kvinde sveder
Foto: Getty Se her, hvordan du kan trykke dig fra hedeture.

Zoneterapi: Sådan trykker du dig til færre hedeture

Overgangsalderens berygtede hedeture kan være meget generende, men du kan både lindre og forebygge dem med zoneterapi og akupressur.

Vågner du op badet i sved om natten? Eller må du nogle gange smide nærmest alt tøjet, fordi du ud af det blå føler, at du brænder op indefra? Overgangsalderens berygtede hedeture kan være meget generende, men du kan både lindre og forebygge dem med zoneterapi og akupressur. Se her, hvordan med fire fantastiske øvelser fra Katrine Birks nye bog ‘Tryk & Glad Kvinde’

Punkt 1 ny.jpg

Punkt 1: Regulerer varmen i kroppen

Dette punkt, Hjerte 7, er fantastisk til både at lindre et akut anfald af indre ildebrand, men også til at forebygge. Det er nemlig med til at regulere varmen i kroppen og kan også hjælpe dig, hvis du har tendens til at svede om natten, så du har svært ved at sove.

Her finder du punktet:

Det sidder på lillefingersiden af håndleddet omkring en halv tommelfingers bredde fra kanten af håndleddet – lige mellem knoglen og senen. Prøv her med cirkulerende tryk, dybe tryk eller blot en blid nulren.

Punkt 2 ny.jpg

Punkt 2 : Hjælp til hjertebanken

I overgangsalderen kan du opleve, at hjertet slår lidt hurtigere eller springer slag over – det kan være ubehageligt, men er ufarligt. Når du har en hedetur, kan det dog føles voldsomt, og dette punkt, Kredsløb 6, er virkelig godt til at hjælpe med at få ro på både hjertet og kroppen.

Her finder du punktet:

Det sidder på midterlinjen af underarmen, tæt på håndleddet mellem de to sener. Hvis du har svært ved at lokalisere det, kan du prøve at placere tre fingre lige på kanten af håndleddet, og så finder du punktet, hvor den sidste finger lander.

Punkt 3 ny.jpg

Punkt 3: Balance mellem varme og kulde

Hvis du døjer meget med hedeture, er dette punkt, 3-varmer 1, skønt, fordi det er med til at fjerne for meget varme i kroppen og skabe balance mellem varme og kulde. Tryk her, når du akut er ved at brænde op, men også gerne dagligt for at forebygge.

Her finder du punktet:

Det sidder på negleroden af ringfingeren i den retning, som peger over mod lillefingeren – og selvfølgelig på begge hænder. Prøv at tappe eller pumpe på punktet.

Punkt 4 ny.jpg

Punkt 4: Styr på hormonerne

Der er mange teorier om, hvorfor vi kvinder får hedeture, når vi nærmer os overgangsalderen, og én af dem er, at hypothalamus, en hormonkirtel, som bl.a. sørger for at regulere kroppens temperatur, og  som bliver forvirret, når den ikke kan få æggestokkene til at løsne flere æg, fordi der ikke er flere.

Denne forvirring kan skabe mere varme i kroppen, rødme i huden og sved, men punktet her sender energi og balance til hypothalamus, så den bedre kan regulere kroppens temperatur.

Her finder du punktet: Det sidder øverst på ydersiden af tommelfingeren eller øverst på ydersiden af storetåen, og du kan prøve dig frem med både dybe tryk, stille tryk eller cirkulerende tryk. 

Sådan gør du

Tryk og massér gerne hvert punkt i cirka 1-3 minutter, men mærk altid efter, og hvis det ikke føles rart, stopper du bare før.

Hvor hårdt du skal trykke, kommer an på, hvad der føles rart for dig, og nogle kan bedre lide et hårdt tryk, mens andre har brug for et blidere tryk.

Og husk, at punkterne sidder på begge sider af kroppen.

Du kan læse meget mere om punkterne i Katrine Birks nyeste bog ‘Tryk & Glad Kvinde’

Om Katrine Birk

7897c6e542224457b92aed99b8c29abc_640.jpg

Katrine Birk er Danmarks førende formidler af zoneterapi og akupressur til hjemmebrug og har fået stor succes med bogserien Tryk & Glad.

Hun er lige nu aktuel med bogen Tryk & Glad Kvinde, som er smækfuld af guides til at trykke og massere sig fri for fx stress, træthed, menstruationssmerter, overspisning, PMS og oppustet mave.

Læs mere på katrinebirk.dk og på Instagram @katrine_birk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Zoneterapi og Overgangsalder