Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Fra juleknas til yoga
Foto: Getty Images og PR Ved du, hvor mange kalorier der er i julens flydende klassikere?

Fra juleknas til yoga

Sund jul fra A til Å: Fra alkohol til ædegilde

Julen kan for mange betyde mindre bevægelse, flere kilo og alt for meget mad – men den søde tid kan også sagtens nydes uden at kaste sundheden overbord. Vi guider dig til en herlig højtid med alt fra juleknas til yoga.

ALKOHOL

Varm gløgg, et glas portvin til risalamanden og øl til julefrokosten. Alkohol spiller for de fleste en stor rolle i julen. Men ved du, hvor mange kalorier der er i julens flydende klassikere?

  • 1 glas gløgg (ca. 150 cl): 200 kalorier
  • 1 juleøl: 160 kalorier
  • 1 lille glas snaps (4 cl): 100 kalorier
  • 1 glas rødvin (150 cl): 117 kalorier

(Kilde: soendag.dk)

LÆS OGSÅ: 5 tip til den bedste gløgg

 

BEVÆGELSE

  • øger forbrændingen
  • gør din krop bedre i stand til at håndtere alle julegodterne
  • får dig til at føle dig friskere
  • gør, at du bedre kan styre din appetit

Vidste du, at...

... hvis du træner 2-4 gange mere end den anbefalede halve time om dagen, kan du nedsætte din risiko for hjerteproblemer med 20 til 35 procent? 

(Kilder: Umahro Cadogan, madforlivet.com)

Citron

Drik et glas vand med citron 20 minutter før du skal spise – det sætter gang i fordøjelsen, som kan være på overarbejde i juletiden. En halv deciliter citronsaft dækker også dit daglige behov for C-vitamin, som styrker immunforsvaret i den kolde tid.

(Kilder: Aktiv Træning, Kropsintituttet)

DANS

Giv den gas, når I skal danse om juletræet, for når den klassiske julemiddag er fordøjet, har du indtaget ca. 2000 kalorier – næsten det samme som en dags forbrug! Du skal gå 4.000 gange rundt om juletræet for at forbrænde julemaden – men dans giver også både glæde og energi.

(Kilder: altomkost.dk, TV2 Livsstil)

ECHINACEA

Studier har vist, at Echinacea fra blomsten rød solhat har en stimulerende effekt på de hvide blodceller og dermed vores immunforsvar. Et tilskud skulle kunne afkorte en grim vintersnue. Echinacea Hot Drink, 100 ml, 100 kr. i bl.a. Matas.

FASTE

Knapt hver anden dansker har oplevet at blive utilpas på grund af for meget and og flæskesteg. Kroppen er ikke bygget til så store mængder mad, og der kan opstå propper i systemet, som giver mavepine og ubehag. Hold igen med portionerne og giv kroppen en lille faste – nøjes fx med morgenmad og julemiddag, eller skip morgenmaden til fordel for frokost og middag. 

(Kilder: Umahro Cadogan (nutrimenta.simplero.com), Søndagsavisen, YouGov)

Citron og kål

GRØNTSAGER

Har du svært ved at få nok grønt, kan du roligt kaste dig over den nemme slags i frysedisken. Undersøgelser viser, at fx frosne bønner har 12 gange mere Cvitamin end friske bønner, og indholdet af mineraler er det samme i frossen og frisk grønt. Gå efter årstidens grøntsager, som lige nu bl.a. er kål, gulerødder, jordskokker og porer. 

(Kilde: Foodculture, saeson-web.dk)

Miqura Premium Mask Collection 299 kr.

HUD

December kan være hård for din hud – både kulde, der tørrer huden ud, men også den usunde og fede mad. Så forkæl din hud med en god maske, der giver masser af fugt. Miqura Premium Mask Collection 299 kr. (værdi 384 kr.). Nærmeste forhandler: tlf. 23 23 85 85

INSPIRATION 

 

  • LÆR AT LAVE LÆKKER MAD – UDEN KØD

Alle kender trangen til en fedtet burger, men den kan laves i en sundere version – også uden kød. Denne nye bog har masser af bud på hvordan. ”Vegetarisk Junk Food” af Manda Hellberg og Eveline Johnson, Turbineforlaget, 200 kr.

  • SLANK I JANUAR

Er det fedt eller kulhydrater, man skal skære ned på, hvis man skal smide julekiloene i januar? I bogen her får du forklaringen på, hvorfor det er forskelligt fra menneske til menneske. ”Spis dig slank” af Christian Bitz og Arne Astrup, Politikens Forlag, 270 kr.

  • LIDT MERE LYKKE

Hvorfor er vi danskere så lykkelige? Det får du her en masse forskellige bud på i efterfølgeren til ”The Little Book of Hygge” – perfekt til at pifte humøret op på de mørke dage. ”Den lille bog om lykke” af Meik Winding, Turbineforlaget, 200 kr.Sund jul bøger

JULEKNAS

Max 250 gram guf! Det er, hvad DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at vi holder os til om ugen i julemåneden, hvis vi ikke skal tage ekstra kilo på.

