Sukker er sundt
Foto: Alamy Sukker er ikke så usundt, som du måske går og tror.

Sukker er sundt

7 gode grunde til at spise sukker

Sukker er ikke så farligt, som du tror. Sukker er ifølge popeksperterne djævlen i maden for tiden, da opfattelserne af sund og usund bølger frem og tilbage, ligesom tøjmoden gør.

Nu er vi så i en bølge, hvor sukker er usundt, syndigt og fedende. Men sådan behøver det ikke være. Du kan tænke ud af boksen og se på sukker og sundhed på en ny måde. Du kan for eksempel starte med disse syv gode grunde til at spise sukker.

1// Effektivt brændstof
Sukker er effektivt brændstof til din hjerne og dine muskler. Sukker hjælper til at dække dit behov for energi og kalorier. Ja, kroppen har faktisk behov for kalorier. Kalorier er ikke kun sådan nogen onde nogen, der syer tøjet sammen. Du skal blot sørge for, at der er balance mellem indtægter og udgifter i dit kaloriebudget.

2// Bedre hjernekemi
Sukker hjælper til at drive aminosyren tryptofan fra dit blod ind i din hjerne, hvor tryptofan bliver omdannet til det signalstoffet serotonin. Serotonin fremmer indre ro og positive følelser. Stærk sukkertrang kan være kroppens forsøg på at medicinere sig selv.

LÆS OGSÅ: Efter 3 uger: "Min hud er blevet adskillige år yngre"

3// Intens nydelse
Sukker er den ingrediens i maden, der giver allermest nydelse, og da nydelse er super sundt, så er det usundt at forsage sukker. Nydelse er sundt, da det øger modstandskraften mod stress og depression, og da nydelse er nødvendig for, at hjernen kan fungere optimalt.

4// Lækker afstressning
Det virker dejligt afstressende at spise sukker. Det skyldes bl.a., at hjernens indhold af serotonin og opioider stiger under og efter spisning af sukker. Jo mere du kan acceptere det, des bedre virker det.

5// Smag
Sukker giver en velsmag og lækker konsistens til madvarer, som det er umuligt at få på samme måde fra andre sødemidler eller ingredienser. Sukker giver nemlig både naturlig sødme og fylde.

6// Ikke specielt tomme kalorier
Sukker bliver ofte beskyldt for at være ”tomme kalorier”, men faktisk er alle kaloriegivende næringsstoffer ”tomme” i den forstand, at de ikke også indeholder vitaminer og mineraler. Proteinpulver er f.eks. lige så tomme kalorier som sukker, og olie er også en slags tomme kalorier sammenlignet med de frø, som olien er presset ud af.

7// Mindful sukker-spisning
Når du er bevidst om trangen til og nydelsen af sukker, så kan du spise mindre sukker, som du nyder meget mere, end når du spiser sukker på autopilot eller som anfald. Overspisning af sukker er den naturlige reaktion på at forbyde sig selv at spise sukker.


Sådan praktiserer du mindful sukker-spisning:
1/ Vent med at spise sukker, til sukker-trangen melder sig og er tilpas intens. Lad være med at prøve på at skabe sukker-trang, når der ikke er sukker-trang. Lad også være med at undgå sukker-trangen, når den er der.
2/ Koncentrer dig om smagen og nydelsen af sukkeret, mens du spiser det. Fyld sindet helt med den søde nydelse. Bemærk foranderligheden i smagen og nydelsen fra øjeblik til øjeblik.
3/ Hold op med at spise sukker, når der ikke længere er nogen særlig velsmag og nydelse af sukker-spisningen.


LÆS OGSÅ: 10 myter om sukker: Hvad er sandt & falsk?

LÆS OGSÅ: Det sker der helt præcist i din krop, når du spiser sukker

LÆS OGSÅ: Sukker – se hvad det gør ved dit barns krop 

Fakta


Per Brændgaard er cand.scient. i human ernæring, Center for Bevidst Sundhed.
Han har udgivet flere bøger om ernæring og sundhed.

Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sukker og Per Brændgaard