Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sundt hjerte
Foto: Marie Louise Munkegaard

Hvad betyder kost & motion for dit hjerte

Hvilken effekt har din livsstil på dit hjerte? Langt mere end du tror, viser de nyeste undersøgelser. Vi har sendt tre kvinder med vidt forskellige liv til test for at finde ud af, hvordan kost og motion påvirker hjertet. Læs med, og få sandheden om din livsstil.

Rikke Bering: „Jeg træner for at holde krop, muskler og hjerte sundt”

Du kan finde Rikke Bering, 40, i fitnesscenteret 3-5 gange om ugen, hvor hun løber, bokser, styrketræner og dyrker yoga. Men hvor stor effekt har det på hendes hjerte og sundhed?

INFO: 40 år, 164 cm, 66,1 kg.
JOB: Sygeplejerskestuderende.
PRIVAT: Bor sammen medsin datter Franka, 15 år.

– Jeg prøver at træne fire gange om ugen, men det lykkes ikke altid. Det er ikke, fordi jeg dør, hvis jeg ikke kommer af sted, men jeg vil gerne gøre noget for min krop. Som sygeplejerskestuderende ser jeg meget sygdom. Jeg forsøger at være på forkant og holde min krop, muskler og hjerte sundt. 40-årige Rikke Bering går både til Stram Op, Thai-Bo, Flow Yoga og løber også lidt ved siden af.
– Jeg studerer lige nu, og min datter er så stor nu, så jeg kan nemmere komme af sted. Motionen gør det også lovligt at gøre nogle andre ting, så jeg lige kan drikke lidt mere vin eller spise en kage med god samvittighed. Rikke tænker over, hvad hun spiser, men hun er ikke fanatisk og forbyder heller ikke sig selv noget. Selv om hun godt kan få dårlig samvittighed, når hun spiser noget usundt.
– Jeg forsøger at undgå at have chips og slik i huset, for jeg har ikke så meget selvkontrol, når det står lige foran mig. Og måske er der et par kilo for meget, vurderer hun.
– I takt med at jeg er blevet ældre, skal der ikke så meget til, før kiloene bliver siddende. Og det er sværere at tabe dem igen. Så jeg er spændt på, hvad testen viser. Jeg mener, at jeg er sund og har et godt helbred, men hvad nu, hvis testen viser, at jeg ikke er det? Eller at jeg er alt for tyk?

SÅDAN PÅVIRKER RIKKES LIVSSTIL HJERTET
For at se hvilken effekt Rikkes livsstil har på hendes hjerte, bliver hun testet hos Hjerteforeningen.
– Er du i god form? Dit blodtryk og blodsukker er virkelig flot, forklarer hjertesygeplejerske Karen Bruun. Det eneste svage punkt er Rikkes kolesteroltal, der ligger på 5,64. Det må maks. være 5, så det er lidt for højt.
– Kolesteroltallet er udtryk for de fedtstoffer, der flyder rundt i blodet. Har du for mange af de dårlige, kan de fedte årerne til og give bl.a. hjertekrampe, hjertesvigt eller blodpropper i hjertet, forklarer Karen Bruun og opfordrer Rikke til at få lavet et tjek hos sin læge for en sikkerheds skyld. Til gengæld er Rikke en stjerne til konditesten, hvor hun først bliver forpustet på stepbænken efter 3,5 minut.
– Hold da op. Du har et kondital på 50, du ligger i den allerhøjeste ende, siger udviklingsfysioterapeut Martin Walsøe. Jo langsommere du bliver forpustet, jo bedre er dit kredsløb og hjertets funktion. Og med en fedtprocent på 27 og 46 kg muskler er Rikkes kropssammensætning optimal, så der er ingen fare for, at fedtet nedsætter organernes funktion.
– Jeg kan ikke sætte en finger på noget. Bare forsæt som nu. Det ser rigtig godt ud for dit hjerte og din krop generelt.



RIKKES REAKTION PÅ TESTEN
– Jeg blev lidt overrasket over det høje kolesteroltal, men det må jeg bare lige tjekke op på. Jeg er glad for, at min muskelmasse er så høj. Jeg havde troet, jeg ville få at vide, at jeg skulle tabe 5-6 kg. Og så er det selvfølgelig dejligt, at mit kondital lå i den allerhøjeste ende.


RIKKES RESULTATER

Blodtryk: 117/79. Meget flot. Det ideelle blodtryk er 120/80.

Blodsukker: 4,77. Meget flot. Må maks. være 6.

Fedtprocent: 27,7 %. Fint Maks. 33,9 %.

Muskelmasse: 45,4 kg. Meget flot. Kondital: 50. Meget flot.

Kroppens alder: 30 år. Meget flot. Rikke er 40 år.

Her skal Rikke sætte ind: Kolesterol: 5,64. Lidt for højt. Må maks. være 5.


