Sukkertrangen er stærk hos mange kvinder, men den behøver ikke at være så svær at slippe af med.
Sukkertrangen er stærk hos mange kvinder, men den behøver ikke at være så svær at slippe af med.

Sådan styrer du sukkertrangen

Må du bare have noget sødt hver dag? Og er du irriteret over, at du ikke kan styre din sukkertrang? Så læs med her. Det er nemlig slet ikke så svært at slippe af med den.

De fleste kvinder kender kun alt for godt den sukkertrang, der hver dag får en til at spise søde sager på jobbet og til at gå ned i 7 Eleven sent om aftenen, fordi sukkertrangen krævet det.

Og mange af os kender det i en grad, hvor vi føler, at vi ligefrem er afhængige af sukker  i form af slik, kager, chokolade, sodavand.

Men spørger man Vibeke Lund, der har skrevet bogen "Sukkersheriffen – få styr på familiens sukkervaner", mener hun ikke, at du kan blive decideret afhængig af sukker.

– Hvis du ser på afhængighed af f.eks. alkohol, bliver den afhængige jo bogstavelig talt syg, hvis han/hun ikke får alkohol, og sådan forholder det sig ikke med sukker. Men hvis du er vant til at spise meget sukker, kan det sagtens føles som en afhængighed, men med sukker er der mere tale om en vane, du ret let kan bryde, siger Vibeke Lund, som også afliver skrønen om, at det er sværere at holde op med at spise sukker end at holde op med at ryge.

– Når du holder op med at ryge, må du jo slet ikke ryge – hvis du vil ud af din følelse af, at du er afhængig af sukker, skal du ikke vinke farvel til alt sukker for altid.

Hold blodsukkeret stabilt
Og det er heldigt, for vores krop er fra naturens side programmeret til at ville have sukker (og fedt. Helst i kombi og altså dobbelt op på kalorier og hurtig energi). Og for at undgå at blive fange kroppen i en evig sukkertrang handler det ifølge Vibeke Lund først og fremmest om at få styr på dit blodsukkerniveau.

– Det kræver, at du holder dit blodsukkerniveau stabilt hele dagen, og det gør du ved at huske at spise mellemmåltider. Det er der så mange, der ikke gør, og derfor ender de i at overfalde noget sødt ud på eftermiddagen. Du skal helst spise hver 2.-3. time, for hvis der går for lang tid mellem måltiderne, falder dit blodsukker så drastisk, at du får fornemmelsen af, at du skal have sukker NU, og helst i store mængder, fordi din krop fortæller dig, at du virkelig har brug for energi. Sukker giver øjeblikkelig energi og derfor en tilfredsstillelse, men fordi du tilfører din krop tilsat sukker – gerne i store mængder – farer dit blodsukker op for derefter at falde hurtigt ned igen. Det resulterer i, at du meget hurtigt ender tilbage i træthed, irritabilitet og følelsen af at mangle energi, fortæller Vibeke Lund.

Sund i hverdagen, synd i weekenden
Men når vi nu er så glade for sukker, og åbenbart rent biologisk er programmeret til at elske det, hvorfor er det så, vi skal styre vores sukkertrang og måske helt holde op med at spise sukker?

– Det skal vi heller ikke, understreger Vibeke Lund og tilføjer:

– Vi skal bare passe på mængderne og lade sukker være det, det skal være: En nydelse, vi får ved særlige lejligheder. Jeg er fortaler for en 5+2-ordning, det vil sige, at du i hverdagene spiser sundt og varieret og går uden om de søde sager, men så til gengæld kan give den lidt gas i weekenderne. Hvis de søde sager ikke er en del af din hverdag, nyder du dem meget mere, når du får dem. Når du i hverdagen vænner dig til at sige nej tak til kage på arbejdet eller lader være med at køre en pose slik ned om aftenen og så køber din yndlingskage hos bageren om lørdagen, nyder du den meget mere.

– Og du smager den bedre, for når du ikke har sovset rundt i sukker i løbet af ugen, sanser du meget mere og får al den nydelse ud af din lørdagskage, som du ikke får, hvis du hver dag mere eller mindre bevidstløst bare spiser løs af kager og slik, forklarer Vibeke Lund, der også fremhæver, at hvis slik og kager ikke er en del af din hverdag, bliver der automatisk skruet ned for de mængder, du kan indtage. Hvis du er vant til at få sukker hver dag, kan du måske snildt spise en plade Marabou, men hvis du kører en 5+2-ordning, vil du sandsynligvis kun kunne klare en række eller to, før du ikke har lyst til mere.

Pas på sukkerfælderne
Så er det, de meget sukkerglade af os måske tænker, at fem dage godt nok er lang tid. Hvad kan en lille pose vingummi om dagen betyde?

– Den betyder i princippet ikke noget – hvis du da i øvrigt spiser sundt og varieret. Problemet opstår, hvis du ikke får spist det, du skal, men kommer til at erstatte god kost med sukker og tomme kalorier og derved mister alle de næringsstoffer, din krop har brug for. Og så skal du tænke på, hvad du giver videre, hvis du har børn. Børn har godt af at lære, at slik og søde sager ikke hører til i hverdagen, men er til specielle lejligheder og tidspunkter. Hvis de får slik ofte, tager det deres appetit og opmærksomhed fra den gode, sunde mad, og det jo den, de skal næres og blive sunde af.

– Børn må maks. få omkring 30 gram sukker om dagen, kvinder omkring 50 og mænd omkring 60-65 gram. Meget af det sukker får vi allerede automatisk i kosten, hvor der er mere sukker, end de fleste måske er klar over. For eksempel er der masser af sukker i frugtyoghurt, det samme gælder andre morgenmadsprodukter, som folk i god tro serverer for deres børn, bl.a. All Bran, der reklamerer med at være rig på fiber, men går stille med dørene med, hvor meget sukker der egentlig er i. Så det gælder også om at være meget opmærksom på de madvarer, du køber, for der er masser af skjulte sukkerfælder.

Test dig selv: Spiser du for meget sukker?

Se også Vibeke Lunds 6 råd til hvordan du lægger sukkeret på hylden:
Sådan slipper du sukkeret.

Om eksperten

Vibeke Lund er forfatter til bogen "Sukkersheriffen – få styr på familiens sukkervaner", der udkom på Politikens Forlag i 2009. Hun holder bl.a. foredrag, workshops, laver rådgivning, sundhedscoaching og kantineevents, alt sammen med et sundere liv for øje. Læs mere på sukkersheriffen.dk og få gode råd på Sukkervaner.dk.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sukker