Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Fitness
Foto: Alamy

Løbetræning og fitnessprogrammer

Per Brændgaard: Derfor er løbetræning og fitnessprogrammer motionsfængsler

Hvis du vil være super sund, så slip programmet og tag styringen selv. Det er sundt at være fri.

Sundhedsprogrammer har aldrig været så populære som nu. Kostprogrammer, træningsprogrammer, slankeprogrammer og detoxprogrammer boomer sammen med dansehold, yogahold, meditationshold, online forløb og personlig træning. Det er menneskeligt set en fattig form for sundhed, da du bliver reduceret til en, der skal følge et program. Som en slave, en robot, en rotte i et bur.

Det ligger tilsyneladende dybt i mennesker, at vi ønsker, at andre skal bestemme over os og føre os til frelse, når vi oplever store problemer. Det ser vi nu mest tydeligt inden for sundhed, hvor det er de mest styrende programmer, der bliver mest populære. Det skyldes menneskets natur og bevidsthedsudvikling. At følge et program er et stadie på vejen til mere sundhed. Problemet er, at mange glemmer, at det blot er et stadie og i stedet bliver de slaver af programmerne uden at komme videre.

Jeg befandt mig selv i motionsfængsel i alt for mange år med løbetræning og fitnessprogrammer. Det er faktisk først for nylig, at jeg er begyndt at føle mig helt fri igen med mindful motion, dance walking og intuitiv fitnesstræning. Motion er nu en kærlighedserklæring til min krop.

Formålet med at følge et program, gå på et hold eller have en personlig træner er at lære teknik og metode. Hvis du vil styrketræne, så er det vigtigt at lære at udføre øvelserne korrekt. Hvis du vil dyrke yoga, så skal du lære stillingerne. Hvis du vil lære at meditere, så har du brug for instruktion i starten. Når du har lært teknikken, så bør du gå videre til næste stadie, der består i at finde motivationen inde i dig selv, mærke efter hvad du har brug for og vælge selv – uden program. Måske er du motiveret for eller har brug for noget andet end det, programmet indeholder. Det er kun dig, der ved, hvad du er motiveret for, og hvad der føles oprigtigt gavnligt for dig og din krop. Ingen trænere og ingen programmer kan vide det for dig.

LÆS OGSÅ: Kom med til Danmarks hyggeligste kvindeløb

Jeg hører tit fra folk, at det er svært at meditere alene. De vil helst have en, der guider dem. Eller i det mindste noget meditationsmusik, man kan lytte til imens. Mange bliver også frustrerede over de lange pause med stilhed, jeg holder, når jeg guider meditation. Men meditation er det, der foregår, når man ikke lytter til hverken instruktion eller musik. At lytte til en, der snakker om meditation eller lytte til afslappende musik, kan være en forførende måde at undgå at meditere på. Sådan er det også med yoga og andre former for spirituel fitness: den sidste udvikling kræver frihed – frihed fra lærere, trænere, coaches, instruktører, eksperter osv.

Det er videnskabeligt dokumenteret i sundhedspsykologisk forskning, at frihed i form af selvoplevet autonomi (selvbestemmelse) og indre motivation er forbundet med betydeligt større efterlevelse af sunde vaner hos folk, der prøver på at leve sundt. Kort sagt: frihed virker!

Sundhed er frihed: fysisk, mental og social frihed til at leve det, den enkelte synes er et godt liv. Sundhed uden frihed er derfor egentlig slet ikke sundhed. Sundhed baseret på programmer og kontrol er i hvert fald en meget selvmodsigende strategi.

Det første stadie på sundhedens vej er programmeret sundhed. Det går ud på at følge et program. Formålet med dette stadie bør være at lære teknik, men det ender alt for tit med sundhed som fængsel. Det andet stadie på sundhedens vej er fri sundhed. Du gør det, som du kan mærke, er gavnligt for dig. Du dyrker intuitiv sundhed. Det første stadie er meget maskulin i sin natur, mens det andet stadie er mere feminint, da det omfatter en åbning for de mere subtile signaler fra kroppen, og da den form for sundhed dybest set er drevet af kærlig selvomsorg. Det vil derfor formentlig være kvinder og feminine mænd som mig selv, der bliver first movers på fri og intuitiv kost, motion og sundhed.