EKSPERTERNES 3 GODE RÅD

1. FORTSÆT MED MOTION
På den måde forbedrer du hele tiden dit kredsløb og styrker hjertet.

2. HOLD VÆGTEN
Du har en stor muskelmasse, fordi du træner meget. Fedtet omkranser ikke de vigtige organer.

3. JUSTER DIN KOST...
... så du får mindre mættet fedt. Det nedsætter dit kolesteroltal. Spis mindre kød, ost, smør og sødmælk.

Sophie Alexandrine: „Kost er helt sikkert min største udfordring”

For Sophie Alexandrine, 30, har motion altid været noget, andre seje kvinder gjorde. Men de seneste tre måneder har hun fulgt et program med styrketræning og sund kost. Har det mon virket indeni?

INFO: 30 år, 178 cm, 85,3 kg.
JOB: Project Manager.
PRIVAT: Bor på Vesterbro.

– Lige nu er jeg et sted, hvor min sundhed er i bedring. Sådan beskriver Sophie Alexandrine sin sundhedstilstand. De seneste tre måneder har hun fulgt et program, hvor hun styrketræner med en personlig træner to-tre gange om ugen og har stor fokus på at spise sundt.
– Jeg er gået i gang med det her, fordi jeg ikke havde det godt med min krop og gerne ville tabe mig. Det vigtigste for mig har været at få mere energi og at få det bedre med mig selv, mens det med at passe på min krop og organer har været sekundært. Selv om jeg godt ved, det er supervigtigt. Sophies mål er at tabe 10 kg, og hun har tabt fem indtil videre. At motionen pludselig fylder så meget er nyt for Sophie, for motion har aldrig været en del af hendes identitet. – Jeg har altid været meget oppe i mit hoved og ikke nede i kroppen, men motion er jo selvkærlighed. Og nu kan jeg også mærke, at jeg har brug for motion i forhold til at klare mit job. Jeg bliver skarpere og får en højere stresstærskel. Det er vildt dejligt.
Ud over træningen prøver Sophie også at være god ved sig selv i forhold til at få sin søvn og spise sundt. Det sidste er klart det sværeste.
– Mad og følelser hænger vildt meget sammen for mig, så hvis jeg er stresset eller træt, får jeg lyst til at koble af med chokolade og slik. Det er bare et drug.
Nu, hvor Sophie er i gang med at ændre sin livsstil, er hun spændt på, hvilken effekt det har haft på hendes krop. – Det er spændende med testen, for man har jo ikke selv en chance for at se, hvordan det står til indvendigt.

SÅDAN PÅVIRKER SOPHIES LIVSSTIL HJERTET
Sophie har lagt sin livsstil om og er begyndt at styrketræne og spise sundere, men spørgsmålet er, om det har haft nogen effekt på hendes hjerte? Vi sendte hende til test hos Hjerteforeningen for at få svaret.
– Du ligger fuldstændig ideelt i alle tal, udbryder hjertesygeplejerske Karen Bruun.
Sophies blodtryk på 119/76 er meget tæt på det ideelle på 120/80, så hendes hjerte pumper altså blodet rundt i kroppen med ideel kraft og møder ingen modstand i blodkarrene. Oveni ligger Sophies blodsukker og kolesterol også normalt.
– Yes! Jeg på rette vej, selv om jeg er lidt sur på mig selv over, at jeg ikke taber mig i øjeblikket, siger Sophie. Og netop vægten er næste led i testen sammen med kondital. Når du dyrker motion, øger du musklernes behov for ilt og blod, og dermed forbedrer du dit kredsløb og styrker dit hjerte. Sophie træder op på stepbænken og følger instruktionerne, som gradvist sætter tempoet op. Op på højre, ned på højre, op på venstre, ned på venstre. Efter nogle minutter har Sophie fået pulsen op – og farve i kinderne.
– Pyyh, det var hårdt.
Sophies kondital er 41 og ligger dermed i den høje ende af middel, så de sidste måneders træning har givet pote. Og så i forhold til hjertet. Fedtprocenten på 35,3 er dog lige høj nok ifølge udviklingsfysioterapeut Martin Walsøe.
– Det ser rigtig fornuftigt, men din fedtprocent skal du arbejde lidt med, for hvis du har for meget fedt, øger du risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Det er rigtig godt, at du styrketræner så meget, men husk at motionen ikke er et hurtigt fix til at tabe dig. Der er kun tre måder at tabe sig på. Kost, kost og kost, forklarer Martin Walsøe.



SOPHIES REAKTION PÅ TESTEN
– Den første del var enormt livsbekræftende. Det er ligesom at gå til tandlægen og få at vide, at man har nul huller.
Jeg er også glad for, at mit kondital lå så højt. Det med fedtprocenten er selvfølgelig lidt irriterende, men det vidste jeg jo godt. Det var bare fedt at få tal på det. Så er det lettere at forholde sig til.


SOPHIES RESULTATER

Blodtryk: 119/76. Meget flot. Det ideelle blodtryk er 120/80.

