Sådan kommer du styrket gennem sorgen
Foto: Getty Images Få gode råd til at komme styrket gennem sorgen.

Sådan kommer du styrket gennem sorgen

Sorg er en grundlæggende følelse, som vi støder på flere gange igennem livet. Luise Thye-Østergaard gør dig klogere på, hvordan du bruger smerten til at lære om dine værdier.

Det er en tirsdag i maj. Foråret har for alvor fået fat, og der er en lethed i luften. I stolen over for mig sidder Lene, og hendes sind er derimod alt andet end let. Da hun kigger mig ind i øjnene, ser jeg en sjæl, der nærmest er ved at flyde over af sorg.

"Hvordan har du det?" spørger jeg hende. 

"Jeg har det godt", svarer hun.

"Og faktisk er jeg rigtig stærk … Mere når hun ikke at sige, før hun går i stå, og øjnene fyldes med tårer." 

"Som jeg sidder her, kan jeg pludselig mærke, hvordan følelsen af uretfærdighed overmander mig. Det har skabt en voldsom smerte i min krop."

Jeg spørger Lene, om hun er god til at græde.

"Ja, jeg vil sige, at jeg endda er rigtigt god til at græde. Jeg græder meget, når jeg ser tv eller hører musik. Jeg fortæller Lene, at det i bearbejdelsen af sorg faktisk er en fordel at have let til tårer, så det skal hun sætte pris på." 

Læs også: Konflikt: Om at være i sine følelsers vold

Sorgen kommer og går

Normalt kommer sorgen for mange af os som noget meget uventet, og den kan fylde mere eller mindre i os, alt afhængigt af, om sorgen stammer fra en mistet kæreste, et mistet job, en skilsmisse eller et kuldsejlet venskab.

Men uanset hvad så vækker tabet af noget hos de fleste mennesker følelsen af sorg. Sorgen er en grundlæggende følelse, som er individuel, både i sit udtryk og i måden hvorpå hvordan vi kommer igennem den.

Og den er supervigtig at tage hånd om, fordi mange af os vil opleve at møde sorgen gentagne gange i løbet af vores liv. I arbejdet med mine kunder gør jeg altid alt, hvad jeg kan for at holde fast i, at sorgen kommer og for det meste, så går den heldigvis også igen. Men ikke altid. Og ikke i Lenes tilfælde.

Se værdien i dit liv

Sorgen fylder stadigvæk meget hos Lene, og derfor bliver vi enige om, at hun skal en tur på briksen efterfulgt af en snak. På briksen bliver hendes ryg smurt ind i olie, og mine hænder bliver varme mod hendes krop.

Det får hende til at slappe af, og hun oplever hun en umiddelbar forløsning af en smerte, der kommer dybt indefra, og som kommer direkte til udtryk i tårer. Bagefter, da vi sætter os for at snakke om hendes oplevelse, og om hvordan hun nu har det med sorgen, så ser hun på mig med et fast blik og siger:

"Nu er jeg ikke et sekund i tvivl om, hvad det her handler om. Nemlig, at jeg i mange år har kæmpet med ufrivillig barnløshed. Det er startet ud som en sorg, der over tid er blevet til en form for uretfærdighedsfølelse. Det er ikke en følelse, jeg har lyst til at gå rundt med, men jeg ved ikke, hvordan jeg slipper den."

Læs også: Et liv med angst: ”Jeg troede, at sådan var mit liv bare”

Og så græder Lene igen. Jeg ser på hende og fortæller, hvordan sorgen er noget, vi skal igennem. Vi skal se sorgen som en transformationsproces, hvor vi har muligheden for at erfare, hvad der betyder noget for os og skaber værdi i vores liv.

For Lene handler det om, at hun skal lære at finde værdi i et liv med ufrivillig barnløshed. Så det første jeg beder hende om at gøre, er at græde, når hun kan græde. Dernæst skal hun finde fortrolige, som hun kan tale om sorgen med.

