Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Spar på tiden og opnå alligevel gode resultatet i træningslokalet.
Foto: Jannette Kneisel Spar på tiden og opnå alligevel gode resultatet i træningslokalet.

Sådan får du nok ud af 15 minutters træning om dagen

Micha Østergaard deler svar på de mange mails om sundhed, der dagligt tikker ind i hendes indbakke, med Eurowoman.dk. Læs med og bliv inspireret af den personlige træner og tidligere OL-svømmer, der også står bag vores store boot camp.

For nogle måneder siden fik jeg en mail, hvor jeg blandt andet fik følgende spørgsmål:
"Er det en skrøne, at 7 minutters sport om dagen er nok?", og jeg synes, at det er et interessant svar at dele med jer.

Det korte og hurtige svar er ja! 7 minutter om dagen er nok, hvis din ernæring er perfekt 90 procent af tiden. Kan du holde det, kan 7 minutters intensiv træning sagtens holde din krop rigtig, rigtig flot. Bare se på Zuzka Light.

Men 7 minutters træning, som spørgsmålet gik på, er for de fleste lige i underkanten, så lad os tage udgangspunkt i et godt tal som 15 minutter. Princippet forbliver det samme – du kan med træning og meget sund ernæring sagtens opnå utroligt gode resultater.

Nedenfor vil jeg give dig 3 lette og enkle tips til dig, der vil forsøge dig med denne metode.

Din ernæring skal holdes sund og i de rette mængder. Der er ikke meget plads til vin, chokolade, pizza og andre retter med store mængder kulhydrater. Det er ufattelig vigtigt at holde et skarpt fokus på kosten og ikke havne i en masse undskyldninger – dem er der rigeligt af! Har du brug for input til, hvordan du undgår dem, kan du læse med her.

Du bliver nødt til at være ærlig over for dig selv. Bliver der ved med at komme afvigelser, vil det tage meget længere tid at opnå de resultater, du ønsker. I værste fald opnår du dem aldrig. En god portion selvdisciplin er at betegne som det vigtigste, når man gerne vil opnå en flot, trimmet krop. Faktisk... i det hele taget lige gyldigt hvilket tal, der står på vægten, lige gyldigt om du vil opbygge muskelmasse eller gå fra en str. 44 til 42 eller str. 38 til 36, så kræver det altid mere disciplin, end du hidtil har formået. Så se at få startet – foretag én ændring ad gangen.

Giv den gas til træning! Hvis du skal nå at få en god effekt på maksimum 15 minutters træning, så skal der arbejdes. Løb nogle hårde sprintintervaller, gennemfør en anstrengende HIT-træning og lignende. Der skal svedes, og det skal faktisk være en smule ubehageligt (husk: bagefter er det dejligt).

Tip: Nike har lavet en gratis app kaldet NTC. Download den – den er super og giver dig et hav af programmer alt efter niveau og målsætning.

Sæt delmål! Professionelle atleter arbejder med delmål og det er der en god grund til. Det kan hurtigt blive for uoverskueligt kun at fokusere på det endelige mål. Er det alt, du ser, vil der være større chance for, at du giver op, inden målet er nået. Et delmål kan være, at du ikke må spise slik i en måned, ikke må drikke alkohol i en måned, kun må spise kulhydrater én gang om dagen osv. Mulighederne er mange, men det er en effektiv metode, da vejen til målet er mere overskuelig.

LÆS OGSÅ: Her er de bedste hjemmeøvelser til at få en go' røv

LÆS OGSÅ: Dyrk mere sex! Se hvorfor her

LÆS OGSÅ: Stor guide: Kickstart din energi og forbrænding

Micha østergaard

27 år, personlig træner med 10 faste klienter blandt Berlins elite og træner det finske svømmelandshold, bor i Tyskland, tidligere OL-svømmer, træner 4-5 gange ugentligt.

Har du et spørgsmål, som du gerne vil have Michas råd til, så gå ind på hendes Instagram @michaostergaard og skriv en kommentar. Du kan selvfølgelig også skrive dit spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor.

Læs mere på Michaostergaard.com
Se, hvad vi ellers skriver om: Kroppen