Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sådan påvirker mangel på søvn dit taljemål

Videnskaben har igen og igen bekræftet, at færre timers søvn kan påvirke dit taljemål. Søvnløshed påvirker hjernen på en måde, der får dig til at spise end du har behov for og dyrke mindre motion. Læs med her og bliv klogere på hvordan du kan udnytte søvnen, til både at blive sundere og gladere.

Hvordan kan mangel på søvn have en indflydelse på vægtforøgelse?

Søvn styrer din kost
For at opnå eller opretholde en sund vægt er det mest almindelige råd, at du skal spise mindre og bevæge dig mere. Men det er ikke altid helt så enkelt.

Sommetider kan du spise mindre og bevæge dig mere uden at se resultater. Og det kan der være en god grund til: Du får ikke sovet nok.

Mange mennesker er ikke engang klar over, at søvn har en vigtig faktor, når det kommer til vægttab. Ifølge flere studier er det påvist, at hvis du sover under 7 timer om natten, kan det være sværere at tabe dig, men nemmere at tage på.

Søvnmangel kan også betyde, at du føler dig mere sulten og mindre tilfreds efter et sundt måltid. Det betyder, at du ikke nødvendigvis altid vælger det sunde valg efter en nat med ingen søvn. Søvn styrer din kost, da det er bevist, at mennesker har en tendens til at tage bedre valg madmæssigt, når de har fået en god nats søvn.

Dårlig søvn har betydning for dine fedtceller
Sidste gang du sov dårligt, vågnede du sikkert op og følte dig udmattet. Men det er ikke kun din hjerne og din krop, der ændrer sig - dine fedtceller ændrer sig også. Når din krop er søvnberøvet, lider den af, hvad nogle forskere kalder for ​​"metabolsk grogginess."

Det kan være, at du føler, at du fungerer helt fint med minimalt søvn, men det har skam en betydning for dine fedtceller. Eksempelvis falder vores insulinfølsomhed markant, hvilket betyder, at søvnmangel påvirker din krops evne til at bruge insulin korrekt.

Men hvad har det af betydning? Når kroppen bruger insulinen korrekt, vil fedtcellerne fjerne lipider og fedtsyrer fra din blodstrøm. Opbevaringen af disse vil herved forhindres. Hvis kroppen bliver mere insulinresistent, vil fedtstofferne cirkulere rundt i blodet og pumpe mere insulin ud. Dette betyder, at det overskydende insulin vil sætte sig som opbevaring af fedt de forkerte steder

Mangel på søvn giver dig mere lyst til mad
Hvis du tror, at sult og mængden af mad styres af din egen viljestyrke, så er dette ikke altid helt korrekt. Sult bliver nemlig styret af to forskellige hormoner: leptin og ghrelin.

Hvis du skal tabe dig, så er disse to hormoner klart de vigtigste. Forskningsresultater har vist, at søvnmangel øger din lyst til mad. Hvis du lider af søvnmangel, vil dine kortisolniveauer i kroppen stige. Kortisol er kendt for at aktivere hjernens belønningscenter, hvilket som regel får dig til at spise mere. Derudover får du også sværere ved at føle dig tilfreds efter måltider, hvilket også får dig til at spise mere og øge dine portioner.

Mangel på søvn skubber dig i retning af alle de madvarer, som du ved, at du ikke bør spise. Belønningsområdet i hjernen får en øget aktivitet ved mangel på søvn, hvorfor du får tendens til at spise mere chokolade, slik og andre knap så gode madvarer for et vægttab.

Søvnmangel betyder derfor, at du vil være mere sulten, øge dine portioner og få mere lyst til alle de madvarer, som du ikke bør spise. Dog bliver det sværere at holde igen, når du ikke har fået en god nattesøvn, da hjernen har sværere ved at sige acceptere et nej.

Vil du vide, hvor mange ekstra kalorier du spiser, når du er i søvnunderskud, så du kan du læse denne artikel fra britiske Daily Mail.

Mindre træning på grund af søvnmangel
Træning er altid godt for din krop, fordi muskler er fedtets fjende. Muskler hjælper dig nemlig med at forbrænde fedt. Men søvnmangel er rent faktisk dine musklers fjende.

Forskere har fundet ud af, at søvnmangel nedsætter proteinsyntesen, hvilket er din krops evne til at bygge muskler. Det bedste for at bygge muskler er derfor helt klart at prioritere en god nats søvn. Når du er træt, får du også mindre lyst til at svede i et træningscenter. Det betyder derfor, at du ikke får trænet som planlagt og vælger at ligge på sofaen i stedet.

Sammenhængen mellem søvn og vægtforøgelse er svær at ignorere. Udover at sætte en stopper for vægttab, så er der også en sammenhæng mellem søvnmangel og forskellige livsstilssygdomme såsom diabetes, hjertekarsygdomme med mere.

Det er muligt, at læse flere studier om overvægt og søvnmangel her.

