Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

dårlige vaner
Foto: Getty Images Elsker du også at sove på maven?

10 dårlige vaner, der gør dig ældre før tid

Alder kan vi ikke løbe fra, men vidste du, at mange af de ting, du gør hver dag, kan være med til at ælde din krop hurtigere? Her fortæller eksperterne hvilke dårlige vaner, der gør dig – og din hud – ældre før tid.

  1. DU BRUGER DIN SOLCREME FORKERT Solen er den værste synder, når det gælder rynker, men vi er efterhånden blevet ret gode til at bruge solcreme, fordi vi ved, det kan være farligt og ældende at være i solen uden. Men bruger du nok? Husker du, at solcreme også skal bruges på halsen, brystet og hænderne, fordi rynker eller pigmentforandringer her også får dig til at se ældre ud, end du er?
  2. DU GÅR FOR SENT I SENG Hvis du ikke sover nok, kan du få rynker før tid. Om dagen bruger din hud energi på at passe på forurening og UV-stråling, om natten genopbygger den sig selv – hvis du altså sover! Bare 10-15 minutter mindre søvn om dagen er nok til, at din hud ikke kan følge med.
  3. DU RØRER DIG FOR LIDT Hvis du ikke træner regelmæssigt, får du ikke reguleret dit blodtryk eller blodsukker, og du vil have tendens til overvægt, som i sig selv virker ældende. Når du rører dig regelmæssigt, vil du danne flere antioxidanter, kredsløbet bliver bedre, og næringsstoffer kommer ud i alle kroge af kroppen. Undersøgelser har desuden vist, at regelmæssig træning vækker en naturlig lyst til eller behov for sundere fødevarer og mere vand.
  4. DU STRESSER FOR MEGET Apropos stress – så kan den kroniske variant altså aflæses direkte i antallet af rynker. Kortisol forkorter nemlig ikke bare dine cellers levetid, men hober også affaldsstoffer op i kroppen og går ud over din (skønheds)søvn.
  5. DU SOVER MED MAKEUP Det er vigtigt, at du renser din hud hver dag, ikke mindst for makeup. Sover du med mascara, kan dine vipper fx knække, og du ligger også hele natten og tværer makeup rundt i ansigtet og dybt ind i hudens porer. Den hurtige løsning er en god renseolie – fx mandelolie – som gnides rundt i ansigtet, hvor den nemt opløser både snavs og makeup.
  6. DU SPISER FOR MEGET JUNK For meget sukker, mættet fedt, kød og junkfood kræver meget af kroppen at nedbryde, og jo mere, den skal arbejde på at nedbryde noget, som ikke er godt for den, jo mere belaster det alle celler og organer. Det kan medføre en kronisk irritation i kroppen, som kan forkorte cellernes levetid og skabe forstyrrelse i væske- og saltbalancen, som både kan ses på huden og mærkes i kroppen.
  7. DU RYGER Det er næppe nogen overraskelse, at rygning ikke er sundt. Men det ælder dig også. Rygning aktiverer enzymer i kroppen, som nedbryder de elastiske fibre i din hud og giver dig rynker – og cigaretterne får desuden også dine blodkar til at trække sig sammen, så tilførslen af gode næringsstoffer bliver reduceret længe efter.
  8. DU HOPPER FRA KUR TIL KUR Lynkure og bootcamps kan sikkert få dig til at smide kiloene, men du tager typisk det hele på igen, og yoyovægt kan også gøre dig ældre. Din krop bliver nemlig stresset, når den ikke får de næringsstoffer, den har brug for, og langtidsstresshormonet kortisol gør, at dine celler lever i kortere tid.
  9. DU SOVER ALTID PÅ MAVEN Tro det eller ej, men du kan også komme til at se ældre ud, hvis du bare elsker at sove på maven. Man har nemlig en tendens til at mase huden ned i puden, så kredsløbet faktisk bliver en anelse presset i de yderste hudlag – det hæmmer hudens regenerering om natten og kan give dig tidlige rynker.
  10. DU DRIKKER FOR MEGET ALKOHOL (OG FOR LIDT VAND) Jo ældre du bliver, jo mindre alkohol kan du tåle, fordi leveren får sværere ved at omsætte det i kroppen. Så hober affaldsstofferne sig op, og det kan ses i hud og organer. Du bliver dehydreret og kan få rød og irriteret hud. Mange drikker heller ikke nok vand, og blot 1-2 procent dehydrering er nok til at kroppen ikke omsætter optimalt, affaldsstofferne hober sig op, huden tørrer ud, og du får rynker.

LÆS OGSÅ: Den store alkoholguide: Har du styr på kalorierne i din favoritdrink?

Vidste du, at...

afhængighed af din smartphone eller bærbare kan give dig slap hud, dobbelthage og rynker? Vi kigger konstant ned på dem, så de forreste nakkemuskler kan blive forkortet, og så er det goddag til kalkunhals!

Mød eksperterne

Søs Wollesen, læge, psykoterapeut og forfatter. Hun står bag Kombilægen på kombilaegen.dk og er også forfatter til bl.a. bøgerne "Alternativ behandling" og "Befri os fra flere hedeture".

Charlotte Torpegaard, skønhedsekspert, driver skønhedsbloggen ILOVEBEAUTY og har åbnet verdens mindste skønhedspavillon i Kongens Have. Hun er også forfatter og har senest udgivet skønhedsbogen "Yummy Mummy. Se ilovebeauty.dk

Øvrige kilder: health.com, videnskab.dk, detsundeliv.dk, kk.no, iForm

Se, hvad vi ellers skriver om: Sol, Makeup, Søvn og Alkohol