"Sådan har jeg tabt mig med 5:2-kuren"
Foto: Trine Bukh Pernille Riis har tabt sig med 5:2-kuren

5:2-kuren

"Sådan har jeg tabt mig med 5:2-kuren"

Pernille Riis følger fastekuren 5:2. Hun faster to dage om ugen og spiser, hvad hun vil de andre fem dage. Du kan gøre det samme.

Derfor gik jeg i gang med 5:2
– Da jeg holdt op med at ryge for over et år siden, tog jeg omkring 10 kilo på. Dem ville jeg gerne tabe, så jeg kan komme tilbage til min idealvægt. Derudover har jeg tidligere gjort en masse for at spise sundt og bl.a. undgået sukker, kartofler, pasta og hvidt brød osv. Og jeg synes, det har været dyrt og besværligt at leve på den måde, og samtidig kommer man let til at være asocial, fordi man næsten ingenting kan spise. En tredje årsag er, at jeg som terapeut har mange klienter, der gerne vil tabe sig, og inden jeg begyndte at anbefale det til nogen, måtte jeg jo teste det selv.

Det får jeg ud af at leve på 5:2
– Jeg har tabt halvandet kilo, og selvom jeg gerne ville have tabt mere, så er hovedsagen, at jeg har fundet en måde at spise på, der fungerer. På 5:2 er jeg stadig en del af verden – jeg kan bruge opskrifter fra mine yndlingskogebøger, spise det jeg elsker, og det er ikke længere en lang, anstrengende og stressende proces at have med mad at gøre. Nu er det kun to dage om ugen, hvor jeg skal spise anderledes, men samtidig er det så enkelt og let for mig at sammensætte 500 kalorier. Faktisk er jeg gået hen og blevet så begejstret for kuren, at jeg har udarbejdet to specielle 5:2 forløb for mine klienter, der har brug for professionel hjælp til at komme i gang med den. 

Min version af 5:2
– For mig fungerer det bedst at faste de dage, hvor jeg har travlt med arbejde og ingen sociale planer. Tirsdag og torsdag er nærmest faste fastedag, men jeg rykker rundt, hvis jeg f.eks. er inviteret til middag eller skal på café. Det passer også med de dage, hvor min søn og jeg alligevel ikke har mulighed for at spise sammen. 

LÆS OGSÅ: Marie -Louise: "Det har været nemt at tabe 4 kilo"

Sådan spiser jeg på fastedagene
– Jeg planlægger altid, hvad jeg skal have dagen før, så jeg ved præcis, hvad jeg skal spise. På den måde begynder jeg ikke at finde på undskyldninger for ”lige” at snuppe et eller andet. Om morgenen drikker jeg kaffe med 1,5 dl mælk. Så spiser jeg som regel et blødkogt æg, hvis jeg er meget sulten – ellers skyder jeg ægget til frokost, hvor jeg så spiser det og 200 gram vandmelon. Om aftenen får jeg typisk en salat med bønner eller noget kogt kylling med soja – alt smager godt med soja! 

Sådan spiser jeg på spisedagene
– Jeg er ikke begyndt at voldæde. Jeg er faktisk ikke særligt sulten, så jeg spiser med god samvittighed og giver mig selv lov til mere. Jeg er f.eks. begyndt at spise kartofler igen, hvilket vil sige, at jeg kan få mig en kartoffelmad med mayonnaise, rødløg og purløg, som jeg elsker. Og så behøver jeg ikke længere forsøge at bilde min søn ind, at dadelkage er lækkert, for i dag bruger vi sukker i de kager, vi bager. Men jeg er stadig påvirket af min kost før 5:2, hvilket betyder, at jeg er fortsat laver min egen mysli, bruger sojamælk i smoothies og holder mig fra hvede. Det kan min mave bedst lide.

Udfordringer og bivirkninger ved 5:2
– Jeg fik en meget slem hovedpine på fastedagene efter at have fulgt 5:2 i et par uger, og derfor tog jeg nogle ugers pause, men fik så via en 5:2-gruppe på Facebook det tip at spise et mineralpulver, der hedder Alkavital. Det har jeg gjort, og efterfølgende er hovedpinen forsvundet. 

LÆS OGSÅ: Er det muligt at droppe kød i en hel uge?

5:2 i fremtiden
– Jeg tænker, at jeg skal spise sådan her resten af livet. Før blev jeg topstresset af alle de skiftende kostråd – så må man drikke kaffe, så må man ikke, så skal man spise riskiks, så skal man ikke. Alt det går man helt fri af med denne her livsstil.

3 GODE RÅD
Læg dine fastedage der, hvor du ikke har sociale planer.

Sørg for, at du ved, hvad du skal spise på dine fastedage, inden du går i gang. På den måde begynder du ikke at lave numre og overbevise dig selv om, at det vil være en god idé at spise en bolle med ost. En stram plan gør, at du forpligter dig.

Start fastedagene med en lille morgenmeditation, hvor du lige sidder og indstiller dig på, at du har fastedag og fokuserer på det positive ved det. På den måde kan du hjælpe dig selv igennem fastedagen.

LÆS OGSÅ: Så mange kalorier er der i sunde snacks

Fakta

Navn: Pernille Riis.
Alder: 40 år.
Tid på 5:2: 4 måneder minus nogle ugers pause.
Vægttab: 1,5 kg.
Job: NLP- og hypnoterapeut.
Privat: Bor med sin søn på 13 og har en søn på 18, der er flyttet hjemmefra.