Sengen har betydning for din nattesøvn

Hvis du vil opnå en bedre søvn, så er det vigtigt, at du sover i den rette seng. Hvis du sover 8 timer hver nat, så tilbringer du i gennemsnit 227,468 timer i din seng gennem hele livet. Det svarer til, at du samlet set bruger 26 år af dit liv på at sove. Derfor er at det vigtigt, at du vælger en seng som understøtter dine behøv. I dette afsnit kan du blive klogere på nogle af mest almindelige sengetyper.

Boxmadras
En boxmadras er en seng med ben, madras og topmadras. Hvis du har særlige behov eller ønsker noget specielt ved din seng, så kan en boxmadras være et godt valg. Det er en ofte en prisvenlig seng, der samtidig er simpel. Den kan naturligvis også fås dyrere, hvis du går efter den bedste kvalitet. Du kan få boxmadrasser til over 100.000 kr. hvis du går efter de dyreste mærker i Danmark. 

Elevationsseng
En elevationsseng kan justeres, da den er udstyret med en motor. Du kan derfor både hæve og sænke hovedgærdet og benenden, hvis du ønsker at hæve dit hoved eller dine ben. Det er en praktisk seng for dig, der ønsker at kunne justere din liggestilling, hvilket kan gøres ved at justere sengen op og ned.

Denne type seng er især populær hos personer der lider af smerter, i eksempelvis ryg og lænd.

Hvis du vide mere om hvordan elevationssenge er opbygget, kan du læse Forbrugsguidens elevationsseng guide ved at klikke her. I denne guide gennemgås både opbygningen af denne type seng, samt fordele og ulemper ved elevationssenge.

Kontinentalseng
En kontinentalseng er blandt de mest populære sengetyper i Danmark. Denne type seng har flere madraslag, hvorfor de giver en god komfort og støtte. Hvis du gerne vil have en seng med en optimal liggekomfort samt en seng, der er ret høj, så kan en kontinentalseng være et godt valg.

Du kan læse mere om kontinentalsengens anatomi i Forbrugsguidens artikel, hvor de også gennemgår de overvejelser du skal gøre dig, før du eventuelt investere i en kontinentalseng. Du kan læse hele guiden her

Der findes naturligvis flere forskellige sengetyper på markedet, men disse er nogle af de mest populære i danskernes soveværelser.

Vælg den rette madras til sengen
Ifølge Sengeguiden.dk, så er madrassen har en stor del at sige, når det kommer til at have den rette seng i soveværelset.

Valg af madras skal vælges på baggrund af din vægt, da dette er med til at afgøre, hvad for en type madras du skal have. Din vægt fortæller nemlig, hvad for en fjedertype og fasthed, som du skal vælge.

Hvis I er to, der ligger i den samme seng, så skal I huske, at I ikke nødvendigvis skal vælge den samme fasthed og fjedertype i begge sider. Hvis I ikke vejer det samme, så vil det være essentielt at vælge to forskellige madrasser for den bedste søvn og liggekomfort. Du kan læse mere om hvad du skal overveje, når du køber en ny madras i denne artikel.  

Vælg den rette topmadras til sengen
Topmadrassen er lige så vigtig som selve sengetypen og madrassen, da denne vil være tættest på din krop. For at få mest muligt ud af din søvn, så skal topmadrassen også vælges med omhu. Det er vigtigt, at du vælger en topmadras, der bedst muligt kan støtte og give komfort til din krop. Det er derfor essentielt, at du vælger en topmadras i det materiale, der fungerer bedst til dine behov.

Gode råd til en bedre nattesøvn

Skru ned for skærmtiden
Inden du skal sove, er det ikke en god idé at bruge tid på at kigge ind i en skærm. Læg alt elektronik væk omkring 1 time før sengetid og brug tiden på andre ting. Du kan eksempelvis tage et langt bad, læse en bog eller høre en lydbog. Du skal forberede dig selv på at gå i seng, hvilket gøres bedst med afslapning fremfor elektronik.

Dyrk motion
At dyrke motion kan være en vigtig faktor, når det kommer til en god nats søvn. Motion gør dig træt og udmattet på en god måde, hvilket er ideelt, hvis du ofte har lidt svært ved at falde i søvn. Derudover er det sundhedsmæssigt en fordel at få pulsen op i 30 minutter hver eneste dag. Undgå at dyrke motion om aftenen, da dette kan have den modsatte effekt og holde dig vågen i længere tid, end hvad du havde planlagt.

Spis ikke sukker- og fedtholdige madvarer
Sukker- og fedtholdige madvarer skal helst ikke spises alt for tæt på sengetid. Det kan nemlig forstyrre dit blodsukker og give store udsving, hvorfor det blive sværere for dig at slappe af og falde i søvn. Hvis du skal spise noget mad med sukker eller meget fedt, så sørg for at gøre dette et par timer, inden du skal i seng.

Sov køligt
Soveværelsets temperatur er vigtigt for en god nats søvn. Det er nemlig bedre at sove i et køligt soveværelse end i et varmt soveværelse. Temperaturen i soveværelset skal helst ikke være under 16 grader, men stadig være køligt. Et køligt rum gør det nemmere at slappe af for både dig og din krop, hvorfor det også bliver nemmere at falde i søvn.

På Sundhed.dk kan du læse mere om, hvordan du opnår en bedre søvn. Du finder hele artiklen her