Per Brændgaard

Per Brændgaard: "Jeg har besluttet mig for at være kærlig i stedet for sund"

Vi kan forbedre vores sundhed med to forskellige strategier: Krig eller kærlighed, ifølge Per Brændgaard. Hvilken strategi vælger du? Læs ernæringsekspertens seneste klumme.

KLUMME: Jeg har besluttet mig for at være kærlig i stedet for sund. Sundhed er et misbrugt begreb, der handler alt for meget om krig og kamp og i sidste ende ikke giver andet end stress. Kærlighed er meget sundere end sundhed.

Du kan forbedre din sundhed med to forskellige strategier: Krig og kærlighed.

Krigerisk sundhed er, når du bekæmper dine dårlige vaner, bruger viljestyrke for at tvinge de sunde vaner igennem og straffer din krop med voldelig træning og barske kure. Krig virker for nogle, men der er samtidig bivirkninger i form af det, jeg kalder "sundhedsstress". Sundhedsstress er, når man oplever det at leve sundt som noget stressende. Det kan især blive et problem for mennesker, der i forvejen er presset på andre livsområder. Krigerisk sundhed er udbredt og populær, fordi det er dramatisk og derfor god underholdning i medierne.

LÆS OGSÅ: Gåture gør dig slank og stærk

Kærlig sundhed er, når du fremelsker dine sunde vaner med kærlig selvomsorg, bruger selvaccept til at elske det uperfekte og nyder din krop med god motion, lækker og sund mad og andre omsorgsfulde livsstilsvalg. Kærlig sundhed er den anden vej for dem, der har fået posttraumatisk sundhedsstress af for meget krigerisk sundhed. Kærlig sundhed virker samtidig afstressende, så den strategi kan også bruges af mennesker, der i forvejen er presset i en hverdag med krævende job og små børn. Sundhed er formentlig den mest oversete årsag til stress, og den kan du undgå ved at vælge kærligheden. Kærlig sundhed er ikke rigtig udbredt og kendt, da det er en meget indre proces med mangfoldige, kaotiske udtryk, som er vanskelige at gøre til noget visuelt, underholdende og religiøst i medierne.

Krigerisk sundhed virker kun på den fysiske, adfærdsmæssige sundhed og kun hos mennesker, der i forvejen har masser af overskud, der kan bruges til ulønnet sundhedsarbejde. Når det kommer til mental og social sundhed, kommer man ikke særlig langt ved at gå i krig mod angst, ensomhed og berøringsmangel. Kærlighed er grundlaget for accept, som er det første trin til gavnlig forandring ved insisterende problemer. Kærlighed er drivkraften til sunde, nære relationer med andre mennesker og drivkraften til fysisk berøring og kropslig nærhed uden sex, der er så vigtig for dannelsen af hormonet oxytocin. Oxytocin modvirker stress og fremmer healing.

LÆS OGSÅ: Kom i superform på 8 dage

Den næste store sundhedstrend bliver "social sundhed", da det er den del af den samlede sundhed, der er mest overset. Social sundhed skal være drevet af kærlighed, hvis det skal være sundt. Det er kærlighed, der binder mennesker sammen fysisk, mentalt og åndeligt på den måde, der skaber social sundhed. Social sundhed giver også et bud på, hvad sundhedsbevidste skal give sig til, når de først er blevet fysisk og mentalt sunde nok: Nyde samvær med andre mennesker og hjælpe dem, der har brug for hjælp. Og måske også hjælpe planeten, inden den koger over. Social sundhed er ikke kun gavnligt for den sociale sundhed i sig selv; nære, kærlige relationer med andre mennesker sænker risikoen for fysisk og mental sygdom i markant grad.

Det er sundt at have en kæreste. Det skyldes ikke kun, at der så er én til at ringe efter ambulancen, hvis man pludselig falder om. Det skyldes også, at den fysiske, mentale og åndelige intimitet og støtte fremmer tryghed og sænker stress, der får kroppens biologi til at blive sundere. Det er også sundt at have venner. De sundeste venskaber er dem, hvor I elsker hinanden betingelsesløst, og hvor der er en høj grad af psykologisk intimitet samt kærlig, ikke-seksuel fysisk berøring. Kunsten i kæresteforhold er at inkludere den betingelsesløse kærlighed. Det er den kærlighed, der elsker den anden, selvom han er dig utro. Det er den kærlighed, der bevarer venskabet, selvom kæresteforholdet er slut. Jeg kan anbefale kombinationen af en kæreste og flere krammevenner til optimal fremme af den sociale sundhed i privatlivet uden at aktivere jalousi. Krammevenner er venner, du har et fysisk tæt forhold til med masser af langvarig kram og berøring, men uden sex.

LÆS OGSÅ: Sådan trækker du vejret rigtigt og undgår stress

Kærlighed kan bruges som drivkraft for al sundhed, også den rent fysiske omkring kost og motion. Det er umuligt at se udefra, om en person spiser en gulerod eller løber en tur, fordi hun er i krig, eller fordi hun er i kærlighed. Man er nødt til at spørge folk og bede dem om at mærke efter og selv undersøge, hvad der dybest set driver deres sundhed. Det handler om motivation. Jeg er selv holdt helt op med at prøve på at være sund. Jeg prøver kun på at være kærlig. Så kommer sundheden af sig selv som følge af kærligheden. Og hvis den ikke gør, eller hvis det går langsomt, så betyder det ikke så meget, da kærlighed er sundere end sundhed.

Der er forskellige former for kærlighed. Den form for kærlighed, der fremmer sundhed, er kærlig venlighed. Det er den ubetingede, begærløse, universelle kærlighed. Det er den spirituelle kærlighed, som Buddha, Jesus og mange andre har talt om op gennem historien. Første trin i udviklingen af kærlig sundhed er at komme i kontakt med den kærlige venlighed og lade den fylde mere og mere i sindet og i relationerne med alle andre mennesker. Det kan man f.eks. gøre ved at meditere på kærlig venlighed. Næste trin er at rette kærligheden mod kroppen, fedtdepoterne, maven, maden, motionen, cigaretterne, rødvinen, arbejdet, stressen og alle de andre ting, der udgør sundhed – og omsætte kærligheden til konkrete valg, fravalg og handlinger med sundhedsmæssige konsekvenser.

Det, der har været sværest for mig selv, har været at gå fra krigerisk motion til kærlig motion, men jeg er ved at have lært det. Jeg har meldt mig ud af fitnesscentret og dyrker nu mindful motion som en naturlig del af min hverdag i stedet for. Mindful motion går ud på at mærke efter på en kærlig og omsorgsfuld måde, hvad kroppen kalder på af bevægelse fra øjeblik til øjeblik – og så gøre det, indtil en behagelig motionsmæthed indtræder. Det foregår dels på mit stuegulv og dels gående rundt i gader og parker i København som en spøjs blanding af dans, gymnastik, styrketræning, yoga, karate, boksning, transport, stretching, sex, tai chi, meditation, afspænding, oprydning, indkøb, jogging og gakkede gangarter. Det får mig til at tænke på de berømte ord af Epiktet (55-135): "Hvis du vil forbedre dig, så vær parat til at blive opfattet som fjollet og dum."

LÆS OGSÅ: Demens er noget, vi taler om. Men hvordan?

LÆS OGSÅ: 4 proteinbomber

LÆS OGSÅ: Yoga for krop og sjæl

Se, hvad vi ellers skriver om: Per Brændgaard