Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Træning
Foto: Peter Nørby

Fit tester H.I.T: En flot krop kræver hård træning

Der blev svedt, maverullet, stønnet og vægtløftet, da fit living forbrændte masser af kalorier og styrkede musklerne til den nyeste træningstrend, H.I.T

Fredag eftermiddag er jeg trukket i træningstøjet for at teste H.I.T. − det seneste tiltag på træningsfronten, når det gælder puls og styrke. Tidspunktet taget i betragtning bliver jeg meget overrasket over, at rummet er stopfyldt med glade kvinder, der smider vægte på vægtstængerne, mens drikkedunkene strategisk bliver sat ude i siden af rummet. Det tyder på, at der er mange som mig, der ønsker at gøre noget ved dellen på maven, de flade baller og slappe arme − og at vejen til en mere tonet krop kræver masser af sved. − Kender du den klassiske puls/styrke-time? spørger træner Louise Ager. − I H.I.T. veksler vi også mellem puls- og styrkeblokke, men det er mere hardcore og kan bedst beskrives som en feminin udgave af cross fit. Der bliver krævet mere, for hvis du vil se resultater på din krop, skal der arbejdes hårdt, siger hun. Og jeg kan tydeligt mærke, at hun stiller krav. Da jeg roder med 1-kilo-vægte på min vægtstang, skifter Louise dem ud med 2 kilo. Det skal være udfordrende. Jo tak!

Sveden drypper på gulvet
Der bliver skruet højt op for musikken i takt med, at vi får sat tempo på opvarmningen. Den består bl.a. af sprint på stedet, sprællemænd, englehop og skihop. Pulsen kommer op, men jeg kan stadig følge med. Uden pause går vi i gang med den første pulsblok, der varer mellem fem til syv minutter. Vi skifter mellem fem øvelser i hver blok, og pulsblokkene indeholder f.eks. air-squats, jumping lunges, flere englehop og masser af burpess. (Hop højt, og klap med hænderne over hovedet, for derefter at kaste dig fladt på gulvet, og så hurtigt op at stå igen) − dem bryder jeg mig ikke om. Sveden springer af mig og efterlader små søer på gulvet, og jeg kan heller ikke undertrykke nogle høje pust og støn − heldigvis er jeg ikke den eneste. Næste omgang er styrkeblokken, hvor vi træner ryg, arme og ben med forskellige løft med vægten, det kan være stående med vægtstangen, som vi skal hæve og sænke, men også maveøvelser liggende med en enkel vægt i hænderne. Jeg kan godt mærke, at der er mange kilo på, da jeg skal løfte vægtstangen over nakken og ned på skuldrene, men jeg klarer at gå ned i knæ − og må også erkende, at havde vægten været lettere, havde det været for nemt. Resten af timen veksler vi mellem puls- og styrkeblokkene med korte pauser imellem.

 

Strit med numsen
Hver øvelse er afsindig hård. Jeg justerer flere gange tempoet, så jeg kan holde til det, og mine burpees bliver mere og mere sløve, men jeg giver ikke op. Det gælder ikke om at være i takt eller hurtigst færdig. Det vigtigste er, at vi laver øvelserne korrekt, så vi får det optimale ud af anstrengelserne. Louise går derfor rundt og retter os til. Jeg har ikke erfaringer med vægtstænger, så hun viser mig, hvordan jeg skal stritte med numsen og skyde brystet frem, når jeg sænker mig ned. Jeg kan mærke, at hver eneste muskel i hele min krop bliver arbejdet godt igennem lige fra lår til baller, arme til skuldre, mave til ryg. Samtidig holdes pulsen hele tiden høj, og jeg er forpustet, så lungerne og kredsløbet er også på arbejde.

Koncentreret superwoman
Hele timen er jeg 100 % koncentreret om at lave øvelserne. Jeg vil ikke give op, og jeg ved ikke, hvor den entusiasme kommer fra, men min stædighed får mig til at tage ti armbøjninger og ti burpees og ti mavebøjninger osv. Jeg er blevet superwoman med 2-kilos-vægte på vægtstangen, og som sveder gulvet vådt under mig. Jeg observerer ikke, hvordan det går med de andre omkring mig, og der er heller ikke overskud til at tænke på hverken job, aftensmad eller andet hverdagsagtigt. Det eneste fokus, som jeg kan have, er den øvelse, jeg er i gang med lige nu og her. Det er skønt at give sig selv så fysisk, at alt andet skubbes langt væk. Jeg er i fuld gang med at lave 10 burpees, da Louise siger, at der er 30 sekunder tilbage til udstrækning. Timen er fløjet af sted, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg ikke behøver en halv time mere, da Louise spørger, om vi er friske på det − der er ingen, som råber jaaaa. Bagefter er jeg helt høj på træningsendorfiner og stolt over, at jeg har arbejdet så benhårdt. Kroppen er træt, men på den gode måde, hvor jeg ved, at jeg får ondt i baller, inderlår, mave og arme, men de er blevet strammet op.

 

Amanda Marlet

Jeg kan mærke, at jeg bliver presset helt derud, hvor jeg får lyst til at stikke instruktøren en flad eller kaste op − det oplever jeg slet ikke på andre hold. Men det er perfekt, for jeg ved, at hvis jeg vil se resultater, have en stærkere krop og en lækker figur, kræver det hårdt arbejde.
Kondition: 6 uf af 6
Styrke: 5 uf af 6
Smidighed: 3 uf af 6
Sjovhed: 6 uf af 6

 

Agnes Qvortrup

Der er fuld power på hele timen, og det gør, at jeg yder mit bedste. Det er også et perfekt koncept at skifte mellem puls og styrke, for så holdes pulsen oppe hele tiden, samtidig med at vi træner hele kroppen i alle øvelserne.
Kondition: 6 uf af 6
Styrke: 4 uf af 6
Smidighed: 3 uf af 6
Sjovhed: 6 uf af 6

 

Nina Blumensaadt

Det er fedt, fordi jeg presser mig selv til det yderste − det giver et kick og et træningssus. Jeg kan mærke, at jeg udfordrer mig selv. Tiden går også hurtigt, fordi der hele tiden er variation i øvelserne.
Kondition: 5 uf af 6
Styrke: 4 uf af 6
Smidighed: 3 uf af 6
Sjovhed: 6 uf af 6

 


Fits vurdering
Selv om det er en af de hårdeste træningstimer, som jeg har været til, kan jeg ikke lade være med at være hooked, for man mærker de positive resultater med det samme. Jeg er fyldt med energi, min krop er blevet tonet, konditionen er blevet presset, og min forbrænding er røget i vejret. Og hvor er det fedt at presse sig selv til det yderste − det giver et kick.
Kondition: 5 uf af 6
Styrke: 6 uf af 6
Smidighed: 2 uf af 6
Sjovhed: 4 uf af 6

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning og Træningsprogram