyldt, som fx at lave frivilligt arbejde, være aktiv i en læse- eller strikkeklub eller i forskellige former for foreningsliv. Fordybe os i ting og aktiviteter, der bidrager til fællesskab og samvær med andre.

Hvad er dit personlige, sunde nytårsforsæt?
– At fokusere på at være mere offline og prøve på at begrænse den tid, som jeg bruger på de sociale medier. Jeg har en plan om at fjerne bl.a. arbejdsmails, facebook, instragram og andre apps fra min telefon, så de kun er tilgængelige fra min computer og i stedet bruge mere tid på at være sammen med familie og venner.

Mød eksperten

Julie Navne-van Vliet er uddannet klinisk diætist med speciale i spiseforstyrrelse samt klinisk vejleder og vanecoach med særligt fokus på tankemønstre og vaner i forhold til mad, krop og vægt. I løbet af 2019 kan hun kalde sig OverspisningsCoach™.

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning