øvelser

øvelser

Sådan kommer du af med BH-dellen

Læs her, hvordan du kan træne og spise den yderst irriterende bh-delle og dine love-handles langt væk. Ja tak!


Bh-dellen er det populære navn for det fedtlag på øvre ryg, der buler ud over bh-kanten. Dellen kan skyldes yoyovægt, som har „slidt” på bindevævets struktur, så huden har svært ved at trække sig sammen igen. Det ses primært hos kvinder efter overgangsalderen. Yngre kvinder har til gengæld sjældent udelukkende fedtdepoter ét sted, og derfor handler det bl.a. om at gøre noget ved fedtprocenten, hvis du gerne vil af med din bh-delle.

HVOR SIDDER MUSKLERNE: Området er et af de mest „tætpakkede”, hvad angår muskler. Der er over tolv mindre og større muskler i øvre ryg og omkring skulderen.

DEN LETTE LØSNING: Selv en lillebitte delle kan blive meget synlig under en stram bh-kant. Derfor kan en bh med den rigtige omkreds være en nem (og hurtig) løsning på problemet.
SÅDAN SKAL DU TRÆNE: Lagring af fedt på den øvre del af ryggen er dog ifølge træner Rasmus Sichelkow som regel udtryk for, at fedtdepoterne på kroppen generelt er godt fyldt op. Gå derfor efter træning, der er generelt fedtforbrændende − gerne motionsformer, der involverer overkroppen såsom crawl, overheadøvelser og yoga. Intensiv træning med intervaller, der „forskrækker” stofskiftet og får kroppen til at øge forbrændingen, er også virksomt mod den forhadte delle. Træning af den øverste del af ryggen gavner holdningen, men det kan ikke fjerne bh-dellen. Prøv f.eks. pilates eller Mensendieck.


DET SKAL DU UNDGÅ: Punkttræning skal du ikke bruge tid på. Det virker simpelthen ikke.

SÅDAN SKAL DU SPISE & LEVE: Kostmæssigt er det især kulhydraterne, du skal være opmærksom på, hvis du vil af med bh-dellen. Området under skulderbladene viser ifølge BioSignature-systemet, hvor godt din krop tåler kulhydrater. Jo mere fedt, jo lavere tolerance. Altså skal du undgå for meget kulhydrat. Overvej desuden at få et tjek af din mineral- og vitaminbalance, nogle gange kan kosttilskud med f.eks. magnesium, zink og multivitamintablet være den lille brik, der får kroppens puslespil til at gå op. Ifølge Louise Bruun er urteteer på f.eks. salvie, brændenælde, mælkebøtte og burrerod mineralholdige og gavnlige for kroppens indre balance. Hvorfor er det vigtigt? Jo, dårligt cirkuleret fedtvæv holder nemlig på væsken, derfor hjælper saunagus og vanddrivende kost også, mener Louise Bruun.


Hvad med mine håndtag ?
− Love-handles skal ses i sammenhæng med maven, men de er altså også en del af kvindekroppen, som skal være der. Hvis håndtagene fylder for meget, skyldes det typisk kosten og for mange kulhydrater, forklarer Louise Bruun. Ifølge hende er mennesker, der holder sig til protein, sunde fedtstoffer og grønsager aldrig tykke om maven. Håndtagene på siden af kroppen skal nemlig primært spises væk. Rasmus Sichelkow er enig. Han tror først, man bliver rigtig tilfreds, når man lader være med at fokusere på de „ømme” punkter og være på evig jagt efter overflødige kilo. − Det er jo slet ikke sikkert, de fem kilo skal af, hvis det betyder, at fedtprocenten kommer for langt ned, eller man taber sig de forkerte steder. En stor, kraftigt bygget kvinde kan kæmpe hele livet, hun bliver aldrig et nips, og det er ikke meningen. Der er jo heller ikke to fingeraftryk, der er ens. Så længe du træner regelmæssigt tre-fire gange om ugen − svømmer, løber, klatrer, løfter vægte eller danser − og i øvrigt spiser sundt, bliver du automatisk den bedste version af dig selv, siger han.

 

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning, Armøvelser, Træningsprogram og Louise Bruun