KETTLEBELLS

Træn effektivt – både på tid og resultater – med kettlebells. Der er masser af fordele:

  • MERE ENERGI

Helkropsøvelser med kettlebells kan træne din hjerne skarpere, så når du mangler energi og er træt, får du vækket din hjerne ved at træne i bare 10-15 minutter.

  • HØJERE FORBRÆNDING

På bare 5-15 minutter kan du opnå en fem gange større forbrænding og efterforbrænding i forhold til at træne almindelig kredsløbstræning i en halv til en hel time.

  • STABILT BLODSUKKER

Dine muskler vil fungere som en ”støvsuger” for dit blodsukker. Når du spiser guf, vil dit blodsukker forblive mere stabilt, og du vil ikke så nemt tage på rundt om maven.

(Kilder: Anna Bogdanova, personlig træner, coach og forfatter til bestsellere som ”Skyhøj Forbrænding” og ”Veldrejet”)

Iphone løb app

LØB

Vil du løbe om vinteren?

  • Husk reflekser og en pandelampe, så du kan ses tydeligt på afstand.
  • Det er vigtigt ikke at fryse, så klæd dig på med to eller tre lag tøj. Det inderste skal være svedabsorberende, så du ikke bliver våd og kold, mens det yderste skal beskytte mod vinden.

TIP!

Er du ny i løbeskoene, eller vil du forbedre din løbestil, kan du bruge en løbeapp som Nike+ Run Club.

MINDRE STRESS

Mange mennesker oplever december som en stressende tid. Men det er der råd for: Vær i god tid med juleindkøb og oppyntning, skru ned for ambitionerne og trap ned nogle dage før selve juleaften, både på arbejde og hjemme, så du får al stress ud af kroppen før den store dag. (Kilde: forebygstress.dkKosttilskud med bl.a. magnesium, som bidrager til at mindske træthed og udmattelse. Novo Vita Mag+, 180 kapsler, 189 kr. Novo Vita MultiB+, 120 kapsler, 189 kr. Nærmeste forhandler: tlf. 53 67 68 68

Sund jul mandler

NØDDER

Julen får tit skældud for sine usunde traditioner. Men nødder er spækket med gode fibre, proteiner, vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer.

  • Valnødder: forbedrer bl.a. blodets indhold af det gode kolesterol.
  • Hasselnødder: indeholder bl.a. kalium, magnesium og calcium, som sænker blodtrykket.
  • Mandler: er fulde af kostfibre og en god kilde til Vitamin E, som bl.a. sænker risikoen for demens.

(Kilder: letliv.dk, Samvirke, Søndagsavisen)

TIP!

Spis ubehandlede nødder (og max 30 g om dagen) frem for saltede eller olierede nødder, hvis du vil have sunde nødder.

ONDT I MAVEN

Hvis man spiser alt for meget fed julemad, kan man få ondt i maven, fordi mavesækken bliver udspilet. Når maden er meget fed, tømmes mavesækken langsommere, så smerterne kan vare længere. Spis små portioner, undgå for fed mad og spis langsommere, for så kan du måske nå at blive mæt, før tallerkenen er tom. (Kilde: Samvirke) Baltex Lactiplus kosttilskud hjælper både maven og immunforsvaret. 60 stk., 169 kr. på bioforce.dk eller i helsekostbutikker.

PROTEIN

Jo mere protein du spiser, jo nemmere er det at holde vægten, fordi protein mætter bedre end kulhydrater. Tag derfor gerne flere rejer og laks og mindre brød til julefrokosten – og spis godt med steg og færre kartofler til julemiddagen. 

(Kilder: Politiken, Samvirke)

QUALITET

Gå efter julelækkerier i den bedste kvalitet, og spis kun det, som vil give dig den allerstørste nydelse i stedet for bare at kaste hvad som helst i munden – typisk i alt for store mængder. Kvalitet over kvantitet, som man siger.

RISALAMANDE

2,5 dl risalamande = 252 kalorier For at forbrænde den søde dessert, skal du gå i 1 time eller løbe i 22 minutter eller skovle sne i 22 minutter! 

Sandheden om sukker bog

SUKKER

”Sukker feder næsten ikke.” Det er én af de myter, Anette Sams behandler i sin bog ”Sandheden om sukker”. 1 gram sukker indeholder også kun 4 kalorier, mens 1 gram fedt indeholder 9 kalorier. Men sukker påvirker vores hormoner i længere tid, så sukker kan bl.a.: – stoppe fedtforbrændingen i flere timer – påvirke appetitreguleringen, så du føler dig mindre mæt og ender med at spise mere Ifølge Nordic Sugar indtager hver dansker i snit 68 gram sukker om dagen – mere end dobbelt så meget, som WHO anbefaler! ”Sandheden om sukker” af Anette Sams, Gyldendal, 245 sider, 250 kr.

