Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Træningsråd
Foto: Sine Fiig/TV3, All over

Træningsråd

Her er de bedste tips til at få din fyr fit

Er der blevet lidt mere af din kæreste, siden I mødte hinanden for første gang? Læs videre og få opskriften på, hvordan du får din fyr fit.

Det værste, du kan gøre, er at ændre din kæreste. Det kommer der ikke noget godt ud af. Det er sågar videnskabeligt bevist. Hvis du alligevel kommer med små hints til, at din udkårne skal lette bagdelen og få pulsen op, så kræver det, at du også selv får træningstøjet på, ifølge en ekspert.

- Hvis hun vil have det til at virke, så skal hun gå foran og ikke sidde hjemme på sofaen og slappe af, forklarer Henrik Duer, træningsfysiolog og vært på TV3-programmet "Ekstremt fed – et år til at redde livet".

- Kvinden skal være et godt forbillede og hive sin mand med ned i fitnesscenteret eller ud at løbe. For hvis han skal gøre det, skal hun selvfølgelig også gøre det.

Giv ham tid til træning
Og hvis du har prikket til kærestens manglende aktivitetsniveau, så hjælper det ikke at lægge armene over kors, når han endelig gør det.

- Hvis der er børn i forholdet, så skal manden også have tid til at være fysisk aktiv, hvilket betyder, at du må tage dig af børnene. Det er ikke noget med at sidde og mukke over, at han skal af sted og sige, at det ikke kan lade sig gøre. Planlæg en dag, hvor din mand kommer af sted, og hvor du tager sig af børnene.

Her er listen, der får din fyr fit
Her er en liste over de faktorer, der er vigtige, når motion skal blive en del af hverdagen for din mand. Print den ud og hæng den på køleskabet, så han husker, hvorfor det lige er, at han skal træne frem for at sidde i sofaen.

Motivation
Tænke over, hvordan din krop var engang. Hvordan havde du det dengang kontra nu? Måske der var mere energi, og konditionen kunne klare en løbetur? Reflekter over din situation, og hvorfor du vil ændre den.

Målsætning
Hav en konkret målsætning og sig den højt! Hvis du har besluttet dig for at løbe et maraton, men ingen ved det, så sker der ikke noget, hvis du ikke stiller op. Men hvis du har fortalt til hele arbejdspladsen, at du skal gennemføre et maraton, så hænger du på den.

Du bliver lækker at se på
Sex. Kort og godt. En drivkraft, der burde kunne få din fleste til at løbe lidt hurtigere på løbebåndet. Hvis du kommer i bedre form, smider et par kilo og bliver lækker at se på, så er chancen for at få sex større. Og et inaktivt liv øger risikoen for impotens.

Find den rigtige motionsform
Hvis du er den travle mand med job og børn, er det letteste at tage løbeskoene på, åbne døren og komme af sted. En halv times løbetur efterfulgt af nogle øvelser på stuegulvet tre gange om ugen kan gøre en forskel. Pulsen skal op, og man skal presse sig selv. Når man har kort tid til at træne, så skal man ikke fedte den af, og man bliver nødt til at skrue op for intensiviteten.

Træningsmakker
Det kan have en alt afgørende rolle for at holde gejsten oppe. Står der en og venter på dig klokken halv syv tirsdag morgen, så er løbeturen mere forpligtende.

Forbillede
Hvis der er børn i familien, så vær et forbillede for dem. Hvis du ikke er aktiv, hvorfor skulle de så være det? Man får lettere sunde og aktive børn, hvis man selv er aktiv som forældre. En aktiv far er i mange tilfælde en sjovere far.

Psst... Ifølge Henrik Duer er der egentlig ikke de store forskelle på, hvad der motiverer mænd og kvinder, når det kommer til motion. Derfor kan du sagtens selv indarbejde de gode råd i din hverdag.

Kilde: Henrik Duer

Eksperten

Henrik Duer er træningsfysiolog og vært på TV3-programmet "Ekstremt fed - 1 år til at redde livet".
Han har i mange år hjulpet svært overvægtige med at tabe de overflødige kilo. Derudover er han også tilknyttet Fitness Institute, der tilbyder uddannelser rettet mod fitnessbranchen. Han underviser på kostvejleder-, fitnessinstruktør- og personlig-træneruddannelsen.

Læs mere om Henrik her og her!
Se, hvad vi ellers skriver om: Henrik Duer og Vægttab