Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Pasta
Foto: Garo/Phanie/REX

Du bliver ikke tyk - og 8 andre gode undskyldninger for at spise mere pasta

Og gør det med god samvittighed!

Pasta er blevet sendt i skammekrogen. Lige som sukker, alkohol og fedt er blevet det. Den kulhydratrige spise er blevet beskyldt for at gøre dig tyk, oppustet og usund. Om pastaen er præcis så syndig, som nogle eksperter mener, kan vi ikke vide os sikre på. I denne artikel giver vi dig ikke den ultimative sandhed om pasta – i stedet giver vi dig de ultimative undskyldninger for at øse op af spaghetti, makaroni og fettuccine på din tallerken i aften.

1. Det smager godt
Det siger sig selv. Det smager godt, og derfor bør du spise det. Undskyldning nummer et bør være argumentet, hver gang du sætter tænderne i en udskældt kulinarisk oplevelse. Om det er en brownie, et stykke franskbrød med marmelade eller en portion spaghetti carbonara. Vi siger ikke, du skal proppe dig til den øverste bukseknap sprænger, men hvorfor nægte dig selv noget, der smager godt?

LÆS OGSÅ: 9 kampagner med kvinder i undertøj, der vil få dig til at elske din krop

2. Det er nemt og hurtigt at lave
Du kommer sent fra arbejde, du skal handle, du skal hente unger, og du skal lave mad. Listen over pastaretter, der kan tilberedes på ingen tid er lang. Du behøver ikke have dårlig samvittighed over for familien, fordi du ikke har brugt timer i køkkenet. Pasta kan sagtens være både næringsrigt og lækkert på samme tid.

3. For mange proteiner er slet ikke sundt
Det er helt misforstået, at en proteinrigkost er vejen til en sund krop. Ifølge Per Brændgaard, der er cand.scient. i human ernæring ved Center for Bevidst Sundhed kan det faktisk give dig problemer med nyrerne.

- Proteinrig kost er særdeles usundt for folk med nedsat nyrefunktion. Problemet er, at mange ikke ved, at de har nedsat nyrefunktion, da der går mange år, før det giver symptomer. Proteinrig kost kan så være det, der gør, at man udvikler en kronisk nedsat nyrefunktion, skrev han i et debatindlæg på ALTfordamerne.dk i april.

At vores forfædre spiste sådan i stenalderen, mener han med egne ord, også er "det rene fis".

- Det største problem rent sundhedsmæssigt ved palæokost er, at kosten indeholder alt for meget kød. Det øger risikoen for kræft i tarmen, skrev Per Brændgaard i samme indlæg.

4. Du sparer penge
En lækker pastaret kan laves utroligt billigt. Nej, du behøver ikke at lave studielivsversionen med ketchup og dåsetun. Et løg, lidt bacon, to dåser flåede tomater, tre fed hvidløg og et drys sukker: Vupti er der serveret en klassisk spaghetti amatriciana.

LÆS OGSÅ: 7 sundhedsråd du absolut ikke skal følge

5. Du undgår madspild
En kvalitet ved pastaretter er, at de smager mindst lige så godt kolde dagen derpå, som de gjorde, da de stod dampende varme på middagsbordet. Gem resten af aftensmaden og giv ungerne den med i madkassen i stedet for fire kedelige rugbrødsmadder. Eller glæd dig til selv at spise gårdsdages rester som eftermiddagssnack, når du kommer hjem fra arbejde.

6. Pasta kan reducere stress
Er du så alvorligt ramt af stress, at det kræver en sygemelding, skal du ikke forsøge at kurere dig selv med pastaskruer og tortellini. I stedet skal du gå til din læge. Men har du haft en dum dag på arbejdet, kan pasta være et alternativ til at synke ned i sofaen med et glas vin eller et stykke chokolade. En kost, der er rig på kulhydrater og fattig på proteiner kan nemlig booste niveauet af hormonet serotonin i din hjerne, og det vil få dig til at føle dig veltilpas og afslappet. Det oplyser blandt andet det amerikanske selskab GB Healt Watch, der forsker i kostrelaterede sygdomme.

7. Det bliver aldrig kedeligt
Herhjemme kender vi nok bedst bolognese (det er klassikeren med kødsovs), carbonara (det er den med peber) og så selvfølgelig lasagne (nogle foretrækker den fra Knorr), men er du eventyrlysten, er der et utal af variation over den italienske ret, du kan begive dig ud i. Der er pasta puttanesca, der blev opfundet af Napolis prostituerede, der er penne all'arrabiata, der er stærk af chili, og cannelloni al ragù, hvor en pastaplade rulles som en pandekage – foruden flere hunderede andre variationer. Kun fantasien sætter grænser .

LÆS OGSÅ: Sandt eller falsk? Få sandheden om hvidt brød

8. Det er en god måde at spise flere grøntsager på
Pastasovs kan laves med meget andet end tomater fra en dåse. Prøv en udgave med spinat, måske er den med svampe din nye favorit eller den med fennikel. Du kan endda spæde op med flere grøntsager end opskriften anbefaler, hvis du har lyst.

9. Det er ikke pastaen, der gør dig tyk
Det er i virkeligheden meget simpelt: Spiser du flere kalorier, end du forbrænder, sætter de sig på dine sideben. Det er derfor alle de overskydende kalorier, du ikke får forbrændt i løbet af din dag, der bliver siddende i taljen og ikke den portion pasta, du spiser til aften. I hvert fald, hvis den pasta ikke indeholder mere energi, end du har brug for. Det var en af de konklusioner forskere fra 11 forskellige universiteter kom frem til ved en kongres i Rio de Janeiro i 2010. Kongressen var ganske vist arrangeret af den internationale pastaorganisation IPO, men hvis det betyder, vi kan spise pasta med god samvittighed, når vi gerne frem til samme konklusion. Velbekomme!

LÆS OGSÅ: Her får du alle ALT for damernes opskrifter på pasta - gratis

LÆS OGSÅ: Er du for tyk til at dyrke yoga? – Nix, det mener disse 15 inspirerende kvinder ikke

LÆS OGSÅ: Klummeskribent: "Vi skal skamme os, når vi spiser pasta og hvidt brød"

Se, hvad vi ellers skriver om: Pastaretter, Kost, Per Brændgaard, Pastasalat og Kulhydrater