Sup
Foto: Getty Bliv klogere på Stand Up Paddle, også kaldet SUP her.

Kom godt i gang med Stand Up Paddle

I Danmark er der aldrig langt til kysten, og det faktum er ekstra fedt, hvis du elsker vand og sport. Stand Up Paddle, også kaldet SUP er en af de nye populære vandsportsaktiviteter. Bliv klogere på sporten her, hvor vi også guider til, hvor du kan dyrke SUP.

Måske kender du til Stand Up Paddling også kaldet SUP, hvor du står på et stort surfbræt med en pagaj og padler dig gennem det stille vand? Det er dog ikke den eneste aktivitet, man kan lave på boardet, for du kan også give dig i kast med både SUP-yoga og SUP-polo.

Stand up paddling er blevet ekstremt populært på få år. Sandsynligvis fordi dine muligheder for at komme ud og padle er rigtigt gode mange steder i Danmark. Overalt, hvor du typisk ville smide en kajak i vandet, kan du i stedet søsætte dit paddleboard og padle af sted for at nyde vind og vejr.

Boardet er overraskende bredt og langt. Det er dog også en fordel af have næsten to en halv meter under sig at balancere på, når man skal stand up paddle, SUP populært kaldet. Når brættet først ligger i vandet, og du skal op og stå i fuld figur på det, er en vis volumen ret betryggende.

Jo større bræt, des mere stille ligger du og brættet i vandet, også når der kommer bølger. Og et paddleboard er meget lettere at styre end et surfboard eller en windsurfer, som det jo kan tage mange timer at komme op på i begyndelsen. De fleste kommer op at stå på paddleboardet inden for ti minutter. Boardet ligger så stabilt i vandet, at mange bruger det til at lave styrketræning og smidighedsøvelser på som f.eks. yoga. 

Stand Up Paddle: Sådan gør du

Stand up paddling er nemt at gå til. Alligevel kan det godt betale sig at hyre en instruktør, for selv om du kan holde balancen, og brættet flytter sig lydigt i vandet, kan du let komme til at stå fjollet på det og vride i ryggen eller bruge de forkerte muskler. Og de dårlige vaner, du tillægger dig de første gange, er som regel svære at komme af med senere.

Om anklen har man altid en såkaldt leach, der er fæstnet til bagenden af brættet. Leachen sikrer, at brættet ikke ”stikker” af fra dig i dårligt vejr eller i farten, hvis du skulle falde af. Et paddleboard er onesize og virker voldsomt, hvis man ikke er så høj. Men børn og voksne bruger de samme brætter, hvilket er praktisk, hvis man skulle have lyst og råd til at investere penge i et nyt board.

Padlen kan også bruges af flere størrelser, for den indstilles efter højde, og den skal flugte med din skulder, for at du får et godt træk. Det er sjovt og ikke spor svært, samtidig forbrænder du mange kalorier, hvis du padler til. Derfor er der også mange kvinder, der gerne vil begynde paddleboarde. De får god motion.

SUP og motion

SUP kan du dyrke hele året. Om vinteren iført tørdragt, hue og vanter. For de fleste kalder stand up paddling nu mest på sommersol og ikke alt for uroligt vand. På gode dage kan man få mange timer til at gå med paddling, du kan tage på tur fuldstændig, som du ville gøre i kajak.

Tempoet er ret afgørende for, hvilken oplevelse du får – langsomt gør det meditativt, hurtigt så dyrker du først og fremmest motion.

Er du ude efter en rolig naturoplevelse, sætter du tempoet ned og lukker op for sanserne – du kan tydeligt se fiskene bevæge sig i vandet under dig. Trænger du til motion, bøjer du lidt i knæene, aktiverer dine mavemuskler og gør dig klar til at trække igennem med paddlen. Forbrændingen kommer op på 500-700 kalorier i timen (lige så meget som på en spinningtime).

Umiddelbart træner SUP mest arme og overkrop, men tag ikke fejl. Benene er også hele tiden aktive for at styre brættet og balancen. Beviset kommer dagen efter, hvor du har det, som om du har lavet knæbøjninger i 30 minutter.

Det er som regel mavemusklerne, man fremhæver i forbindelse med stand up paddling. De skrå mavemuskler kommer på dobbeltarbejde, du bruger dem både i den side, hvor du padler, og i den modsatte side, som skal holde igen. Hvis du er rigtig SUP-udøver og deltager i konkurrencer, bruger du stort set alle muskler i kroppen. SUP kommer pulsmæssigt op i samme niveau som f.eks. løb og cykling.

Værd at vide om Stand Up Paddling, SUP

Udstyr: Paddleboard, paddel og svømmevest hører med i ”begynderpakken”, når du tilmelder dig et kursus. Et nyt sæt med board med leach og paddel koster fra ca. 3.000-10.000 kr. Du kan også købe oppustelige paddleboard, som gør det endnu nemmere at fragte.

Påklædning: Våddragt er en god ting, men er ikke nødvendig, så længe vandet er varmt – eller du formår at holde dig oppe på brættet uden at falde i. Som begynder er våddragt og svømmevest både behageligt og sikkerhedsmæssigt smart udstyr.

Træning: Du kan stand up padle overalt, hvor der er vand – og i realiteten hele året. Kalorieforbruget pr. time svinger fra 250 kalorier til 500 kalorier.

Sværhedsgrad: Er stand up paddling svært? Nej, ikke når du først er oppe at stå. Du vil formentlig være overrasket over, hvor livligt underlaget er, selv om vandet fra kysten ser fuldkommen blikstille ud.

Her kan du prøve SUP

  • SUPsurf-polo, Kraftværksvej 24, København 2300, fra 299 kr. pr. person, Supsurfpolo.dk
  • Surf Agency, Fiskerivej 2F, 8000 Aarhus C, fra 150 kr. pr. person, Surfagency.dk
  • Fyns Surfskole, Mosetoften 1, 5600 Faaborg, fra 450 kr. pr. person, Fynssurfskole.dk

7 grunde til at stand up paddle

  1. Det er sjovt, og du slipper for at hænge ud i motionscenteret
  2. Det er for alle – også børn 
  3. Du kan padle overalt, hvor du kan sejle kajak – på søer, i åer og på havet
  4. Det er effektiv træning, der ikke belaster kroppen som løb eller cykling
  5. Du får en flot overkrop og de vildeste mavemuskler af at padle
  6. Du kan træne hele året (med tørdragt om vinteren)
  7. SUP giver frisk luft, (hav) vind i håret og masser af naturoplevelser
Se, hvad vi ellers skriver om: Træning og Forbrænding