Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Gitte Barington på cykel
Foto: Søren Jansby Gitte finder inspiration i sine mange kogebøger - og er lykkelig over, at hendes rygsmerter ikke længere styrer hendes liv.

Spis dig smertefri uden sukker og gluten

Gitte spiste sig fra rygsmerter: "Når det var værst, kunne jeg ikke rejse mig uden støtte"

Gitte Barington har lidt af rygsmerter siden teenageårene, og lægerne havde opgivet hende. Men hun ledte videre efter en kur på egen hånd, og i dag er hun stort set smertefri, når hun holder sig til en kost uden sukker og gluten.

Du er kronisk rygsmertepatient”. Sådan lød dommen over Gitte Barington, da hun første gang gik til lægen med de rygsmerter, som havde plaget hende siden teenageårene. Gitte havde en Scheuermann i lænden, som gør, at ryggen buler ud og bliver stiv, men lægerne havde ingen magisk kur andet end at tage det med ro.

– Det var en hård dom, for jeg dyrkede en masse sport, og jeg var bange for at ende i en kørestol, som lægen truede med, hvis jeg ikke skruede ned for aktiviteten, fortæller Gitte, der med tiden vænnede sig så meget til smerterne, at hun knapt kan huske, hvordan det føltes dengang.

LÆS OGSÅ: Spis dig fra rygsmerterne

 

MISTEDE LIVSMODET

Da Gitte gik ned med stress som 40-årig, kunne hun dog ikke længere ignorere smerterne. Faktisk havde hun på det tidspunkt så ondt over det hele, at hun slet ikke kunne komme ud af sengen.

– Når det var værst, kunne jeg ikke rejse mig op uden støtte, og hvis jeg tog et enkelt skridt, føltes det, som om ryggen skred sammen. Det gjorde det meget hårdt at være alene med mine børn, fortæller Gitte, der alligevel ikke tog smertestillende piller, fordi hun var bange for, at de ville holde op med at virke.

– Men jeg blev smådeprimeret af at have smerter hele tiden. Jeg tænkte ofte, at jeg ikke ønskede at blive mere end 55 år gammel, for det blev nok kun værre med årene, indrømmer Gitte.

– Jeg var ved at give op. Men da jeg endnu en gang gik til lægen og fik samme opgivende besked, kunne jeg simpelthen ikke få det til at passe, at man virkelig ikke kunne gøre noget. Gitte besluttede sig for at gå alternative veje.

SLUT MED SUKKER OG GLUTEN

På vej til én ud af mange alternative behandlinger stødte Gitte ind i ernæringseksperten Thorbjörg Hafsteinsdottir, som foreslog Gitte at droppe sukker og gluten, fordi det ofte kan skabe mere af den inflammation, som er med til at udløse de ulidelige smerter. ”Ingen sukker og gluten?,” grinede Gitte.

– Jeg er vokset i en bagerbutik med ad libitum adgang til brød og kage. Men jeg var desperat, så jeg forsøgte at skære ned på især brød. Jeg fik færre smerter, og min hud blev også pænere. fortæller Gitte, der dog havde svært ved at holde sig på stien, for hver gang smerterne forsvandt, kom hun igen til at spise sukker og brød – indtil smerterne kom igen. Opture og nedture, tur-retur.

Men sidste år startede Gitte på et slankehold hos kostvejleder og personlig træner Birgitte Nymann, og igen dukkede gluten og sukker op, og hun fik at vide, at det skulle tages alvorligt, hvis hun ville af med sine smerter. Der skulle dog først en ferie i flødesovs, pasta og pizza i det italienske til.

– Da vi kom hjem fra ferien, kravlede jeg bogstaveligt talt rundt på grund af smerter. Men jeg var glad for, at det skete, for så blev det virkeligt tydeligt, at gluten og sukker gør smerterne værre, og NU skulle det være slut, siger Gitte, der efter bare to uger uden sukker og gluten igen kunne gå uden smerter.

LÆS OGSÅ: Glutenguide: Jo, du kan godt tåle det

 

STYR PÅ SMERTERNE

I dag er det ikke længere rygsmerterne, der styrer Gittes liv. Nu har Gitte styr på dem. Og hun er ikke længere bange for at ende i en kørestol.

– Min ryg er ikke længere en del af mit mentale fokus, hvor den før fyldte ALT. Nu kan jeg træne, uden at ryggen sætter begrænsninger for mig. Jeg vågner om morgenen uden stivhed og smerter, siger Gitte, der godt kan ærgre sig over, at hun skulle lide i 50 år, før hun fandt kuren.

– Men jeg var ikke parat til at opgive alt det lækre brød og sukker tidligere i mit liv. Det var for stort et offer, og jeg troede måske ikke nok på det. Nu har jeg endelig forstået det. Jeg har fået et helt nyt liv, og jeg føler mig rask i kroppen, siger Gitte og fortsætter:

– Jeg vil altid skulle tage hensyn til min ryg, men den fylder ikke så meget som før. Vi planlægger fx en lang vandreferie, men tager først et par dage for at teste min ryg. Selv om kosten har hjulpet mig meget, har jeg jo stadig knogleforandringer i ryggen. Men jeg har ikke daglige smerter mere.

Om Gitte

Gitte Barington, 57 år Arbejder som coach og psykoterapeut. Mor til tre drenge på 23, 25 og 31 år. Bor sammen med sin mand i Holte.

Gittes bedste råd

  • Giv aldrig op. Bliv ved med at lede efter en løsning, også selv om lægerne giver op.
  • Søg hjælp i det alternative. Hvis lægerne ikke kan hjælpe, så vær åben over for de alternative behandlingsmuligheder.
  • Vær sød ved dig selv. Det er hårdt at have kroniske smerter, så ros dig selv for at være stærk.

Sådan spiser Gitte nu

  • Morgenmad: Smoothie med proteinpulver og gnavegrønt
  • Frokost: Grøntsager, salater eller rester fra aftensmaden
  • Eftermiddag: 1-2 skiver ristet glutenfrit brød med pålæg og grønt
  • Aftensmad: Grøntsager, kød og ris, kartofler eller quinoa Dessert: Banan
Se, hvad vi ellers skriver om: Interview og Sund livsstil