TE

Vidste du at...

... te indeholder stort set ingen kalorier.

... te indeholder vitaminer, selen, zink og en række flavonoider og fenoler, der hjælper med at bekæmpe virus og infektioner.

... grøn te er fuld af antioxidanter.

... grøn te kan øge vægttab.

(Kilder: Anette Harbech Olesen, madforlivet.com)

UV-STRÅLER

Solens UV-stråler er aktive året rundt, også når det er overskyet. Derfor bør du gøre det til en vane at bruge solcreme året rundt, så du ikke bliver solskoldet. Derudover kan din solcreme: • forebygge rynker (omkring 90 procent af vores rynker skyldes solens stråler) • undgå at forværre evt. pigmentpletter 

(Kilder: apotekernes.dk, Pudderdaaserne.dk)

VAND

Du har brug for cirka én til halvanden liter vand om dagen. Hvis du synes, det er kedeligt at drikke, kan du prøve at gøre vandet mere spændende ved at ... ... lave isterninger med friske bær i, så vandet får smag og visuelt spræl ... tilsætte krydderurter, citron eller agurkeskiver, så det smager friskere ... hav altid en halvliters flaske med vand på dig, uanset hvor du er HUSK! Kaffe, øl og vin erstatter ikke vand. 

(Kilder: detsundeliv.dk, dr.dk)

WORK-LIFE-BALANCE

Danskerne er verdensmestre i at balancere job og fritid. Det viser en undersøgelse, som konsulenthuset Ennova har lavet. Faktisk trives vi godt med arbejdspres og ansvar. Men vi er ikke gode til at lade være med at tænke på arbejdet, når vi har fri. Så sluk arbejdstelefonen og sæt autosvar på din mail – ser du, at der tikker mails ind, vil tankerne kredse om dem frem for julehyggen. 

(Kilder: arbejdslyst.dk, Konsulenthuset Ennova)

XTREM VARME

Der er masser af gode grunde til at gå i sauna lige nu: • varmen får musklerne til at slappe af og fjerner ømhed og muskelspændinger. • varmen og dampen hjælper med at fjerne slim, så du får det bedre, hvis du er forkølet eller har bihulebetændelse. • varmen og roen kan afhjælpe eller mindske stress. • sved virker udrensende på kroppen og huden. 

(Kilder: Studios app, marinaaagaardblog.com)

YOGA

Yoga forbedrer dit blodomløb, så der kommer mere ilt til tarmsystemet, det forbedrer din kropsholdning, reducerer stress, opløser spændinger og gør stramme muskler smidigere. Bliv klogere på, hvordan yoga kan hjælpe på din mave i Karen Pallisgaards nye bog om hverdagsyoga. ”Hverdagsyoga for sund og stærk mave” af Karen Pallisgaard, Rosinante & Co., 129 sider, 150 kr.

ZZZØVN

Risikoen for at blive overvægtig er mere end fem gange så stor, hvis du ikke sover nok i forhold til dem, der sover nok! Vi bliver nemlig mere sultne, når vi sover for lidt. Hver fjerde dansker er ofte plaget af søvnløshed, og i dag sover vi 1-2 timer mindre end for 50 år siden.

TIP!

Du sover bedre i et køligt rum, hvor der er helt mørkt, så luft ud i soveværelset og sørg for at få mørklægningsgardiner for vinduerne. 

(Kilder: Samvirke, Birgitte Nymann)

ÆDEGILDE

Hver dansker tager mellem et halvt og et helt kilo på i december. Og knapt hver anden dansker har oplevet at gå så meget amok ved julebordet, at de er blevet dårlige. En af de store syndere er faktisk alkohol – de berusende dråber får os nemlig til at spise mere end normalt. Så hold igen med promillen under maden. 

(Kilder: Politiken, Søndagsavisen)

ØVELSER

Selvom tiden er knap, kan du altid snige 7 minutters sved på panden ind. Der findes et hav af smarte apps til din mobiltelefon, der hurtigt guider dig igennem øvelser for hele kroppen. 7 Min Workout af Fitness Guide Inc., 25 kr. i App Store.

ÅRET DER GIK

Laver du også nytårsforsætter hvert år, som går i vasken? Amerikanske forskere har måske fundet ud af, hvorfor det sker for os. De mener, at man skal formulere et nytårsforsæt som et spørgsmål i stedet for en erklæring. I stedet for at sige ”I 2018 vil jeg tabe mig”, skal man sige ”Kommer jeg til at tabe mig i 2018?” Det skulle være en effektiv metode til at skabe ændringer i vores adfærd, fordi vi vil føle os dårligt tilpas, hvis vi ikke kan leve op til det svar, vi selv har givet på spørgsmålet. 

(Kilde: Sciencedaily.com)

Se, hvad vi ellers skriver om: Jul