Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

"Musklerne er kørt i sænk"
Foto: Peter Nørby

"I stedet for at føle mig for gammel, vækker det bare en lyst til at vise, hvor sej jeg er"

Monica Bach fik sin sag for, da hun tog fem crossfit-timer på en uge og prøvede kræfter med kettlebells, vægte og ringe.

Dag 1
– Var tilmeldt et opstarthold, hvor vi stille og roligt lærte teknikkerne bag de øvelser, der laves i crossfit, som f.eks. hvordan du løfter en kettlebell rigtigt. Jeg følte sagtens, at jeg kunne følge med, og først de sidste fem minutter fik jeg sved på panden, og benene begyndte at dirre lidt.

Dag 2
– Tog en WOD-class (workout of the day), hvor jeg var omgivet af sixpacks, der kunne løfte sig selv i alle mulige stillinger. Jeg var megaøm fra dagen før, men pressede mig selv til det yderste, for jeg ville ikke falde igennem som den slappeste på holdet. Faktisk er det at træne på hold med til at skærpe min indsats, for det pirrer et ellers glemt konkurrencegen. Jeg opdagede også, hvor meget mere jeg kan udføre, når der står en træner og råber kommandoer, frem for når jeg træner alene i et fitnesscenter. Mit ømhedsniveau vidner i dén grad om, at jeg ikke har trænet særligt hårdt på egen hånd, men snarere spildt en masse timer på maskiner, som jeg ikke har fået maksimalt udbytte af.



LÆS OGSÅ: En time om ugen er nok til at træne dig slank

Dag 3

– På vej til endnu en opstartklasse. Det har taget mig lang tid at komme ned ad trapperne fra tredje sal. Er så øm i hele kroppen, at det føles, som om jeg har fået tæsk med en jernstang og har i træningen svært ved at løfte selv lette vægte. Jeg må flere gange skuffe min makker med ikke at kunne fuldføre makkerøvelserne. Jeg føler mig slap og ynkelig og er parat til at kaste håndklædet i ringen. Kan det være, fordi jeg ikke har lige så mange muskler i min krop som alle andre? Er jeg for slap til crossfit? Er vist ved at indse, at i min alder kan jeg ikke træne i jævnt tempo for at holde kroppen ved lige, men bliver nødt til at gå hele vejen med superintens træning et par gange om ugen.

Dag 4
– Holder en fridag. Musklerne er kørt i sænk, og ømheden minder mig konstant om, hvor meget mere jeg skal træne i fremtiden, hvis jeg vil have markerede muskler.

Dag 5
– Holder endnu en fridag. Ømheden er på retur, og jeg vil ikke risikere at få den tilbage i fuldt flor.



LÆS OGSÅ: Flad mave: Her er den mest effektive øvelse

Dag 6

– Melder mig til en mobility class, der minder lidt om yoga, men med fokus på at stå på armene meget af tiden. Det udfordrer mine svage håndled. Der skal heller ikke mange og lange stræk til, før lårene dirrer. Kan se, at de fleste andre til denne time og som på de andre hold er i 20'erne. I stedet for at føle mig for gammel, vækker det bare en lyst til at vise, hvor sej jeg er, sådan at kunne udføre hård træning godt på vej mod de fyrre.

Dag 7
– Endnu en WOD-time, hvor dagens workout er mange gentagelser af øvelser, hvor jeg og resten af holdet bærer vores egen kropsvægt i armene ved for eksempel at hænge ned fra ringe og løfte kroppen op. Det er en træning af hele kroppen, som jeg ikke får i et fitness-center eller ved at løbe, og det føles godt. Cykler helt smadret hjem og gufler et par bananer. Dem er der på trænernes opfordring røget en del ned af i løbet af ugen, fordi bananer giver hurtig energi og kalium og antioxidanter, der hurtigt opbygger mine slidte muskler. Som alle andre nætter i denne uge, falder jeg hurtigt i søvn og sover som en sten. Jeg skal jo også være frisk til at tage hul på en ny træningsuge. Denne gang ikke som del af en test, men helt frivilligt. Jeg stopper ikke, før alle andre kan se, hvordan mine muskler har været på hårdt arbejde.

Kilde: Simon Leth-Sørensen, CrossFit-udøver og Marketing Projektleder hos CrossFit Copenhagen, se mere på Crossfitcopenhagen.dk


LÆS OGSÅ: Få Anne Bechs kostplan

LÆS OGSÅ: Bliv fit på 5 minutter med Anne Bechs træningsvideoer

LÆS OGSÅ: Spis og træn dig til en flot bagdel

Crossfit

Kort om Crossfit
I crossfit er det ikke nok kun at være stærk, kun at kunne løbe hurtigt, eller kun at kunne løbe langt. Her er der fokus på ti kriterier: Udholdenhed (cardio), stamina, styrke, power, balance, smidighed, koordination, speed, agility og præcision. Alle disse kriterier skal trænes ligeligt. Træningen varierer derfor meget, og du træner kroppen på forskellige måder hele tiden.

Crossfit kan...
...meget muligt være det bedste, der er sket for din træning og motivation i meget lang tid. Alle kan være med, uanset alder, køn og fitnessniveau. Alle øvelserne i Crossfit kan skaleres til dit niveau.

God for dig, der...
...lægger vægt på holdfølelsen og ønsker træning, som altid er varieret, udfordrende og udviklende, og som træner hele kroppen. Crossfit er hårdt, men ikke udmattende. Kombinationen af styrketræning og højintensitettræning giver maksimal fedtforbrænding.

Mindre god, hvis du...
...allerhelst vil træne alene og i fikserende maskiner, der ikke træner din krop, som den er skabt til at blive brugt.
Se, hvad vi ellers skriver om: Træning, Crossfit, Kettlebells og Styrketræning