Hvorfor bliver jeg vred, når jeg rent faktisk er ked af det?
Foto: Getty Images Få gode råd til dig, der har rod i reaktionerne.

Hvorfor bliver jeg vred, når jeg rent faktisk er ked af det?

Mange af os har en tendens til at vise én følelse udadtil, selvom vi i virkeligheden føler noget helt andet indeni. Netop dét tema tager Luise Thye-Østergaard under kærlig behandling her og giver sine bud på, hvordan vi kan undgå at få rod i reaktionerne.

– Jeg kan simpelthen ikke forstå det. Hvorfor reagerer jeg ved at blive vred, når sandheden er, at jeg bliver vildt ked af det? Jeg kan jo mærke, hvordan mit bryst er ved at sprænges. Det gør ondt – som om det nærmest brænder – og jeg kan mærke, at tårerne presser sig på. Og alligevel er det, der kommer ud, en voldsom vrede. Faktisk har jeg lyst til bare at gå fra det hele og smække døren bag mig, når jeg får den følelse.

Ellinor har lige sat sig overfor mig. Hun trækker vejret overfladisk, og jeg kan se, hvordan vreden fysisk vækkes i hende, som hun fortsætter og fortæller mig sin historie.

– Her den anden dag oplevede jeg, hvordan min ellers gode hensigt blev fuldstændigt misforstået af en kollega. Det gjorde, at hun undgik mig hele dagen. Da jeg sidst på dagen går hen til hende for at spørge, hvad jeg har gjort, vender hun mig bare ryggen, siger ikke noget og bevæger sig væk fra mig uden at se mig ind i øjnene. Jeg kan mærke, hvordan jeg er lige ved at stille mig ind foran hende og råbe hende ind i ansigtet: ”Hvad fanden er det, jeg har gjort galt?”. Jeg er sekunder fra at eksplodere i et gigantisk vredesudbrud, men i virkeligheden er jeg jo blevet dybt såret.

Læs også: "Jeg føler mig taget for givet"

Hvor stammer følelserne fra?

Du har sikkert selv prøvet det med at stå i en situation, som får følelserne i kog, og før du får set dig om, så har du reageret på en måde, som du ikke lige havde forventet. Måske med en voldsom vrede, selvom du i virkeligheden er ked af det. Ofte er de følelser, der vækkes i os, ”levn” fra fortiden.

Sagt på en anden måde så er mange af de følelser, som føles nutidige, ofte et resultat af uforløste minder fra en tidligere oplevelse i livet. Det gør det rigtigt svært at finde svar på spørgsmålet om, hvad man helt præcist reagerer på, når sorg f.eks. ender med at komme til udtryk som vrede.

Det er frustrerende at opleve, og det får mange af os til at være tilbageholdne med at arbejde med følelserne, simpelthen fordi vi rationelt ikke kan tænke os frem til, hvor følelserne stammer fra.

Den vigtige balance

Verden består af dualitet. Der er nat og dag, sol og måne, vrede og glæde. Alt sammen for at kunne skabe balance. Også i menneskets natur er der en indbygget dualitet, nemlig maskulin og feminin energi.

Den maskuline er ydre handling, drivkraft og mod samt egenskaber som at være beskyttende, udfordrende og udadvendt. Den feminine energi er indre omsorg, sårbarhed, kreativitet, modtagelighed, intuition og eftertænksomhed.

De forskellige energier træder til, når der vækkes en følelse. Er følelsen sårbar, så er den feminin, og så træder den maskuline energi til for at beskytte og derigennem skabe balance.

Jeg føler mig ikke god nok

Ellinor sidder stadigvæk med en overfladisk vejrtrækning, og der er ingen tvivl om, at oplevelsen på kontoret lever i hende som en nutidsbegivenhed. Jeg vælger derfor at rette fokus på hendes vejrtrækning.

– Træk vejret ind igennem næsen og helt ned i maven. Ind på seks og ud på seks, guider jeg.

