Glad kvinde
Foto: Getty Her får du tips til, hvordan du får mere mig-tid på 7 dage.

Glemmer du også dig selv i hverdagen? 7 tips til mere overskud

Selvom det kan være svært at prioritere sig selv, så er det godt givet ud. Tid investeret i motion, velvære og mentalt overskud kommer igen som ny energi og mere glæde. Få Daisy Løvendahls bedste råd til mere overskud i en travl hverdag.

"Min mave gør ondt. Jeg føler mig hele tiden bagud, og jeg har det som om, jeg ikke er hjemme i mig selv." Jeg ser på Mie, men før jeg får stillet spørgsmål til hendes fysiske symptomer og sendt hende til en læge, vifter hun afværgende med hånden.

"Jeg er sund og rask ifølge min læge. Han sagde, at jeg skulle få noget mere ro på. Men det er præcis, hvad jeg ikke kan. Jeg glemmer mig selv i hverdagen. Pludselig skal jeg ud ad døren efter arbejde og opdager, at jeg ikke har spist frokost."

Mie fortæller om, hvordan hun konstant løber mellem en masse ting. Arbejde, fritid, venner, arbejde, vasketøj. Det kører bare derudad.

"Jeg vil gerne have travlt til en vis grad, men når en veninde, der er totalt i krise på grund af skilsmisse, ringer, og jeg ikke kan finde overskuddet til virkelig at lytte til hende, fordi det føles som endnu en opgave på mine skuldre, så bliver jeg ked af det indeni. Selvom jeg gør det alligevel."

"Og så røg træningen igen, og jeg fik ikke taget de 10 minutters meditation, jeg havde lovet mig selv – og jeg sidder igen på sengekanten med en følelse af ikke at have tid til mig selv."

Mie sukker dybt og ryster opgivende på hovedet.

Læs også: 5 veje til at elske den, du er i dag

Hvad skal du egentlig?

Som Mie taler, hører jeg en masse pligt og ikke meget passion. Jeg hører meget om, hvad hun skal, men ikke meget om, hvad hun elsker at gøre. Der er en fundamental forskel på, hvordan det opleves at skulle noget, man skal, og skulle noget, man nyder. Så jeg beslutter mig for at lave en ret enkel øvelse med Mie:

"Vi skal have sorteret det, du bruger din tid på, i to kategorier. Det, du gør, fordi du nyder det. Hvor du føler dig i flow og bruger dine styrker. Og det, du gør, fordi du skal, og som, du tænker, er sundt eller nødvendigt."

Mie nikker, deler papiret på bordet foran sig op i to felter og skriver fra en ende af. Da hun er færdig, står der meget under kategori ”skal/pligt” og meget mindre under ”nyder/ flow”.

Er det forkælet at vælge sin glæde?

Mie ser skeptisk på papiret.

"Det kommer bag på mig, hvor meget tid jeg bruger på noget, som jeg skal. Jeg løber, fordi det er sundt. Jeg vil meditere, fordi det er sundt. Jeg har mange aftaler, fordi jeg føler, at jeg skal sige ja. Jeg arbejder tit ekstra, fordi jeg får dårlig samvittighed over ikke altid at være topforberedt. Men er det forkert? Jeg ville tænke, det er forkælet kun at ville det, man synes er sjovt."

Jeg kan ikke lad være med at udfordre hende på det med et smil.

"Hvorfor er det forkælet at vælge det til, som du nyder? Som jeg ser det, kommer du aldrig til at prioritere tid til dig, hvis den tid ikke bruges på noget, som du kan mærke gør noget godt for dig. De færreste er så vedholdende, at de kan gennemføre alt kun på pligt. Så min tanke er at støtte dig i at finde det, du kan mærke er godt for dig, og derfra støtte dig i at prioritere det."

Over de næste samtaler arbejder vi med, hvad Mie får energi af. Meditationen bliver droppet. Løbet laves om til fitness med en veninde en gang om ugen. Hun begynder at spise frokost med nogle kollegaer og give flere opgaver videre. Men allervigtigst øver hun sig i at have en bevidsthed om, hvad hun egentligt nyder og får energi af.

"Jeg har ikke mere ro i min hverdag, men jeg er mere glad. Jeg gør ting, som jeg holder af, og så er det nemmere at overholde og få det gjort."

Mie giver mig et kram, da vi skilles sidste gang, og siger:

"Jeg føler mig mere hjemme i mig selv!"

