Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Getty Images Har du mest lyst til at gemme din bikinikrop? Dont’!

5 tips: Sådan elsker du din bikinikrop

Tor Andersen og Jan Svensson ved, hvad der virker, når det gælder sundhed og træning, og de ved også, hvordan du får sneget lidt af begge dele ind i en travl hverdag. Her guider ALT for damernes ekspertteam dig til, hvordan du fintuner og værdsætter den krop, der snart skal luftes i bikini.

Selvom det danske sommervejr er lidt skizofrent, så kan de lune dage, der kalder på bikini og solbadning på stranden eller i byens grønne åndehuller, indtræffe. Det er set før. Og vi krydser fingre for, at det sker igen mange gange denne sommer. Hvis du ovenikøbet har helgarderet dig ved at booke en rejse med solgaranti, skal badetøjet helt sikkert frem, og det er jo fantastisk. Men det kan også være lidt angstprovokerende at slippe den vinterblege krop fri. For måske er den ikke helt i den form, du har drømt om, at den skulle være. Hvis bare du havde holdt lidt igen med onsdagssneglen. Hvis bare du havde været mere flittig i fitnesscentret. Hvis bare...

SOMMERENS SELVPINERI

Vi møder rigtig mange kvinder, der føler sig allermest utilpas på det tidspunkt, hvor de skal være allermest sig selv – som afklædte. For dem bliver sommeren en stor omgang selvpineri, og bikinien kommer ofte slet ikke ud af skabet. Det er skræmmende, synes vi, og ærgerligt, for i virkeligheden bør vi hylde forskelligheden og droppe tanken om, at den perfekte topstramme bikinikrop skaber ubetinget lykke. Samtidig er vi store fortalere for at holde kroppen sund gennem kost og træning. Og sidder du nu og tænker, at vejen ned i bikinien ville blive en anelse sjovere (for dig – glem hvad andre tænker), hvis det hele var lidt mere fast, så er det heldigvis ikke for sent at give kroppen en lille (kærlig) sommeropstrammer her i maj.

LÆS OGSÅ: Her er verdenshistoriens 10 mest berømte bikinier

FAST SOMMERKROP OG STÆRKT SIND

Vi har samlet fem fif til, hvordan du bliver glad for din bikinikrop – uanset om du gerne vil sætte ind med effektiv træning og skrue på kosten og/eller ændre ved dit selvbillede, så du bliver glad for det, du allerede har og ser i spejlet – og som forhåbentlig skal med dig på stranden mange gange denne sommer.

1. SPIS DIG STRANDKLAR

Du skaber de hurtigste og bedste resultater ved at fintune din kost. Ændrer du din kost, vil du hurtigt kunne se det på din mave, der bliver fladere og mindre oppustet. Spis sundt og afbalanceret gennem tre gode hovedmåltider, hvor du spiser groft, masser af grønt og nogle få gode fedtfattige proteinkilder samt sunde olier. Og nok så vigtigt: Udeluk eller minimer slik, kager, alkohol, sodavand og lignende.

2. SNUP EN JUICEKUR

I de seneste år er koldpressede juiceudrensningsforløb på tre, fem eller helt op til syv dage blevet mere og mere populære. Vi juicer selv ugentligt og tager nogle gange et par dage kun på grøntsagsjuicer. En juicekur er en ikke slankekur, selvom du sikkert taber dig, men er en måde at kickstarte en sundere livsstil på. Den giver din krop en unik mulighed for at komme i balance og blive fyldt op med naturlige vitaminer og velvære.

3. TAG PÅ BOOTCAMP

Igennem mange år har vi selv afholdt træningsbootcamps, hvor vi over fire uger udfordrer en gruppe deltagere med varierede træningspas samt simple kostråd, og hver gang bliver vi lige overrasket over hvor fantastiske resultater, der kan skabes på blot en lille måned. Mange af vores træningskolleger og fitnesscentre afholder lignende intense camps. De gode resultater skabes ofte, når du indgår i en gruppe, hvor fællesskabet får dig af sted, selv når det er svært.

4. VÆN DIG TIL DIN BIKINI

Efter en lang vinter i tykt tøj er det en rigtig god idé at give dig tid til at vænne dig til din bikini og til følelsen af at have den på, samt til spejlbilledet af dig selv i den. Brug derfor enhver lejlighed, når du er hjemme, til at tage bikinien på og gå lidt rundt i den. Stop op, når du går forbi spejlet, og nyd det du ser, lav mad, gør rent eller tal i telefon iført bikini. Især en ny bikini er rar at teste af derhjemme, så du ved, at alt sidder, hvor det skal, og at din figur bliver komplimenteret på bedste vis.

5. BOOST DIT EGET SELVBILLEDE

Du kan kærligt ”manipulere” din hjerne til at elske og acceptere dig selv, som du ser ud. Prøv i en periode dagligt at sætte dig med lukkede øjne et roligt sted i 5-10 minutter, og fokuser på din vejrtrækning, mens du inden i dig selv siger: ”Jeg elsker og accepterer mig selv, præcis som jeg ser ud” igen og igen. Det lyder måske lidt langhåret, men vi lover dig, at du i løbet af kort tid vil mærke en stor forandring og ændring i din lyst til at bevæge dig på stranden iført sommerens badegear.
Vi håber meget, at du denne sommer vil bruge lidt mindre energi på at bekymre dig om, hvordan du ser ud – med eller uden bikini. Livet er for kort til ikke at nyde en dag i solen (især i Danmark!). Og alt for kort til ikke at elske din krop.

EKSPERTERNE

Tor Andersen, 42, og Jan Svensson, 41, har beskæftiget sig med sundhed i mere end 20 år. Sammen driver de træningsstudiekæden Powerhouse Cph, arrangerer bootcamps, træningsrejser og retreats, og dette forår underviser de for 5. år i træk på ALT for damernes Wellness Camp på Club La Santa. De danner også par privat. Læs mere på Powerhousecph.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Kroppen, Vægttab, Sol og Motivation