Blodsukker: 4,51. Meget flot. Må maks. være 6.

Kolesterol:
4,52. Flot. Må maks. være 5.

Muskelmasse:
52,4 kg. Flot.

Kondital:
41. I den høje ende af middel.

Kroppens alder:
45 år. Knap så godt. Sophie er 30 år.

Her skal Sophie sætte ind:
Fedtprocent: 35,3 %. For højt. Må maks. være 32 %.


EKSPERTERNES 3 GODE RÅD

1. TRÆN FORTSAT STYRKE
Jo stærkere muskler, jo mere har du at stå imod med.

2. TRÆN OGSÅ KONDITION
Du kan med fordel tilføje en eller to gange konditionstræning om ugen, hvor du f.eks. løber en tur. Jo bedre form du er i, jo stærkere bliver dit kredsløb og hjerte.

3. FOKUSER PÅ DIN KOST
Det gælder om at nedsætte din fedtprocent, så det farlige fedt ikke sætter sig på organerne. Men lad være med at gøre noget drastisk. Det optimale er at tabe dig maks. 0,5 kg om ugen.Marie Ramskov Balch: „Sport siger mig ingenting”

Marie Ramskov Balch, 29, dyrker ikke motion, men sidder sjældent stille i løbet af dagen og spiser sundt og varieret. Er det mon nok til at holde hjertet sundt?

INFO: 29 år, 174 cm, 67,6 kg.
JOB: Specialestuderende, Tværkulturelle Studier.
PRIVAT: Bor sammen kæresten Emil og deres datter Irene, 2 år.

– Min mor er læge, så hele mit liv har jeg hørt, hvor vigtigt det er at dyrke sport og passe på sin krop. Men sport siger mig bare ingenting, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal få tid til det med barn, studie og job, siger Marie Ramskov Balch. Helt stille sidder hun dog ikke. Som travl småbørnsmor er der fart på.
– Jeg cykler til alt, og det går stærkt, for jeg er altid sent på den. Men jeg har desværre ikke så langt. Det ville være fedt, hvis motion var en naturlig del af min dag. Marie spiser nogenlunde sundt og varieret – og så en smule slik i weekenden.
– Jeg tænker bevidst ikke så meget over det, for det kommer hurtigt til at fylde for meget for mig, og så bliver det lidt en stressfaktor.

SÅDAN PÅVIRKER MARIES LIVSSTIL HJERTET
Er daglige cykelture og en aktiv toårig nok til at holde hjertet i topform? Marie tog til test hos Hjerteforeningen for at få svar. Og hun har ikke noget at frygte. Hendes blodtryk er en smule lavt, men det er ikke farligt. Og konditallet på 39 er fint. – Din kondition er o.k., men du kan sagtens gøre mere, så du styrker hjertet.
Sæt f.eks. cyklen et gear op, og tramp igennem i et minut, siger Martin Walsøe. Et andet sted Marie kan sætte ind er fedtprocenten. 32 er lige på grænsen. Jo højere fedtprocent, jo større er risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme.



MARIES REAKTION PÅ TESTEN

– Jeg ved godt, at jeg lige skal tabe mig et par kg. Men jeg var mest bange for, at det så helt ad helvede til ud, når jeg troede, det var o.k., og mit kondital var jo fint, selvom jeg ikke dyrker motion.


MARIES RESULTATER

Blodtryk: 108/69. Fint. Det ideelle blodtryk er 120/80.

Blodsukker: 5,55. Godt. Må maks. være 6.

Kolesterol:
3,61. Meget flot. Må maks. være 5. Muskelmasse: 21,6 kg. O.k. Kondital: 39. Middel.

Kroppens alder:
36 år. Knap så godt. Marie er 29 år.

Her skal Marie sætte ind:
Fedtprocent: 32 %. Lidt højt. Må maks. være 32 %.


EKSPERTERNES 3 GODE RÅD

1. BRUG CYKLEN SOM TRANSPORT
Det giver motion hver dag, forbedrer kredsløbet og holder hjertet i god form.

2. SKRU OP FOR PULSEN
... på cyklen. Tramp i pedalerne, så det syrer i benene, og accelerér efter et rødt lys.

3. FOKUSER EKSTRA PÅ KOSTEN
Portionsanret din mad, spis langsomt, og spis ikke for meget til aften.

 

Eksperterne

HVORDAN TESTER MAN HJERTETS SUNDHED?
Et tjek af dit hjertes sundhed fås i flere varianter. Du kan få lavet et mindre tjek hos din læge eller som de tre kvinder i artiklen en grundig undersøgelse, hvor man måler blodtryk, blodsukker, kolesteroltal, fedt- og muskelmasse og kondital og vejleder i hjertevenlig livsstil. Vi fik hjælp af to eksperter fra Hjerteforeningen, udviklingsfysioterapeut Martin Walsøe og hjertesygeplejerske Karen Bruun. Se elskhjertet.dk
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Kost, Hjertet og Kondital