Foto: Getty Her får du gode råd til at undgå de dårlige vaner.

Sense for hele familien: Sådan undgår I de dårlige vaner

Familiens spisevaner kan få taljemålet til at eksplodere hos både børn og voksne. Skal rutinerne pege i en ny retning, skal det være et fælles projekt for hele familien. Sense guider på vej uden løftede pegefingre.

Vil du gerne tabe dig, og synes du, at resten af din familie bør følge med? En ny vægttabsmetode ved navn Sense har bredt sig og er ifølge kostvejleder og forfatter Suzy Wengel blevet Danmarks mest populære måde at tabe sig på.

Og det endda helt uden løftede pegefingre og kalorietælling. Sense henvender sig til alle uanset størrelse og vægt og er på den måde mere en livsstil end en kur. Det handler ikke om at lægge hele sin kost om, men at justere sin mad og sine madmængder med sund fornuft.

Hvis du for eksempel laver spaghetti med kødsovs til aftensmad, vil I komme til at spise mindre spaghetti og mere kødsovs end tidligere. Samtidig fylder du godt med grøntsager i sovsen og supplerer med en grøn salat, lyder ét af rådene fra Suzy Wengel, der selv har tabt ikke færre end 40 kilo med Sense og er forfatter til to bøger om kuren.

Spisekassemodellen

Sense er baseret på tanken om, at du skal spise dig mæt i god, sund, almindelig mad, så du ikke så let bliver fristet af mad, der gør dig tyk.

Intet er dog forbudt i Sense – der er også plads til at nyde kage eller andet lækkert engang i mellem. Suzy Wengel har opfundet ’spisemassemodellen’, som fortæller dig, hvad og hvor meget mad, der skal ligge på din tallerken – i forhold til, om du er mand, kvinde eller barn. Mængderne bliver målt op i håndfulde, som passer til den enkelte person.

Væk med Nutellaen

De første 14 dage med Sense anbefaler Suzy Wengel, at man følger principperne fuldstændigt. Når spisekasserne er fyldt op, bliver det lettere at undvære mellemmåltiderne. På den måde får du skåret kraftigt ned for kulhydraterne og dit vægttab vil være lettere at få godt i gang.

Bliver du tørstig eller småsulten mellem måltiderne, kan du drikke et glas vand eller en kop varm bouillon. I mange familier er vanerne gået hen og blevet stærkt indgroede. Måske er dit barn alene hjemme om eftermiddagen, hvor det typisk spiser tre stykker franskbrød med Nutella.

En måde at bryde mønstret på er, at sørge for, at der altid er nok renset og udskåret frugt og grønt i køleskabet og at Nutella er noget, der kun bliver stillet frem i weekenderne. Eksemplet og løsningen kommer fra ’Sense for hele famillien’, som Suzy Wengel har udgivet på Politikens Forlag. I bogen præsenterer hun et såkaldt ’Vanetræ’, som kan hjælpe med at kortlægge familiens spisevaner og sætte fokus på, om de skal ændres eller er ok.

– Et af de vigtigste formål med ’Vane-træet’ er, at I som familie bliver bevidste om om jeres spise- og motionsvaner og får en snak om, hvordan I gerne have dem til at se ud et år, om ti år og resten af livet, forklarer Suzy Wengel.

Børnene gør, hvad du gør

Suzy Wengel har en fortid, hvor hun efter udsagn havde et ’uhensigtsmæssigt spisemønster’. Enten var det, hun spiste, syndigt og forbudt eller også var det kedeligt og kontrolleret.

Hun har for længst sluppet mønstret og nyder at se, hvordan hendes to drenge har et uproblematisk forhold til mad. For når det gælder mad og sundhed, ser børnene, hvad de voksne gør – ikke, hvad de siger. – Hele filosofien bag Sense er, at vi skal leve et liv i balance.

Et madliv, hvor den gode, sunde og nærende mad holder os mætte og blodsukkerstabile og sikrer os energi til hele dagen. Men også et madliv uden løftede pegefingre, forklarer Suzy Wengel, der pointerer, at selv små justeringer kan føre til, at alle i familien bliver gladere, mere energiske og mere aktive i deres hverdag.

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Kost, Sundhedstips, Slankekur og Sense kost