Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

løbeskole

løbeskole

LØBESKOLEN DEL 4: „Hvordan bruger jeg løb som afstressning?"

Stresset - eller bare travl? Uanset kan en tur i løbeskoene måske være svaret, og med et par små fif kommer roen tættere på. Se her, hvordan du løber dig ud af stressen...


Et hav af undersøgelser har vist, at motion har en afstressende virkning – og løb er bestemt ingen undtagelse. Garvede løbere vil nok endda mene, at en rolig løbetur i skoven eller langs stranden virker mere afstressende end anden motion. Dertil kommer, at løb er en af de letteste sportsgrene at gå i gang med, fordi du kan gøre det præcis, når det passer ind i dit skema. Og det er afstressende i sig selv.

Skal du bruge løb som afstresning, er lange, rolige ture med dybe vejrtrækninger vejen til ro i krop såvel som hoved. Fokusér på din vejrtrækning, hvis du har tendens til at stresse. Træk vejret ind på to skridt, og pust ud på to skridt. Du vil hurtigt opdage, at det er umuligt at stresse, hvis du koncentrerer dig om vejrtrækningen. 

Løb gerne tre gange om ugen. Måske synes du, at det lyder af meget, men det handler om at give dig selv lov til at løbe og få luft til hovedet. Vælg også så vidt muligt et naturskønt område – uden trafik og lyskryds, der hele tiden kræver, at du stopper op. Fyld iPod’en med musik, du har lyst til at løbe til, eller lyt til lydene i naturen, mens du løber.

Og nyd så, at der ikke er nogen, der kan få fat i dig. Tiden er din egen, når du løber.

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Løb og Løbetræning for begyndere