Giv et blad i julegave. Priser fra 149 kr. Klik her →

Fødder
Foto: Getty Images Du kan slippe for ondt i ryggen ved at træne dine fødder.

5 veje til sunde fødder

Dine fødder bærer på dig gennem hele livet, men alligevel har vi sjældent fokus på at træne de i alt 40 muskler, der er i fødderne.

Dårlige fødder kan give problemer med knæ, hofter, ryg og nakke, men med disse enkle og effektive fodøvelser, som du laver på en stol, kan du holde dine fødder stærke og smidige.

  • Sæt den ene fod på en massagebold. Bevæg foden frem og tilbage over bolden fra hæl til tå. Lav store cirkler i begge retninger i 1/2-1 minut, og skift fod.
  • Gør foden kort ved at trække hælen og tæerne tættere på hinanden, så du løfter din fodbue op. Gentag bevægelsen 8–12 gange, og skift fod.
  • Sid på en stol. Krum tæerne, og hold spændingen i 2-3 sekunder. Spred tæerne, indtil der kommer luft imellem dem. Gentag 8-12 gange, og skift fod.
  • Sæt forfoden på en bold. Grib med tæerne omkring bolden, og hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen 8-12 gange, og skift fod.
  • Løft den ene fod, og tegn cirkler med storetåen. Begynd med små cirkler, der gradvist gøres større. Bevæg storetåen i den modsatte retning, indtil du ikke kan lave bevægelsen mindre. Gentag 8–12 gange, og skift fod.

Kilde: Gigtforeningen, Capiocfr.dk

LÆS OGSÅ: Får du også ondt i fødderne, når du har stiletter på? Her er løsningen

Se, hvad vi ellers skriver om: Fødder