Sådan får du flotte arme
Foto: Bulls Sådan får du flotte arme

Mormorarme

Så let slipper du for mormorarme

Overarmene er et ømt punkt for rigtig mange kvinder, men det kan lade sig gøre at få flotte, hvis du følger personlig træner Anne Bechs råd. Og snyder lidt.

Dine arme er kroppens spejl
Kvinders overarme viser, hvordan kroppen har det. Hvis din krop er stresset af manglende søvn, forkert mad og for lidt bevægelse, vil du straks kunne se det på dine arme, hvor fedt og vand samler sig på triceps og giver den berømte mormorarm aka vinkemuskel på bagsiden af armen.

Drop rugbrødsmadderne
Kvinder spiser generelt alt for meget rugbrød. Noget vi spiser, fordi vi gerne vil spare på kalorier og have fibre. Men mange reagerer ikke godt på kornprodukter, som så ender med at stresse kroppen. Når kroppen bliver irriteret, trækker den væske til de irriterede steder for at hele, men hvis kroppen bliver ved med at være irriteret, ender du bare med vand i overarmene, hvilket ikke ser flot ud til ærmeløse kjoler. Det samme gælder forarbejdede fødevare og sukker. Gå i stedet efter masser af grønt, protein og det gode fedt fra nødder og olier.

Jo blødere, jo bedre
Hvor lang tid, der går, inden du kan se resultater, kommer an på én ting: Om fedtet på overarmene er blødt eller hårdt. Tommelfingerreglen er: Jo blødere, jo bedre.

Det bløde fedt kan forsvinde gennem træning og den rette kost, og du burde kunne se de første resultater efter en måneds tid. Det hårde fedt er tegn på, at din krop ikke har det godt, hvilket kræver, at du kigger på hele din livsstil. Sørge for at få rørt dig (helst dagligt), spise fornuftigt, få nok søvn og undgå at stresse. Derudover kan det hjælpe at tage kosttilskud i form af fiskeolie, magnesium, zink og D-vitamin. Det hjælper kroppen med at få styr på hormonelle ubalancer. Og så må du væbne dig med tålmodighed.

Læs også: Sådan former du din krop med løb

Gå tidligt i seng
Vores kroppe restituerer bedst mellem klokken 22 og 24, men langt de fleste af os ligger bare ikke i vores seng allerede klokken ti. Der sidder vi i stedet foran fjernsynet eller computeren og får lys ind i øjnene. Derfor reagerer vores krop og hormonsystem, som om det stadig var dag og arbejder i stedet for at restituere. Løsningen er simpel – gå tidligt i seng! Helst mellem klokken 22-22.30. Hvis du synes, det er svært at falde i søvn så prøv at stå lidt tidligere op og helst på samme tidspunkt hver dag, så vænner kroppen sig langsomt til de nye rutiner.

Bevæg dig mere
Det er ikke nok at lave armbøjninger, hvis det skal ses på armene, forklarer Anne Bech. For hvis du kun laver armbøjningerne, får du godt nok trænet musklerne, men du får ikke gjort så meget ved fedtet, der ligger udenpå. Hvis du vil have resultater gælder det om at få trænet hele kroppen – også armene. Mange kvinder fokuserer enormt meget på deres ben, baller og mave og glemmer resten af kroppen. Så det er bare med at komme i gang både med muskeltræning og konditionstræning.

Læs også: Tab op til 10 kilo med disse nye kure

Gør det nemt
Er du til en gør-det-nemt løsning så prøv Beyond Wishes slankekosttilskud i tre trin. Kuren kræver, at du er god til at sluge piller, for dem er der en del af! Til gengæld har du efter 30 dage en lettere krop og en mere klar og smidig hud.

De første 10 dage består af en let udrensende kur (Cellutox), der blandt andet fremmer fordøjelsen og styrker udskillelsen af affaldsstoffer fra lever, galde, nyrer og tarm. Herefter følger 20 dage med det fedtforbrændende tilskud (InShape), der udover at øge fedtforbrændingen og udskillelsen af affaldsstoffer også modvirker uren hud. I alle 30 dage skal du desuden tage et supplement af helsefremmende bakterier (Probiotica+), som sikrer dig en god fordøjelse og sund tarmflora under hele forløbet.
Slimming Step by Step, 30 dage, Beyond Wishes, 899 kr.

Læs resten af artiklen på næste side...Armøvelser der virker
1. Armgang
Støt på hænder og knæ. Hav armene i en skulderbredes afstand. Sug maven ind og spænd i arme og ben. Hvis du kan, så løft knæene fra gulvet og støt på tæerne. Bøj nu venstre arm og sæt underarmen i gulvet. Gør det samme med højre arm, så du nu står i den stilling, der hedder planken. Stræk derefter venstre arm og så højre. Gentag øvelsen på den anden arm. Lav så mange gentagelser, som du kan.

2. Armbøjninger
Støt hænder og fødder eller knæ i gulvet. Sug maven ind og bøj armene. Sørg for at holde albuerne så tæt mod kroppen som muligt og at suge godt ind i maven. Stræk armene igen.
Lav så mange gentagelser, som du kan.

3 opstrammende cremer
Suppler din kost og træning med et par målrettede skønhedsprodukter, der hjælper både form og hudens udseende godt på vej.


Dette er ikke armbøjninger på flaske, men et serum, som former og udglatter huden og reducerer de små knopper, mange døjer med på overarmen (hyperkeratose). Anvendes to gange dagligt i fire uger. Arm Sculpt, 100 ml, Rodial, 590 kr.



Stram huden op med en kollagen-boostende kropsgel, som lover resultater allerede efter to uger. Velegnet til mormor-arme og andre ømme punkter. Total Body Lift Gel, 120 ml, Sephora, 225 kr.



Giv overarmen en grundig eksfoliering med denne body scrub med risstivelse, som polerer huden helt fin og glat. Modern Friction, 200 ml, Origins, 310 kr.

Læs også: Kickstart din forbrænding: 15 effektive råd

Om eksperten

Anne Bech er personlig træner og ekspert i at træne kvindekroppen. Hun er lige nu aktuel med bogen "Gudindekrop". Læs mere på Annebech.com.
Se, hvad vi ellers skriver om: Anne Bech og Armøvelser