Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

sundhedstests
Foto: PHILIP ØRNEBORG 3 kvinder tester deres sundhed - test af gener, tarmbakterier og vitaminer.

test af gener, tarmbakterier og vitaminer

3 kvinder afprøver sundhedstests: Gener, tarmbakterier & vitaminer

Hvor sund er jeg egentlig? Det spørgsmål stiller mange sig selv, for det er nemlig oppe i tiden at veje og måle sin sundhed – bl.a. ved at teste alt fra gener til tarmbakterier. Vi har stillet skarpt på den nye tendens og afprøvet tre forskellige sundhedstests. Hvad afslører de?

Hvordan skal du træne? Hvor god er din krop til at optage vitaminer? Hvor let har du ved at tage på? Og hvordan reagerer du på sukker, alkohol og kaffe? Hvis du er ligesom rigtig mange andre danskere, vil du gerne vide ALT om din sundhedstilstand og få konkret vejledning i, hvordan du giver den et boost.
– Sundhed er identitetsskabende. Det er blevet en trend at tracke sin sundhed og tage ejerskab over den, siger Sara Jin Smidt, som har en kandidat i Human Nutrition og er personlig træner, kostvejleder og chefredaktør magasinet FIT LIVING.
– Når man har overskud til at varetage sin sundhed ved at teste og justere på den på den måde, f.eks. ved at leve efter et specielt spisedogme eller træne efter et bestemt træningsprincip, afspejler det nemlig en form for selvkontrol og socialstatus. Man kan sige, at det i høj grad påhviler individet at tage vare på sin krop og sundhed, og igennem de seneste år har der været et øget fokus på at eksponere sin krop på en helt særlig ”sund” måde – især på de sociale medier, siger Sara Jin Smidt.

Vi vil finde en løsning

Tiden dikterer, at vi skal gå op i vores egen sundhed, og derfor er der mange, der er optaget af den. Vi vil grundlæggende gerne blive klogere på, hvor sunde vi er.
– Vi søger en løsning på vores krop, og vi vil så gerne gøre det rigtige. Så vi køber alle de her tests i håbet om, at vi kan købe os sundere. Måler og vejer os og skruer på alle mulige bittesmå parametre, siger Sara Jin Smidt.
Hun forklarer, at vi søger det håndgribelige, og derfor er nogle af de slankekure, der for alvor er slået igennem formet efter nogle meget fastlåste og målbare principper, f.eks. Palæo-kuren, 5:2-kuren eller Crossfitt inden for træningsuniverset.
– Og det kan vi lide, for det er nemmere at forholde sig til, og så skal vi ikke sætte os ind i alle mulige andre ting inden for sundhedsuniverset, som hurtigt kan virke uoverskuelige. Men sundhed er jo sindssygt komplekst, og derfor synes jeg, du skal spørge dig selv: Hvad skal jeg bruge testene til. Hvad er formålet?
– Er det fordi, det er sjovt at se, hvad de fortæller om din krop? Eller vil du omlægge hele dit liv efter dem? Og hvad så, hvis du nu godt kan lide at gå til spinning, og din gentest viser, at det ville være bedre for dig at gå til yoga? Skal du så holde op med at gå til spinning, hvis du nu rigtig godt kan lide det, og det gør dig sund og glad? Det er værd at tage stilling til, synes jeg. For sundhedstracking er helt sikkert kommet for at blive.

Michala, 24 år:  ”Jeg får ondt, hver gang jeg løber en tur”

Inden testen
– Som gymnast og atlet har jeg altid trænet hårdt, og det har sat sine spor. Nævn en kropsdel – jeg har haft en skade der! Især mine knæ har givet mig problemer, og selvom jeg forlængst har skruet ned for sportsintensiteten, får jeg alligevel ondt, hver gang jeg forsøger mig med en løbetur. Frustrerende? I den grad! Og jeg kan simpelthen ikke lade være med at undre mig over, hvorfor det lige er mig, der er blevet ramt af en kavalkade af skavanker og skader. Er jeg bare uheldig?

