Får du nok D-vitamin? 4 gode kilder til D-vitamin
Foto: Getty Undgå forkølelse og influenza.

Får du nok D-vitamin? 4 gode kilder til D-vitamin

Færre forkølelser, mere energi og et bedre humør. Fordelene ved at få nok D-vitamin er mange, så der er god grund til at få tanket ekstra godt op af vitaminet i den mørke tid, hvor kroppen har svært ved selv at danne nok. Læs her hvordan.

Mørket kommer langsomt snigende, og med det hyggelige stunder omkring varm kakao og gode spil. Men også med flere forkølelser og en større grad af træthed. Det kan i mange tilfælde skyldes mangel på D-vitamin, som cirka halvdelen af danskerne ikke får nok af i de mørke måneder.

Rent videnskabeligt er det bevist, at personer med et for lavt D-vitamin-niveau oftere rammes af forkølelser og influenza. Derfor anbefaler forskerne også, at du i vintermånederne tager et kosttilskud med D-vitamin, fordi det kan reducere risikoen for at blive forkølet med cirka 20 procent.

Derudover kan et for lavt D-vitamin-niveau også give svage og trætte muskler, en højere grad af træthed, hovedpine, depression og en dårligere hukommelse.

Læs også: Lider du af blodmangel? + 6 andre grunde til at du er træt

Kom ud i solen

Kroppens produktion af D-vitamin er helt afhængig af sollys, og 80 procent af kroppens D-vitamin kommer fra solen. Det er primært om sommeren, at vi danner D-vitamin, og det er også her, at vi opbygger lagre til vinteren.

Et lager der dog ikke kan holde hele vinteren, og derfor skal du supplere i den kolde tid. UVB-stråler i bølgelængden 290-20 nm får huden til at producere D-vitamin, når du bliver eksponeret for dem. Hvor stor en mængde, der produceres, afhænger blandt andet af din hudfarve og af, hvor længe du opholder dig i solen.

Jo lysere, din hud er, desto kortere tid er der behov for. I sommerhalvåret vil 15-30 minutters sollys på arme og ben et par gange om ugen være nok. I de mørke måneder fra efterårsferien til påske, hvor solen står lavt på himlen, kan det derimod være svært at opnå tilstrækkelige mængder af de gavnlige stråler til at dække dit behov. Det kan derfor være nødvendigt med et tilskud af D-vitamin hen over vinteren.

Læs også: Kosttilskud: Vitaminer og mineraler

Et værn mod sygdom

Der har over årene også været snak om, at et for lavt D-vitamin-niveau kunne være medvirkende til en lang række livsstilssygdomme som kræft, hjertekarsygdomme og diabetes 1. Men det har forskerne desværre ikke kunne bevise.

D-vitaminet virker som et hormon, og det betyder, at det påvirker kroppen mange forskellige steder som knogler, hjernen og immunforsvaret som igen har en effekt på autoimmune sygdomme og infektioner, og derfor har man troet, at vitaminet for eksempel kunne have en positiv effekt på blandt andet diabetes 1.

Dog har vitaminet stadig en stor rolle i forbindelse med din sundhed, og Ph.d. Lars Rejnmark fra Aarhus Universitets hospital, der er en af Nordens førende forskere i D-vitamin, forklarer, at der findes studier, som viser, at et for lavt D-vitamin-niveau kan have effekt på et for højt blodtryk, luftvejsinfektioner, depressioner, lav fødselsvægt og øget dødelighed.

Så mens dagslyset svinder her i efteråret og vinteren, så sørg for at komme ud hver dag, spise D-vitaminrige fødevarer og supplere med et kosttilskud. Så er du godt dækket ind på D-vitamin-fronten. 

Gode kilder til D-vitamin

  • Tag et kosttilskud med D-vitamin hver dag, hvis du ikke får sollys nok. Husk at tage den sammen med måltider, der indeholder fedt, så D-vitaminet kan blive optaget i kroppen. Du skal tage cirka 5-20 ug om dagen. Vær opmærksom på, at du godt kan få for meget. Er du det mindste i tvivl, så spørg din læge.
  • Brug 15-30 minutter udenfor hver dag hele året, når det er lyst. Selvom det er overskyet, giver lyset stadig kroppen D-vitamin.
  • 20 procent af kroppens D-vitamin kommer fra kosten, og mange fødevarer er gode kilder til vitaminet. Det gælder for eksempel fisk som makrel, sild og laks, fedtstoffer som smør, margarine og olier samt kød, æg, mælk og ost.
  • Flere vilde svampe er rige på D-vitamin. Det gælder kantareller, Karl Johan og Shiitake.

Se, hvad vi ellers skriver om: Vitaminer, Sund livsstil, Forkølelse, Influenza og Sygdom