Giv et blad i julegave. Priser fra 149 kr. Klik her →

Ferie-forstoppelse: Det skal du gøre, når maven driller på ferien

Et forstoppelses-kit med rugbrød, håndsprit og et let afføringsmiddel, er blandt diætistens råd, når vi skal få styr på maven under sommerferien.

”Hvad er chancerne også lige?!”

Tanken, som mange nok får, når de for gud ved hvilken gang får forstoppelse på en ferie. For fornøjelsen over endelig at være væk fra arbejdsmail og vækkeur forsvinder ligeså langsomt i takt med at maven buler, kniber og gør ondt.

Men gentagne ferie-forstoppelse er ikke bare et ekstraordinært uheldigt sammentræf, fortæller Mette Borre, diætist på Aarhus Universitetshospital og én af forfatterne bag bogen ”Toptrimmede tarme”. Der er nemlig flere faktorer, der kan spille ind, når maven driller nærmest i det øjeblik vi ankommer til hotellet, campingpladsen eller airbnb-lejligheden.

”Maden vil ofte spille afgørende ind. Vi kommer pludselig ned til en helt anden kost end den, vi kender  hjemmefra. Pludselig står den på masser af hvidt brød, pizza og en anden kost end den, maven er vant til hjemmefra,” fortæller Mette Borre.

For sammen med den anderledes kost kommer maven samtidig til at mangle en masse af de kostfibre, som den er vant til fra sin klassiske dansk kost med kål, broccoli, rugbrød, selleri og gulerødder. Derfor er det også diætistens råd, at vi pakker et rugbrød, havregrød og nogle svesker med i rejsetasken. Vil man undgå forstoppelse, så gælder det nemlig helt grundlæggende om ikke at bryde med alle rutinerne hjemmefra. Og det gælder i øvrigt også motion.

”Hvis man er vant til at være aktiv, cykle og gå men så bare sætter sig i en solseng ved poolen i 14 dage, så er det sjældent godt, når det gælder forstoppelsen. Ikke dermed sagt, at man skal være ligeså fysisk aktiv som derhjemme, men motion er vigtigt, for det flytter tarmenes indhold rundt.”

Forstoppelses-kit til ro i mave og sind

Hører man til gruppen af mennesker, der ofte oplever forstoppelse på ferien – og det er altså ikke en lille gruppe, fortæller Mette Borre uden at have de eksakte tal – så kan nervøsiteten spille ind, allerede inden ferietasken er pakket. Og det psykiske aspekt kan for nogen spille en ligeså stor rolle som kost og motion, fortæller hun.

”Bare det, at du bekymrer dig, kan få maven til at gå i stå,” fortæller hun. Derfor anbefaler hun også gerne patienter, at de tager et mildt afføringsmiddel med.

”Det er hverken vanedannende eller farligt, og det kan være med til at give ro og en bevidsthed om, at hvis forstoppelsen kommer snigende, så har man sammen med rugbrød og sveskerne faktisk midlerne til at behandle det.”

Lactocare digestive comfort

Lactocare digestive comfort indeholder 30 stk. breve, med appelsinsmag og som hver indeholder 2,5 gram 100 % opløselige fibre og 3 milliarder mælkesyrebakterier fordelt på 4 forskellige stammer.  Helt konkret betyder det, at Lactocare digestive comfort støtter fordøjelsen ved at omdanne fibrene til smørsyre - den vigtigste energikilde til tarmvæggenes celler, da smørsyre øger tarmenes evne til at optage kostens vigtige næringsstoffer og samtidig heler tarmslimhinde.

Med 1-2 breve dagligt kombineres virkningen ved præbiotiske fibre og probiotiske kulturer til at behandle og lindre forstoppelse, mens det hjælper på fordøjelsen og støtter normal tarmpassage – både på ferien og hjemme. Fås på apoteket.

Hun er derfor fortaler for et forstoppelses-kit, som man kan medbringe på ferien, og som kan give ro til både mave og sind. Udover kostfibre og afføringsmiddel kan det bestå af noget så banalt som håndsprit og egen toiletrulle, særligt hvis man hører til dem, der godt kan have en barriere overfor fremmede toiletter på hotellet, campingpladsen eller ferieresortet.

”Og så vil jeg ikke anprise mælkesyrebakterier, men nogle kan have gavn af at tage dem enten behandlende eller forebyggende, hvis det er, at de rejser et sted hen, hvor det er de fremmede bakterier, der foresager problemerne.” 

Vigtige rutiner

For mange handler ferien om at bryde med de vante dagligdagsrutiner, og det bør den også fortsat gøre – bare ikke når det gælder en bestemt slags rutiner.

”Vi er fra naturens side indrettet sådan, at vi har nogle faste toilettider. Tarmene sover om natten, men når vi vågner om morgenen, så vil de gerne af med skidtet for at sige det, som det er,” fortæller Mette Borre.

”På ferien er der tendens til, at vi bryder med de vante toiletrytmer. Rejser vi f.eks. til Thailand, hvor tidsforskellen er en anden, så vil tarmene godt kunne have svært ved at følge med de første mange dage,” forklarer hun og understreger samtidig vigtigheden af toiletrutinerne hjemme.

”Vi taler generelt for lidt om, hvor vigtigt toiletrutinerne er. Ligesom vi lærer vores børn vigtigheden af at spise morgenmad og børste tænder, så mener jeg også, at vi bør lære dem, at kroppens sundhed er mindst ligeså afhængig af, at vi passer kroppens toilettider.”

4 råd fra diætisten mod ferieforstoppelse

  1. Pak rugbrød, svesker, havregrød og groft knækbrød, håndsprit med i rejsetasken.
  2. Et mildt afføringsmiddel.
  3. Husk dagens toiletrutiner – især om morgenen!
  4. Sørg for at få dyrket lidt motion på ferien.
https://ad.doubleclick.net/ddm/trackclk/N884.3347367ALT.DK_DNK/B21278279.222691639;dc_trk_aid=420917084;dc_trk_cid=102333393;dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=;tfua= Advertisement
Se, hvad vi ellers skriver om: Forstoppelse