Testen
– Ved hjælp af en enkelt spytprøve kan det danske firma AthGene kortlægge mine gener og gøre mig klogere på mig selv og min krop. Processen er simpel. Med nogle få klik opretter jeg en profil på hjemmesiden AthGene.com og bestiller en test. Efter en uges tid dumper en lille papæske med testen i min postkasse, jeg laver spyttesten og sender den retur.
Resultatet
– Det er med blandede følelser, at jeg modtager svarene. Jeg har åbenbart ikke bare været uheldig gennem årene. Jeg HAR øget risiko for skader – både muskelskader og ledbåndsskader. Jeg mangler simpelthen de beskyttende gener og må i stedet tage til takke med ”normale” gener – og endda risikogener!
– For mig er der ingen tvivl. Det er dårligt nyt. Men sådan skal jeg slet ikke se på det, finder jeg ud af, da jeg får sat mig lidt mere ind i resultaterne. Når jeg ved, at jeg har en øget risiko for skader, har jeg nemlig mulighed for at forebygge dem. For én ting er mine gener – dem kan jeg ikke ændre. En anden ting er den måde, jeg træner på, og den kan jeg heldigvis gøre noget ved.
– Gentesten fortæller mig, at jeg ellers har en ”fit” og stærk krop. Jeg er en ”allrounder”, der er naturligt god til både udholdenhed og styrke. Faktisk har jeg en sjælden genkombination, som er forbundet med topsportspræstationer, og som de fleste olympiske atleter har. Sådan! Jeg er allerede ved at snøre løbeskoene og spæne af sted – OL, nu kommer jeg!
– Men nårh nej. Der var jo det med skaderne. Og det er faktisk netop kombinationen af den øgede risiko for skader og den naturligt stærke krop, der kan være farlig. Fordi min krop – rent genetisk – er ”fit”, kan jeg have en tendens til at presse mig selv for meget. Ofte vil jeg måske føle mig klar til en løbetur nummer to, selvom mine ledbånd og muskler endnu ikke er restituerede. Og så kommer skaderne.
– Rådet er at tage den lidt med ro, varme godt op og at acceptere, at mine gener gør mig en smule mere udsat end gennemsnittet, når det kommer til skader. Kort sagt skal jeg lytte lidt mere til min krop – også selvom den sommetider kan være svær at høre.

Om testen
Det danske firma AthGene kan ved at kortlægge dine gener gøre dig klogere på din generiske sundhed inden for de tre kategorier: Kost, træning og livsstil. Hver hovedkategori indeholder et hav af underkategorier, og du kan selv vælge, hvor mange du vil købe adgang til. 30 kategorier koster f.eks. 2.500 kroner. Se mere på Athgene.com.

Marie Louise, 50 år: ”Jeg tager på af at se på et glas vand”

Inden testen
– Jeg er typen, der tager på af at se på et glas vand. Det er sandt. Eller – sådan føles det i hvert fald. Jeg var derfor fyr og flamme, da jeg blev opmærksom på, at der måske er noget om snakken og – ikke mindst – at man kan gøre noget ved det. Det handler om bakterier. I tarmen. Der findes simpelthen bakterier som, populært sagt, tvinger flere kalorier ud af føden end andre og lagrer dem i form af fedt, og hvis man har mange af dem, tager man lettere på. Kunne det mon være tilfældet for mig?

Testen
– Det er let at bestille en test online hos det amerikanske firma uBiome, og så er det ellers bare med at bide tænderne sammen og lave den prøve ude på toilettet. Det er ikke svært. Bare lidt grænseoverskridende. Men hvad gør man ikke for at blive klogere på sin tarm. Opsamling på en vatpind, ned i et reagensglas, røre rundt og afsted med det i den medfølgende boblekuvert. Og så taler vi ikke mere om det.

Resultatet
– Jeg vidste det! Mit tarmsystem er ”slightly tilted towards Firmicutes” (58,79 % Firmicutes i forhold til 26,99 % Bacteroidetes), hvilket betyder, at jeg har lidt for mange af de bakterier – Firmicutes – der kædes sammen med en højere risiko for fedme. Det kan nok ikke forklare alt, men mon ikke, at et par kilo eller fem kan skyldes dette? Min andel af bakterien Akkermansia, som har vist potentiale til at bekæmpe vægtøgning og inflammation er sølle 0,06 % og dermed langt under gennemsnittet på 1,98 % og jo nærmest ikke eksisterende. Det lyder heller ikke så smart. Heldigvis er der anvisninger på, hvordan det kan blive bedre: Prøv en low-fat eller low-carb diæt, som øger antallet af Bacteroidetes på bekostning af Firmicutes. Spis mange fibre af typen oligofructose for at fodre Akkermansia. Disse fibre findes i bl.a. i hvidløg, løg, bananer, jordskokker, tomater, asparges, byg og porrer. Undgå kød, der indeholder antibiotika. Vælg et fibersupplement, der indeholder polydextrose eller soluble corn fibre. Og spis mad, der indeholder meget polyfenol, der findes i bl.a. æbler, pærer, grape, kirsebær og mange andre bær.
– Testen fortæller også, at jeg ligger ret lavt på Bifidobacterium, som menes at spille en vigtig rolle i forhold til et livslangt godt helbred og på Lactobacillus, som forbedrer såvel den mentale sundhed som tarmens sundhed. Løsningen på dette skulle være regelmæssigt at spise yoghurt med levende kulturer, at tage et tilskud af mælkesyrebakterier, som findes i f.eks. A38 og tykmælk, og at spise fermenterede grøntsager.
– Mit mikrobiom er også blevet sammenlignet med verdens største database indenfor dette område, og den glade nyhed er, at 92 % af alle tarmprøver er mindre alsidige end min. Jeg har altså en ret stor diversitet af bakterier. Og DET er godt. Vil jeg endnu højere op, skal jeg – igen – spise flere fibre og træne mere. Blev jeg klogere? Ja. Vil jeg prøve at spise tarm-rigtigt? Helt bestemt. Og så må tiden vise, om jeg bliver en streg i luften.