Læs også: Tør du vise din sårbarhed? 5 skridt til en dybere kærlighed

Brug din tid klogt

Der er 221 hverdage i 2020. Det er tre mere end i 2019. Derfor skal du skabe et liv med plads til det, som du holder af, så det ikke hele tiden ender nederst i prioriteringen og aldrig får tid.

Genvejen til mere mig-tid ligger i prioriteringen. Vi kan ikke få mere tid. At ugen har syv dage med 24 timer i hvert døgn er et grundvilkår.

Men du har indflydelse på, hvordan du bruger den tid. Så vælg det, der giver dig energi og glæde. Det er forudsætningen for din mentale sundhed. Og derfor skal du tage det alvorligt.

Mere mig-tid på 7 dage – sådan gør du

Dag 1: Hvad får dig til at smile?

Nogle gange skal man give sit liv et kærligt eftersyn. Her er en invitation til over en uge at give dig nogle konkrete redskaber til mere mig-tid og overskud. Ideen er, at du hver dag tænker i 5 minutter over dagens spørgsmål eller udfordring, og så er du om en uge mere klar på, hvad der giver dig mere plads til dig. Første spørgsmål: Hvad ville give dig et smil på læberne i dag? Gør det!

Dag 2: Hvad gør du af ren pligt?

Lad os stille ind på, hvad du gør af pligt. Pligt er en fin ting. Det kan få os til at besøge gamle tante Gerda på sygehuset og sætte cyklen i skuret, men pligt er ikke godt til at regulere alt i livet. Så hvad føles egentligt som en ren pligt, når du laver det? Skriv de ting ned, hvor tiden snegler sig afsted, og du virkeligt ikke kan finde lysten til det.

Dag 3: Hvilke pligter kan du droppe?

Du får ikke en guldmedalje ved livets slutning for at have valgt pligten, spist dine ærter og tømt mailbakken hver fredag. Så er der nogle af pligterne, du kan droppe? Hvis de ikke kan smides væk, kan de så gøres sjovere? Kan løb f.eks. blive til dans og email-svar blive til walk and talks? Drop minimum en ting i denne uge, som du faktisk ikke orker.

Dag 4: Hvad giver dig energi?

Hvad gør du, bare fordi du nyder det? Helt uden at skele til kalorieforbrænding, anerkendelse fra chefen og ideen om, at du bør. De ting skal have mere plads, men du kan ikke give noget mere plads, som du ikke ved, hvad er. Så, hvad giver dig god energi? Gør en af de ting i dag.

Dag 5: Hvad er dit frikvarter?

For mig er dans en ugentlig oase af glæde og mentalt overskud. Uanset hvor travlt jeg har, så tager jeg til dans, og jeg fortryder det aldrig. Du skal også have din oase. Hvad giver dig et frikvarter midt i uger, der ellers bare drøner derudaf? Beslut dig for én ting, og vær kompromisløs med det. Uanset om det er onsdagsvin med veninden, fredagsskovtur eller søndagssteg.

Dag 6: Hvad har du brug for?

Oplever du at føle dig bagefter dig selv? Så stop op. Den følelse er et signal fra den klogeste del af dig om, at det er tid til at stoppe op. Du skal have plads til at være dig. Punktum. Selvfølgelig tager du telefonen, når din grædende veninde ringer, men du sørger også for hver dag at give dig selv de pauser, bevægelser og måltider, du har brug for. Lov mig det. Begynd allerede i dag. Hvad har du brug for?

Dag 7: Hvad giver dig overskud i ugen?

Beslut dig for at have dig selv med fremover. Begynd med at spørge dig selv: Hvad er et godt liv med tid til dig? Hvad har du fået øje på i denne uge? Er det tid til at lave ingenting? Tid til at dyrke motion? Tid til at drikke vin? Brug din tid klogt. Stil ind på, hvad der i ugen, der gik, har givet dig følelsen af flow og overskud. Gør det igen i næste uge. Gør det til en vane at stille dig selv de her spørgsmål. Det vigtigste, du kan give dig selv, er et levende forhold, hvor du lytter, mærker og tør invitere dig selv til ikke bare at overleve, men leve.

Daisy Løvendahl

Er personlig rådgiver, forfatter, foredragsholder og har en kandidatgrad i filosofi og kommunikation. Hun har stor erfaring med at guide sine klienter gennem det moderne livs udfordringer, så der er plads til både kærlighed, familie og karriere. Læs mere på Daisylovendahl.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi, Daisy Løvendahl og Energi