GIV ET BLAD I JULEGAVE TIL ÉN, DU HOLDER AF

Det mener eksperterne om grøn juicekur
Foto: Getty Images

Det mener eksperterne om grøn juicekur

Der er ikke noget farligt i at tage en juicekur, men det gavner heller ikke din sundhed synderligt, mener eksperterne. Vil du juice, er der dog mening i at vælge en grøn juicekur fremfor en bestående af frugt, så du styrker fordøjelsen og undgår sukker.

Hvorfor er grønne juicekure en trend?

LH: “Det kan virke lokkende på folk, at du her får en kur, der er et koncentrat af vitaminer og mineraler uden særlig mange kalorier, og så fjerner den grønne juicekur noget af alt sukkeret, som har været et problem ved juicekurene lavet af frugt.

En stor del af markedsføringen går på det psykologiske i form af, at du kan blive mere sund bagefter, fordi du måske vil beslutte dig for at foretage andre ændringer i din kost. Det virker en anelse absurd. Det er sympatisk nok, at de ikke påstår, at du bliver supersund ved at drikke juicen, men at de kører så meget på, at du måske vil blive motiveret efter kuren, virker spøjst. Du kan blive motiveret til at leve sundt på alle mulige andre måder end at foretage en så radikal ændring af dit liv.”

Er det bedre at vælge en grøn juicekur end en af frugt?

JMB: “De er forskellige på den måde, at der er masser af frugtsukker i kurene med frugt, som du undgår i de grønne kure. Samtidig indeholder grøntsagskurene typisk nogle andre vitaminer og mineraler, ligesom de indeholder flere fibre, som kan hjælpe på din fordøjelse. Den grønne kur er altså sundere, men indeholder meget mindre energi, så du vil med en grøntsagskur stadig have svært ved at drikke dig til nok energi og få dækket dit daglige behov.”

Læs også: Michelle har testet grøn juicekur: Er det en kur der dur?

Giver det en særlig sundhedseffekt at få et vitamin- og mineralboost?

JMB: “Både ja og nej. Det er aldrig dårligt at få en masse gode vitaminer og mineraler, men hvis du spiser en almindelig, varieret kost og kommer lidt ud i solen, er du rigeligt dækket ind. Jeg kan faktisk ikke se nogle sundhedsmæssige grunde til at tage en juicekur, for du får ikke umiddelbart noget ud af det.”

Vores testperson har tabt sig 1,8 kilo. Giver en juicekur et reelt vægttab?

JMB: “Noget af det tabte er væske, men ja, du taber dig reelt, for dit vægttab sætter allerede ind, når du stopper med at spise. Måler du de hormoner fra fedtvævet, som siger noget om, hvor meget fedt, du har i kroppen, kan du se, at de ændrer sig allerede efter tre dages faste. Den grønne juicekur er mere en fastekur, og dybest set er det unødvendigt at faste rent sundhedsmæssigt.”

Vores testperson er helt i bund energimæssigt. Hvorfor?

JMB: “I forhold til hendes normale indtag af mad, får hun reduceret sit energiindtag betydeligt i de tre dage hun er på juicekuren, så det er helt naturligt. Der er beskeden energi i grøntsager, som er blevet most sammen til en juice, og derfor anbefales det også kun at være på juicekuren i tre dage, hvilket er rigtig fornuftigt.

Det er relativt ekstremt at være på en juicekur, og jeg tænker i grunden, hvad det skal gøre godt for. Jeg er tilhænger af en mere pragmatisk tilgang til sundhed, hvor du ændrer på noget i din daglige kost. Der er ikke noget farligt eller skadeligt for kroppen ved at være på en grøn juicekur, og du får masser af vitaminer, mineraler og salte, det er bare ikke behageligt at være flad som en pandekage. Så kan det være svært at passe et arbejde eller en familie.”

Læs også: Det mener eksperterne om kuren 21 nye helbredende dage med antiinflammatorisk kost

Vores testperson har svært ved at sove. Hvorfor?

JMB: “Ligesom du sover dårligt, hvis du har spist et kæmpe måltid, sover du også dårligere, hvis du er for sulten. Når kroppen får så lidt energi, har den svært ved at finde ro, og det går ud over søvnen.”

Hvorfor svinger vores testpersons sultfølelse?

JMB: “Hendes oplevelse er helt naturlig. Der er lavet undersøgelser, der viser, at dine sulthormoner er højest på de tidspunkter på dagen, hvor du plejer at spise. Sætter du folk ind i et lukket rum og slukker lyset, og får dem til at sige, hvornår de er sultne, passer det med, at niveauet af deres sulthormon ghrelin er højere netop der end på andre tidspunkter.”

Motiverer en juicekur til en sundere livsstil?

LH: “Det vil det måske gøre for nogen. Hvis du gennemfører kuren, vil det give nogen mennesker et kick, mens andre måske bare vil glæde sig til at kunne spise igen. Når du laver så radikal en ændring, bliver du opmærksom på dine vaner, men du får ikke hjælp til at komme videre bagefter.

Jeg synes, det er lidt tyndt, men jeg vil ikke afvise, at nogen vil få noget ud af sådan et break, men måske vil det være bedre at ændre nogle få vaner, som der vil komme nogle mere langsigtede fordele ud af. Hvad som helst kan i princippet være en kickstart til et sundere liv, men det hele står og falder med, om du bliver bedre til at træffe sunde beslutninger, når kuren er slut.”

Vores testperson oplever, at det er socialt nemt at være på juicekur. Er juicekure blevet mere anerkendt?

LH: “De er sandsynligvis blevet mere alment accepteret i kraft af, at der er kommet flere og flere specielle kure. Dog kommer det an på, hvem du omgås, og i hvilke miljøer, du færdes. I nogle bestemte miljøer vil juicekure og andre forskellige kure få meget opmærksomhed for eksempel på de sociale medier, og så opstår der en naturlig interesse for dem, mens folk i andre miljøer vil synes, at det er vanvittigt.” 

Om eksperterne

  • Jens Meldgaard Bruun (JMB) er overlæge ved Steno Diabetes Center Aarhus og professor tilknyttet Institut for klinisk medicin på Aarhus Universitet og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
  • Lotte Holm (LH) er professor i fødevaresociologi ved Københavns Universitet og forsker i sociale og kulturelle aspekter af mad, herunder menneskers forhold til måltider, sundhed og krop i et hverdagsperspektiv. 
Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Slankekur, Juicekur og Sund kost