Om testen
uBiome, som ligger i San Francisco, har specialiseret sig i at lave genetisk kortlægning af bakterier. Man kan bestille forskellige tests. Et ”Gut Kit”, hvor tarmbakterierne undersøges, koster $89. Se mere på uBiome.com.

Maria, 26 år: ”Får jeg mon de rigtige vitaminer og mineraler?”

Inden testen
– Jeg har egentlig aldrig vidst, om jeg har taget de rigtige vitaminpiller – eller proppet mig med de helt forkerte. Jeg er bloddonor og får altid jernpiller med hjem, som jeg burde tage dagligt, men jeg glemmer det simpelthen i hverdagsmorgenernes gøremåls-trummerum. Så ligger de der og forfalder i skabet over vasken, indtil jeg pludselig finder dem, når jeg skal have en skål müsli. Og virker de så egentlig?
– I virkeligheden er jeg slet ikke ligeglad med min sundhed. Jeg kan bare ikke rigtig overskue at tage vare om min vitaminpillesundhed. At rende rundt i diverse helsebutikker med en lille indkøbskurv af kvalitetsstål, mens mit blik forvirret vandrer over et farveland af pillemærkater. Jeg ser mig selv tage det flotteste pilleglas med hjem – frem for de vitaminer og mineraler, min krop rent faktisk har brug for.

Testen
– Det er med åbent sind, jeg kaster mig over idéen om at ”skræddersy min egen sundhed” og prøve Zentabox, som har fået den geniale idé at sende mig mit daglige tilskud af vitaminer og mineraler – hverken mere eller mindre – hver måned i en lille, fin boks, hvor der står ”husk at tage mig hver dag”. De siger, de ved, hvad jeg behøver, fordi jeg har taget en test inde på min sundhedsprofil på Zentabox.com, udviklet af fagpersoner, hvor jeg f.eks. er blevet spurgt om min højde, farven på mine øjne, min hudfarve, når jeg ikke har været i solen. Har jeg månedlig cyklus, og hvor ofte spiser jeg bælgfrugter om ugen?

Resultatet
– Det viser sig, at min krop har brug for omega 3-fiskeolie og jern, mælkesyrebakterier til at holde maven i balance og D-vitaminer til immunforsvar, knogler og tænder. Umiddelbart tænker jeg, det er ret meget tilskud, jeg har brug for, da jeg trækker en stribe pilleposer ud af boksen – og river én af for dagen. Jeg er jo sund og rask, træner flere gange om ugen og spiser varieret. Uanset er det overskueligt, at jeg kan se, hvad jeg putter i munden, når jeg kigger på siden af boksen eller inde på min sundhedsprofil på nettet. Her kan jeg også mailspørge min personlige assistent Karen Lauterlein, som er ernæringsekspert, hvis jeg bliver i tvivl om noget. Og det er jeg: for er Zentabox egentlig bekendt med, at jeg er bloddonor? Og hvad gør jeg, hvis jeg bliver gravid? Eller mit liv ændrer sig drastisk fra i dag til i morgen?
– Jeg får svar efter 1 time, og Karen skriver: ”Testen tager ikke højde for, at du er bloddonor. Det betyder selvfølgelig noget for dit jernbehov. Ofte som bloddonor får man tjekket jernstatus i forbindelse med, at man giver blod. Får du det? Når du bliver gravid, kan du opdatere din sundhedsprofil, så får du tilbudt vores ”baby boom”-tilskud. Derudover anbefaler vi også fiskeolie og calcium. Hvis du bliver vegetar, skal du være opmærksom på at få nok jern, jod, D-vitamin, B12 og omega-3. Vi har produkter specielt udviklet vil veganere og vegetarer.”
– Karen gav mig alle de svar, jeg behøvede. Sikke en service! Så jeg trækker troligt en pose af striben dagen efter. Og det føles godt at vide, jeg tager præcis de vitaminer og mineraler, jeg har brug for hver dag. Det fungerer upåklageligt. Men. Det er også lidt nøjeren at overlade ens sundhedssituation til et digitalt system, som doserer vitaminpiller ud fra en test. Når jeg får en fri time i aften, vil jeg læse lidt op på de vitaminer og mineraler. Og faktisk synes jeg, at det er ret fedt – at blive inspireret til at dykke ned i vitamin-universet og blive lidt mere bekendt med min egen krop og sundhed.

Med Zentabox skaber du din egen personlige sundhedsprofil, som bruges til at skræddersy dit optimale tilskud af vitaminer og mineraler. Du modtager din Zentabox hver 4. uge pakket med 28 daglige serveringer af dit individuelle tilskud. Fra 150 kr./md. Ingen binding. Læs mere på Zentabox. com

OM EKSPERTEN

Sara Jin Smidt er chefredaktør på FIT LIVING, forfatter, personlig træner og kostvejleder og har en kandidat i Human Nutrition samt en bachelor i Fødevarevidenskab. Hun står også bag bloggen Healthy Skinny Bitch. Se mere på Fitliving.dk og Healthyskinnybitch.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sara Jin Smidt, Vitaminer og Fordøjelsen