Det gør hun et par gange, og da vreden aftager, kan jeg nå ind til hende. Så spørger jeg hende:

– Kan du genkalde dig et tidspunkt i dit liv, hvor du har haft denne her følelse af, at dit bryst var ved at sprænges?

Læs også: Jeg vågnede hver morgen og tænkte: Åh nej

Hun sidder lidt, og så siger hun:

– Ja, det kan jeg. Det er i forhold til min søster. Hun misforstår mig og mine gode hensigter. Det får mig til at føle mig, som om jeg ikke er god nok, og det gør mig ked af det, men jeg reagerer alligevel med at blive vred, forklarer hun.

– Hvis vreden er en reaktion, der beskytter et sårbart indre, hvad vil du så gøre, når du en anden gang står i en lignende situation med en kollega? spørger jeg.

Denne gang kommer svaret prompte:

– Jeg vil snakke med hende. Jeg vil ikke fortælle, at jeg er ked af det, men vil fortælle, hvad jeg har lært af situationen, så vi kan fortsætte det gode samarbejde.

Næste gang Ellinor kommer hos mig, fortæller hun, hvordan hun oplever, at vreden bliver mindre, når hun bliver i følelsen og mærker, hvad der egentlig er på spil, før hun sætter ord på overfor kollegaen.

5 gode råd til dig, der har rod i reaktionerne

1. Træk vejret, og tænk klart 

Når du mærker, at vreden overmander dig på de mest uhensigtsmæssige tidspunkter, så stop op, og træk vejret helt ned i maven. Træk vejret ind gennem næsen, mens du tæller til seks, og pust ud gennem næsen, mens du tæller til seks. På den måde beroliger du dit nervesystem, og du bliver i stand til at føle og tænke mere klart. Spørg nu dig selv: Er jeg vred, eller dækker min vrede over en anden følelse? Når det bliver klart, så giv følelsen, der dækkes over, plads.

2. Dine følelser er dit selvværd

Ved at give din følelse af f.eks. tristhed plads, så siger du til dig selv, at det er okay, at du er ked af det, og samtidig viser du dig selv, at du er noget værd, også med denne følelse. Dine følelser er afgørende for din opfattelse af dit selvværd. Og det skal du erkende. Mange af os glemmer faktisk, at når vi gemmer vores følelser væk, så siger vi ubevidst til vores system, at vi ikke er værd at elske med den følelse, og det har negativ indflydelse på vores selvværd.

3. Sig til dig selv, at det er okay

Netop fordi følelser er repræsentanter for vores selvværd, så er det vigtigt, at du tillægger dine følelser stor værdi og bruger tid på at forstå dem. Spørg dig selv, hvad det betyder for dig at være ked af det? Er det en styrke eller en svaghed? Er det noget, du synes, eller er det noget, du har med fra din barndom?

4. Sluk for dine tanker

Hvis du er en af dem, hvor tankerne kører i ring i hovedet, kan det være kærkomment at kunne lukke lidt ned for dem. Tankestormen kan nemlig være med til at puste en given følelse op og få den til at til at føles langt værre, end den egentlig er. Så øv dig i at slukke for dine tanker, f.eks. ved at lave en bekræftelse, som du siger til dig selv, når tankerne er i turbomode, som ”Jeg er værd at elske med alle mine følelser”.

5. Bliv i den ubehagelige følelse

Og ja, du ER værd at elske med alle dine følelser – også de følelser, du ikke ved, hvor stammer fra. Da mange af vores følelser er et levn fra vores meget tidlige leveår, så kan det være svært at erindre, hvor de stammer fra og således at sætte ord på. Derfor er det en god idé, at du øver dig i at blive i den ubehagelige følelse, fordi du ved at blive i følelsen fortæller din underbevidsthed, at der ikke længere er fare på færde, og det vil have positiv afsmitning på din oplevelse af følelsen.

Luise Thye-Østergaard

Er EFT-behandler og EMCC-certificeret coach, forfatter og foredragsholder. Luise lever i en alternativ familieform kaldet Kærligheds- eksperimentet – en tilgang, som hun bruger i arbejdet med sine kunder. Læs mere på Luisethyeoestergaard.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi og Selvværd