Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sådan virker det på din krop at sidde ned
Foto: Getty Images Er du egentlig klar over, hvor meget det påvirker din krop, når du vælger at sidde ned?

Forbrænding sidde ned

7 negative effekter: Sådan påvirker det din krop at sidde ned

Både forbrænding, holdning og dit velvære bliver berørt.

Vi har tidligere set på, om man får flad numse af at sidde meget. Men der er alvorligere sundhedskonsekvenser ved det. Sidder du for meget, går det ud over din forbrænding, holdning og dit velvære.

Muskler

En undersøgelse foretaget af det amerikanske Institute for Medicine and Public Health viser, at mange af os sidder ned 56 timer om ugen. Det betyder, at vi ikke får brugt vores muskler, og når vi ikke gør det, taber vi muskelmasse, samtidig med at musklerne bliver stivere og mister deres fleksibilitet.

Holdning
Når du sidder meget, bliver dine muskler kortere, og samtidig bliver de muskler, du skal bruge i forbindelse med din kropsholdning, slappere, hvilket kan give rygsmerter. Da mange af os desuden har en dårlig kropsholdning, når vi sidder, kan det også give anledning til smerter i nakke, hoved og skuldre.

LÆS OGSÅ: Sådan får du en rund bagdel

Forbrænding
Når du står eller går, sætter kroppen gang i de processer, der nedbryder fedt og sukker i kroppen, fordi den skal bruge energi. Og fordi du skal bruge langt mindre energi, når du sidder, daler forbrændingen. Efter en time vil blandt andet produktionen af fedtforbrændings-enzymet lipase være dalet med 90 procent. Står du op frem for at sidde, forbrænder du 20 procent flere kalorier.

Knogler
Dine knogler bliver stærke, når de skal bære noget, og det skal de blandt andet, når du
står op (nemlig din egen vægt). Mens de slet ikke bliver udsat for samme grad af den gode belastning, når du sidder. Bliver knoglerne ikke belastet nok, stiger risikoen for knogleskørhed.

Humør
Når du sidder meget, er kroppen mindre effektiv i forhold til at få blod, ilt, hormoner og så videre rundt i kroppen. Det kan påvirke humøret. For nogle år siden fandt amerikanske Centers for Disease Control and Prevention ud af, at ansatte var i bedre humør og havde mere selvtillid, når de kunne stå op og arbejde. Andre undersøgelser har vist, at du i højere grad er udsat for at blive depressiv, når du sidder meget.

Sygdomsrisiko
Et stillesiddende liv er kædet det sammen med en række lidelser og sygdomme. Blandt andet type 2-diabetes og visse former for kræft. Undersøgelser har også vist, at folk, som sidder foran en skærm mere end fire timer om dagen, har 125 procents større risiko for at udvikle symptomer på hjerte-kar-sygdomme.

Det kan du gøre
Bevæg dig ofte. Og det nytter desværre ikke at træne et par gange om ugen og så tro, at alt er i den skønneste orden. Canadiske forskere har konkluderet, at uanset i hvor god form du er, er det sådan, at jo længere du sidder ned hver dag, jo mere stiger din risiko for at dø tidligt.

Kilder: Howstuffworks.com, Womenshealthmag.com og Mayoclinic.org.


LÆS OGSÅ: Myteknuseren: Får du flad numse af at sidde ned?

LÆS OGSÅ PÅ FITLIVING.DK: Spis og træn dig til en flot bagdel

LÆS OGSÅ: Sådan får du en rund bagdel

Se, hvad vi ellers skriver om: Forbrænding