Og vigtigst af alt så skal hun sætte tid af til sig selv for at skabe ny mening i sit liv. Lene skriver efterfølgende til mig, at hun, paradoksalt nok faktisk ikke været ked af det efter vores møde. Hun har end ikke grædt til tv’et, som hun plejer. Og vigtigst af alt, så føler hun sig nu meget lettere. 

Sådan kommer du styrket gennem sorgen

  1. Sæt tid af til dig selv
    Det at sætte tid af til sig selv kan være grænseoverskridende for mange, specielt midt i sorgen. Men det er vigtigt, du sætter tid af til dig selv, så du skaber rum til, at du kan mærke dig selv, og når du mærker dig selv i sorgen, så skaber du muligheden for, at du først kan lokalisere smerten i din krop – ofte i brystet. Og når den er lokaliseret, så skal du spørge ind til, hvorfor den er der. På den måde anerkender du smerten og øger muligheden for at frisætte den.
  2. Forstå smerten
    Det er vigtigt, at du åbner op ind til smerten. Det kan være ved enten at skrive eller tale om den på en diktafon. Skriv/fortæl om, hvor du mærker smerten. Er det i hjertet, brystet eller halsen? Hvordan føles smerten? Er den varm, kold eller stikkende? Hvordan ser smerten ud? Har den en farve eller en form? Lige meget, hvad du oplever, så er det dig, og denne teknik hjælper dig med at blive bekendt med sorgen i dit system, så du kan følge, hvordan sorgen langsomt fylder mindre.
  3. Skab rum til tårer
    Med sorg følger ofte tårer, men i et samfund, hvor der ikke altid er rum til tårer, så skal du selv skabe det rum. Det kan du ved at sige til dig selv, næste gang en film, et stykke musik eller andet vækker tårer i mig, så er det okay, at jeg giver efter for dem. Det er ikke alle steder, det er hensigtsmæssigt, men dit system har brug for, at du skaber rum, så fortæl om din beslutning til dine nærmeste og kollegerne, så du skaber et rum til at slippe tårerne.
  4. Fortæl om sorgen
    Et er at sætte ord på svære følelser overfor sig selv. Noget helt andet er at åbne op overfor andre. Nu har du sat dig ind i sorgen og smerten, så er det lettere at sætte ord på overfor en anden. Fortæl gerne mere nuanceret om sorgen, dvs. ikke kun tabet, men også hvordan tabet har påvirket din krop, dine tanker og dine følelser. Igennem en nuanceret fortælling af, hvordan du oplever sorgen, så skaber du et bedre indblik i dig selv med sorgen, og det gør det lettere for dig at være i den.
  5. Find værdi
    Det kan være svært og udfordrende i en tid med sorg og smerte at finde tid til at forkæle dig selv. Med det er et vigtigt område, fordi din krop, din sjæl og dit sind skal forstå, det du stadigvæk har i dit liv, som betyder noget for dig, og som stadigvæk er værdiskabende. Det kan være noget så simpelt som at gå en tur i naturen, at tage i biografen alene eller bare spise en dejlig middag. Og her er det vigtigt, at du understreger overfor dig selv, at det er forkælelse, fordi det er værdiskabende for dig.

Hvad er sorg egentlig?

Den kan bedst betegnes som den fysiske, psykiske og følelsesmæssige reaktion som følge af et tab. Selve reaktionen kan være meget forskelligartet og komme til udtryk igennem følelsesmæssige, tankemæssige og fysiologiske udbrud.

Graden af sorg er resultatet af tabet; hvad er mistet, hvor i livet er man, når tabet indfinder, og hvilke menneskelige erfaringer har du med ”det at miste”? Men tab er tab, og der vil altid være en lighed i de basale reaktionsmønstre på tværs af tab og omstændighed.

Kilde: Altompsykologi.dk

Luise Thye-Østergaard

er EFT-behandler og EMCC-certificeret coach, forfatter og foredragsholder. Luise lever i en alternativ familieform kaldet Kærligheds- eksperimentet – en tilgang, som hun bruger i arbejdet med sine kunder. Læs mere på Luisethyeoestergaard.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Sorg og Psykologi