Problemer i parforholdet

Foto: Getty Images Terapeut Rikke Thuesen hjælper en klient, der har problemer i parforholdet.

”Jeg er irriteret og småhakker på min mand det meste af tiden”

Nogle gange går vi hinanden på nerverne i parforholdet, og den blotte tilstedeværelse af den anden part kan være stærkt frustrerende, men kan man tillade sig at blive sur på den andens grundlæggende måde at være i verden på? Terapeut Rikke Thuesen hjælper en klient, der har problemer i parforholdet.

"Forleden sagde min mand til mig, at han synes, jeg siver af surhed … Først var jeg lige ved at springe i luften og virkelig vise ham, hvordan surhed ser ud, men så huskede jeg at trække vejret ned i maven og lige slappe lidt af, så jeg kunne høre, hvad han sagde."

Malene er i start-50’erne og har egentlig et godt parforhold, men de er meget forskellige. Han er introvert, kunstnerisk, noget nørdet, kan godt lide at være alene og går op i andre ting end Malene. Malene er hurtig på aftrækkeren, har et udadvendt job, elsker at have gang i en masse og trives i et hektisk travlt miljø. Hun kalder sig selv effektiv.

Hvad sagde han så?

"Han sagde, at han synes, jeg er ude efter ham. At jeg skælder ud – eller ikke rigtigt skælder ud, men at jeg sådan er irriteret og småhakker på ham hele tiden …"

Gør du det?

"Ja, det gør jeg jo nok. Jeg havde ikke lige tænkt over det, men nu har jeg gået nogle dage og reflekteret over det, og det er rigtig nok. Jeg går og småjapper … Men jeg synes faktisk også, der er en del at jappe over."

LÆS OGSÅ: ”Jeg vil gerne lære min datter, at hun ikke behøver krybe langs panelerne”

Hvordan det?

"Jamen jeg synes, han er langsom og gør tingene på en irriterende måde, som om han ikke følger helt med. Han er distræt og glemsom. Det virker, som om han er ligeglad og bare ikke opmærksom, det er vildt frustrerende."

Føler du, det er noget nyt, at noget har ændret sig?

"Nej, det er det jo ikke – han har altid været sådan, og jeg har jo altid vidst, at der var den forskel på os. Det er bare, som om det virkelig er begyndt at gå mig på … Altså sådan ind under huden gå mig på."

Er det noget, du har oplevet før i jeres samliv?

Malene kigger eftertænksomt op i loftet … "Hmmmm … Suk, ja, der har været et par gange før, hvor det har været et issue."

Kan du huske gange, hvor det ikke er et issue?

"Ja, det er det jo som regel ikke … Men lige nu er det ligesom ekstra slemt."

På vej mod en skilsmisse?

Skilsmisseprocenten har været nogenlunde stabil i mange år –cirka halvdelen af alle ægteskaber slutter med en skilsmisse. Spørger man de fraskilte selv, svarer tæt på 4 ud af 10 (39%), at de blev skilt, fordi de voksede fra deres partner, mens knap hver 5. (19%) svarer, at utroskab udløste skilsmissen. Hver 5. oplever, at den følelsesmæssige forklaring på bruddet var dårlig kommunikation, mens 17% svarer, at det var ekspartnerens personlighed, der var den tungest-vejende årsag til bruddet. 15% havde mistet respekten for deres ægtefælle.

Kilde: TNS Gallup-måling for Berlingske foretaget blandt 323 repræsentativt udvalgte personer, som er blevet skilt én eller flere gange.

Når du tænker på de perioder, hvor det har været slemt, og perioder, hvor jeres væsensforskelle ikke er så stort et issue, er der så noget, du bemærker er forskelligt? Noget udenfor eller rundt om jer, som er anderledes i gode tider og i slemme tider?

"Når jeg nu tænker over det, er det værst, når jeg er under pres. Der var en gang, hvor jeg var bange for at miste mit arbejde, og der var lidt mas med økonomien, der var det også særlig slemt. Men lige nu synes jeg ikke, der burde være et pres udefra …"

Du har tidligere fortalt, at du ikke har nok at lave – det er jo en noget anderledes periode, I er igennem for tiden? Tror du, det kan spille ind? Hvordan er din hverdag forandret?

LÆS OGSÅ: ”Jeg har brug for at fortælle min mand, at jeg har været utro”

"Du siger noget. Min hverdag er jo meget anderledes, arbejdsmæssigt har jeg ikke haft særlig travlt på grund af corona, og jeg er meget mere hjemme end nogensinde før. Jeg savner sådan at komme ud og feste og rejse og danse og bare more mig …"

Malene er stille lidt.

