Dyrk motion med nydelse
Foto: Alamy, Kamilla Bryndum

Sådan nyder du din motion

Denne motionsform er den mest nydelsesfulde efter sex

Motionskal føles rart. Ellers kan du lige så godt droppe det, mener vores klummeskribent og ernæringsekspert Per Brændgaard.

KLUMME: Det gør sig i høj grad også gældende, når det kommer til motion. Motion er arbejde, så det gælder om at finde noget, der giver nydelse, imens man gør det, så man får lyst til at gå i gang og være i gang. Hvad man så helt konkret gør rent fysisk har mindre betydning. Det afgørende er oplevelsen, mens motionen står på.

Nydelse er oplevelsen af behag, velvære og glæde. Nydelse er det modsatte af lidelse. Vi lever desværre i en tid, hvor idealet er at dyrke lidelsesfuld i stedet for nydelsesfuld motion. Det hænger nok sammen med vores protestantiske kultur, hvorigennem vi har lært, at den salige fryd er belønningen efter hårdt, lidelsesfuldt arbejde. Da sundhed er den nye religion, og da motion og slankekure er den nye religiøse praksis, så bliver de mest ubehagelige motionsformer og kure opfattet som mest sunde; dem der med størst sikkerhed leder til himmeriget i kroppen.

LÆS OGSÅ: 7 sundhedsråd, du absolut ikke skal følge

Løbetræning, crossfit, spinning og styrketræning er eksempler på populære motionsformer, som nok især er populære, fordi de i dén grad opleves som hårdt arbejde. Ligesom nogen er til S/M-sex i soveværelset, så er der også nogen, der reelt trives med lidelsesfuld motion. Det gjorde jeg også selv engang, men det gør jeg absolut ikke længere. Nu skal det være blidt, rart og nydelsesfuldt. Jeg gider heller ikke lade lysten styre i jagten på hverken orgasmer eller endorfiner. Det er tomt og utroligt umotiverende, når man først har prøvet sex og motion med nærvær og nydelse.

Her kunne jeg så skrive videre om sex som nydelsesfuld motion, men det vil jeg ikke. Ikke i dag. Jeg vil hellere skrive om dans som nydelsesfuld motion. Det er nemlig noget, jeg selv er begyndt at dyrke for nylig, og som jeg er blevet voldsomt begejstret for. Nærmere bestemt 'fri dans'. Det foregår på den måde, at jeg rydder gulvet i mit hjemmekontor, starter danseplaylisten på Spotify, skruer højt op for computerhøjttalerne, og så danser jeg ellers bare løs med mig selv.

LÆS OGSÅ: 6 gode grunde til at skære ned på alkoholen, når du vil i form

Jeg har engang gået til rigtig dans, altså hvor man danser med en partner, men jeg holdt op, da jeg begyndte i 0. klasse. Der var så mange år, hvor jeg slet ikke dansede. Jeg tog det op igen, da jeg gik ind i ungdomsfasen, som de fleste jo nok kender til. For at danse skulle jeg være til fest eller på et diskotek, og jeg skulle have en rimelig høj promille, før jeg vovede mig ud på dansegulvet. Jeg har altid været dårlig til at danse "pænt" (eller "vinkeldans", som jeg kalder det), og jeg har aldrig kunnet noget som helst dansekoreografi.

Men jeg har altid syntes, det var fedt bare at give slip og lade kroppen bevæge sig til musikken. I mange år ofte til stor scene for de andre på dansegulvet, og der har da også været nogle gange, hvor jeg på diskoteket i Sorø er blevet truet med tæv, når jeg begyndte at snurre rundt og rundt og rundt på dansegulvet til Friday I'm In Love.

Jeg har nu eksperimenteret med fri dans i et stykke tid, og jeg er mildest talt meget begejstret for denne motionsform. Der er mange fordele ved fri dans:

- Du behøver ikke danse et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Du kan gøre det, når du vil, og hvor du vil.
- Du behøver ikke danse med andre. Du kan bare danse med musikken.
- Du kan danse med andre. Også små børn. Det er perfekt motion for både mor-kroppe og far-kroppe.
- Du behøver ikke være fuld (selvom det hjælper de første par gange).

LÆS OGSÅ: Dit ansigt afslører, hvordan din krop har det

Fri dans er først og fremmest særdeles effektiv og varieret motion, og det er – næst efter sex – den mest instinktivt nydelsesfulde form for motion, der findes. Det betyder, at det er motion, du rent faktisk får gjort og bliver ved med at gøre også på langt sigt.

Når musikken spiller, så foregår fri dans efter disse principper:
1. Giv slip på alle tanker om koreografi og om at danse "pænt" eller "rigtigt", og om hvad de andre mon tænker om dig (det er lettest i starten, hvis der simpelthen ikke er andre, der kan se dig, mens du fridanser).

2. Ret opmærksomheden på musikken og den strøm af følelser og energi, som den vækker i din krop. Mærk lysten til at bevæge kroppen til musikken, energien og følelsen. Lysten til at udtrykke og udleve følelserne, der flyder i kroppen.

3. Dans! Du danser, når du bevæger dig til musikken, uanset hvad det måtte være for en bevægelse. Det er fuldstændig ligegyldigt, om du danser i takt. Just dance!

4. Læg mærke til, at energien og bevægelysten forandrer sig undervejs. Varier din dans tilsvarerende. Giv slip, mærk efter og bevæg kroppen frit.

5. Brug både benene og armene. Lad hele kroppen danse. Det giver det mest markante udtryk, og du får mulighed for virkelig at banke pulsen og forbrændingen op, ligesom du kan få rørt alle muskler og led.

Dans kan være fysisk krævende motion, så sørg for at starte langsomt med en rolig sang og byg danseriet op gradvist over en længere periode, så din krop kan nå at være med. Men ellers gælder det bare om at danse så længe som muligt så ofte som muligt. Du kan både dyrke fri dans som længere, planlagte seancer og spontant og kortvarigt i pauser i løbet af dagen.

Og husk: Den bedste motion er den, man ikke er klar over, at man dyrker...

LÆS OGSÅ: A-Z GUIDE: Sådan kommer du af sted til træning

LÆS OGSÅ: Bootcamp: Mandagsmotivation!

LÆS OGSÅ: Chris MacDonald: Find din motivation til at løbe

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient. i human ernæring, Center for Bevidst Sundhed.
Han har udgivet flere bøger om ernæring og sundhed.


Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger. 
Se, hvad vi ellers skriver om: Sex, Træning og Per Brændgaard