Trangen til program og hold skyldes ikke altid, at man ikke kan finde ud af det selv. Det skyldes ofte også, at man slet ikke har lyst til sundhed på den måde. Man er derfor nødt til at finde motivationen i det ydre: i føreren, i det sociale og i de ydre virkninger. Fri motion kan stadigvæk sagtens foregå sammen med andre i samme båd, f.eks. på hold, så man stadigvæk kan nyde det sociale. Det er bare uden fører eller også holder instruktøren sig til rent tekniske justeringer og stræber efter at vække den indre sundhedsguru i hver enkelt. Fri sundhed omfatter også sådan noget som spontanitet og leg. Det er som at blive et barn på ny i forhold til sundhed. De dygtige og menneskelige personlige trænere og kostvejledere osv. får det frem i den enkelte.

LÆS OGSÅ: Se hvilken kunstner der gæster ALT for damernes Kvindeløb

Der er ikke noget forkert i programmeret sundhed. Det er fundamentet for fri sundhed. Her er nogle eksempler på, hvordan du konkret kan gå videre fra programmeret til fri sundhed, når du føler dig parat til det:

• Hvis du plejer at gå til yoga på et hold i et center, så meld dig ud og gør det på stuegulvet eller ude i naturen på egen hånd i stedet for.
• Hvis du plejer at meditere med instruktion, så begynd at meditere helt uden instruktion.
• Hvis du plejer at gå på slankekur, når du vil tabe dig, så drop kuren og gå på slankekurs i stedet for.
• Hvis du plejer at følge et bestemt træningsprogram i fitnesscentret, så drop programmet og gør de øvelser, som du kan mærke, at din krop kalder på.
• Hvis du plejer at blive motiveret af præstationer og resultater, så giv slip og lad dig drive af kærlig selvomsorg i stedet for.
• Hvis du plejer at regne kalorier, så smid lommeregneren ud og mærk sulten i maven i stedet for.
• Hvis du er træt af at høre på ernæringseksperter, der skændes om kulhydrater og proteiner, så sluk for eksperterne og tænd for din egen sunde fornuft i stedet for.

For lang tid med for hårde kost-, slanke- og træningsprogrammer kan give en form for Post Traumatisk Stress, der først skal heles, inden du er klar til sundhed på en ny måde. Det bedste, du kan gøre, hvis du lider af sundheds-stress, er at rykke stikket ud og give dig selv TOTAL RO, mens din krop og især din psyke heler. Når du er helet og klar til fri sundhed uden stress, så skal du begynde at udvikle disse tre faktorer:
• Kærlighed rettet mod hele din krop og alt, hvad du er
• Nærvær med, hvad din krop kalder på, når du omfavner den med kærlighed
• Fleksibilitet i din tænkning om træning, øvelser og sund/sund mad

Når kærlighed, nærvær og fleksibilitet er udviklet i tilstrækkelig grad og i indbyrdes balance, så opstår indre motivation og intuitive indsigter i, hvad der er gavnligt for dig at gøre og ikke at gøre fra dag til dag. Hvis ordet "sundhed" aktiverer en masse strenge regler i dit sind, så kald det "kærlighed" i stedet for. Gå efter det, du kan mærke er "gavnligt" i stedet for "sundt" for dig. Lad dig drive af dybtfølt kærlighed og selvomsorg. Giv dig selv og din krop den samme omsorg som en mor giver sit lille barn.

Når du bevæger dig ud på frihedens vej, så vær forberedt på, at det kan være lidt angstfremkaldende og kaotisk i starten, men efter noget tid føles frihed bare meget bedre end fængsel. Det gør ikke noget, hvis du samtidig føler dig som en rebel på en større mission for humanistiske værdier om frihed og forskellighed og imod fascistiske værdier om kontrol og ensretning.

LÆS OGSÅ: Deltag i Danmarks hyggeligste kvindeløb

LÆS OGSÅ: ”Jeg er så træt af, at det altid er de uhelbredelige kræfthistorier, der fylder i medierne”

LÆS OGSÅ: ”Jeg følte, at jeg mistede noget af mig selv, da jeg blev mor”

Se, hvad vi ellers skriver om: Per Brændgaard, Løb og Træning