"Jeg savner at være glad og livfuld. Jeg tror, jeg keder mig og er lidt trist faktisk."

Så du er mere hjemme, end du plejer, du oplever mindre aktivitet arbejdsmæssigt, du keder dig, og du bliver ikke stimuleret af ”livgivende” ting. Det lyder som om, at det ikke kun er din mand, der er problemet, men at du bliver mere påvirket af jeres forskelligheder, fordi I går mere op ad hinanden, og du måske ser dem tydeligere, og fordi du mangler positiv stimulans udefra?

"Ja, det lyder rigtig nok … På en måde er det en lettelse at høre, for så er det ikke kun, fordi jeg er strid, men måske fordi jeg savner noget."

Er der noget, du kan gøre for at ændre situationen?

"Ja lige nu føler jeg ikke, der er vildt meget at gøre, men jeg kan da være opmærksom på at styre min mavesyre og så begynde at opsøge de sjove positive oplevelser, jeg kan."

LÆS OGSÅ: ”Mit lave selvværd ødelægger mine parforhold”

Malene ville arbejde videre med at adskille, hvad der handler om parforholdet, og hvad der kommer udefra.

5 gode råd til dig, der er irriteret på din partner

1. Gå op i helikopteren 

Nogle gange skyldes irritation mod partneren og generel utilfredshed udefrakommende faktorer. Det kan være stress på jobbet, utilfredshed med dig selv, problemer med familie eller relationer, og det kan komme til udtryk i den tryggeste relation, nemlig parforholdet. Så gør dig selv og din partner den tjeneste at sortere skidt og snot for sig, så du ikke belaster din partner med ting, du selv burde tage dig af. Søg i stedet støtte og tal med din partner om, hvad der er på spil.

2. Se det gode

Du vil sikkert have meget godt at sige om din partner og så også noget, der er knap så elskværdigt. Når vi trives, ser vi oftest mest det gode, og det mindre flatterende kan vi godt rumme. Når vi er under pres af forskellige årsager, kommer det svære til at fylde uhensigtsmæssigt meget. Beslut dig for at fokusere på alt det gode. Skriv en liste over de egenskaber, du holder af. Beslut dig for hver dag at finde mindst tre ting, du holder af, beundrer eller elsker ved din partner. Dyrk kærligheden.

3. Gør noget, som gør dig glad 

Er du sur og trist, kan det kræve enorme anstrengelser at få det gode humør og overskuddet frem. Her kan det være en stor hjælp at aktivere dit netværk af glade og sjove mennesker og tage fat i alt det, der normalt får dig til at smile og giver dig energi. Så hiv fat i den skøre moster, og tag en tur i tivoli, opsøg den festlige veninde, og drik gin, og ryg cigarer, og dans natten væk i et sommerhus, eller meld dig som frivillig på kattehjemmet og få noget overskud, som du kan bruge til at arbejde med de ting, der går dig på.

4. Gå dybere 

Måske er tiden inde til en dybere ransagelse af dit liv. Er du det rette sted i dit liv? Er du i et job, en familierelation, en boligsituation, der gør dig tilfreds? Skal du uddanne dig, rejse mere? Få nye venner? Kig på din partner – vi udvikler os alle gennem tiden, og måske har I udviklet jer i hver sin retning? Er det på tide at gå? Kan du forestille dig livet uden ham, eller mærker du, at han ikke kan undværes? Stå stille et langt øjeblik og mærk efter. Lyt til din indre stemme, måske er svaret ikke det, du håber på.

5. Vær en ordentlig kæreste 

Uanset om du er det rette sted eller ej, og om du har problemer andre steder, som belaster dig, så skal du være en ordentlig kæreste, som behandler din partner med respekt. Hvis du taler grimt til og om din kæreste, går det både ud over parforholdet og din selvrespekt.

Rikke Thuesen

er psykoterapeut, sexolog og parterapeut og certificeret PREP-leder. Hendes passion er parforholdet, og hun tilbyder individuelle parsamtaler og holder foredrag om, hvordan man bliver en bedre kæreste og får et godt og udviklende parforhold. Hun hjælper par til at forstå hinandens forskelligheder og behov og at kunne kommunikere hensigtsmæssigt og tydeligt.

Læs mere på Rikket.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi og Parforhold