Træner i varmen
Foto: Getty | Få eksperterne svar på, hvad der sker i kroppen, når du træner i varmen.
Fit living

Er det farligt at træne i varmen?

Varme og feriestemning er skønt, men kan også blive lidt af en udfordring for din træning. For hvad sker der egentlig, hvis du løber en tur i solen uden at have drukket nok? Eller hvad nu hvis du helt dropper træningen i ferien?

Af ELSE MARIE LEHMAN OG CHARLOTTE WENDT JENSEN 30.jul.2018 Sundhed

Hvad sker der i kroppen, når du træner i varmen?

Varmen kan faktisk være en kærkommen følgesvend, når du træner. I hvert fald hvis du er til yoga. Høje temperaturer stimulerer svedmekanismen, øger blodstrømningen i kroppen og er med til at smidiggøre muskler, sener og ledbånd. Det betyder, at du når dybere ind i kroppen og dermed øger effekten af yogaen samtidig med, at varmen modvirker skader. Solens stråler bliver derfor en glimrende erstatning for en tur til bikram-yoga, husk blot at drikke en masse vand både før og efter samt at bruge solcreme.

Varmen er knap så hot, når det gælder konditionstræning. Du har nemmere ved at blive varm rent opvarmningsmæssigt, men din præstation nedsættes. I stedet for at sende blodet til musklerne, som bruger det effektivt, når du træner, sender kroppen, når det er varmt, nemlig også blod til huden for at komme af med varmen, og det er rent spild i forhold til din præstation, forklarer træningsfysiolog Henrik Duer.

LÆS OGSÅ: Denne baldeøvelse er den mest effektive

Hvad sker der i kroppen, når du træner med jetlag?

Du kender helt sikkert fornemmelsen af, at din krop vil noget helt andet, end den bør i forhold til tiden på uret, når du har rejst fra en tidszone til en anden. Jetlag går ind og forstyrrer dit indbyggede biologiske ur, og det kan ødelægge søvn, motorik, koncentration og evnen til at være helt til stede. Værst er det, når du rejser mod øst, hvor døgnet bliver forkortet, så du får sværere ved at falde i søvn. Det er langt nemmere for os at forlænge døgnet mod vest, da vi ofte er trænede i at være sent oppe. Et amerikansk forskerhold har undersøgt, hvordan jetlag påvirker amerikanske baseballspilleres præstation, og resultatet viste, at når spillerne gik i kamp med jetlag i kroppen, var det lig med en dårligere præstation, særligt hvis de havde rejst mod øst.

Jan Fahrenkrug, klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet forklarer, at din krops indre ur ikke blot påvirker dets vigtigste komponent, hjernen, men også en række andre organer, så hele dit system kommer ud af fase med døgnet. Vil du have optimale resultater ud af din træning, er det altså bedst at vente, til du føler dig helt i sync med din feriedestination.

Hvad sker der i kroppen, når du træner i varmen uden at have drukket nok?

Når du sveder, mister kroppen væske, og din væskebalance bliver (endnu mere) skæv. Det er en meget vigtig grund til, at du altid bør drikke gode, store mængder vand, når du træner, opholder dig i varmen eller af andre grunde måtte have det varmt og sveder. Er du allerede i væskeunderskud på forhånd, er det en god idé at rette op på det, før du springer ud i solen eller i løbeskoene, da du ellers risikerer at blive rigtig dårlig. Selv et mindre væskeunderskud påvirker din præstationsevne. Et væsketab på bare to procent af din kropsvægt, cirka mellem en og halvanden liter vand, nedsætter rent faktisk præstationsevnen med op til 20 procent.

Kilde: Maja Schlebaum, klinisk diætist.

Læs også: Hvad giver hurtigst en god kondition?

Hvad sker der i kroppen, når du stopper med at træne i ferien?

Er du overhovedet ikke fysisk aktiv hele din ferie, vil din form ændre sig mærkbart. Holder du blot én uges ferie, sker der ikke markante ændringer, men går du i træningshi i hele tre uger, koster det markant af både muskelmasse og kondition. Hvor meget, din form falder, er svært at generalisere om, da det afhænger af dit udgangspunkt, men ifølge træningsfysiolog Henrik Duer, skal du regne med, at det vil tage tre gange så lang tid at bygge din form op igen, som den tid du ligger stille, så tre uger på langs er lig med ni effektive uger, inden du er tilbage på samme niveau.

Træner du til hverdag, kan din krop dog sagtens have gavn af at få lidt ekstra hvile i ferien. Altså på den måde hvor du stadig holder dig i gang og bevæger dig, men lader kroppen restituere og undlader at presse den for meget og for ofte. Dyrk for eksempel morgenyoga, gå lange ture langs stranden, og svøm en tur. Bruger du derimod ferien på at træne igennem, kan du på tre uger sagtens komme godt fra start og finde ind i en god træningsrytme, der kan vare ved, når ferien er slut.

Hvad sker der i kroppen, når du træner med tømmermænd?

Det er hverken mere eller mindre sundt at bevæge sig med tømmermænd end uden. Men de færreste har nok lyst til at lave decideret fysisk træning med ubehag og søvnmangel i kroppen. Og så er det jo en helt oplagt dag at placere hviledagen på. På den måde undgår du også at forværre tømmermændssymptomerne ved at svede og dehydrere mere, end du allerede er i forvejen. Et af de bedst kendte og mest udbredte symptomer på tømmermænd er hovedpine. Den får du, fordi du er dehydreret, og hjernen helt fysisk skrumper en anelse. Det gør ondt. Alkohol kan også virke lokalt irriterende på mavesækken, og det kan øge produktionen af mavesyre og galde. Det er ikke dumt med en lille gåtur, hvis du er plaget af tømmermænd. Frisk luft, lys og let bevægelse vil for langt de fleste gøre rigtig godt for både humør og velvære.

Kilde: Janne Tolstrup, forskningsleder hos Center for Alkoholforskning


Henter...