Sup
SPONSORERET indhold

Kom godt i gang med Stand Up Paddle

I Danmark er der aldrig langt til kysten, og det faktum er ekstra fedt, hvis du elsker vand og sport. Stand Up Paddle, også kaldet SUP er en af de nye populære vandsportsaktiviteter. Bliv klogere på sporten her, hvor vi også guider til, hvor du kan dyrke SUP.

Af: Susanne Knutzen Foto: Getty
29. jun. 2022 | Sundhed | ALT.dk

Måske kender du til Stand Up Paddling også kaldet SUP, hvor du står på et stort surfbræt med en pagaj og padler dig gennem det stille vand? Det er dog ikke den eneste aktivitet, man kan lave på boardet, for du kan også give dig i kast med både SUP-yoga og SUP-polo.

Stand up paddling er blevet ekstremt populært på få år. Sandsynligvis fordi dine muligheder for at komme ud og padle er rigtigt gode mange steder i Danmark. Overalt, hvor du typisk ville smide en kajak i vandet, kan du i stedet søsætte dit paddleboard og padle af sted for at nyde vind og vejr.

Boardet er overraskende bredt og langt. Det er dog også en fordel af have næsten to en halv meter under sig at balancere på, når man skal stand up paddle, SUP populært kaldet. Når brættet først ligger i vandet, og du skal op og stå i fuld figur på det, er en vis volumen ret betryggende.

Jo større bræt, des mere stille ligger du og brættet i vandet, også når der kommer bølger. Og et paddleboard er meget lettere at styre end et surfboard eller en windsurfer, som det jo kan tage mange timer at komme op på i begyndelsen. De fleste kommer op at stå på paddleboardet inden for ti minutter. Boardet ligger så stabilt i vandet, at mange bruger det til at lave styrketræning og smidighedsøvelser på som f.eks. yoga. 

Stand Up Paddle: Sådan gør du

Stand up paddling er nemt at gå til. Alligevel kan det godt betale sig at hyre en instruktør, for selv om du kan holde balancen, og brættet flytter sig lydigt i vandet, kan du let komme til at stå fjollet på det og vride i ryggen eller bruge de forkerte muskler. Og de dårlige vaner, du tillægger dig de første gange, er som regel svære at komme af med senere.

Om anklen har man altid en såkaldt leach, der er fæstnet til bagenden af brættet. Leachen sikrer, at brættet ikke ”stikker” af fra dig i dårligt vejr eller i farten, hvis du skulle falde af. Et paddleboard er onesize og virker voldsomt, hvis man ikke er så høj. Men børn og voksne bruger de samme brætter, hvilket er praktisk, hvis man skulle have lyst og råd til at investere penge i et nyt board.

Padlen kan også bruges af flere størrelser, for den indstilles efter højde, og den skal flugte med din skulder, for at du får et godt træk. Det er sjovt og ikke spor svært, samtidig forbrænder du mange kalorier, hvis du padler til. Derfor er der også mange kvinder, der gerne vil begynde paddleboarde. De får god motion.

SUP og motion

SUP kan du dyrke hele året. Om vinteren iført tørdragt, hue og vanter. For de fleste kalder stand up paddling nu mest på sommersol og ikke alt for uroligt vand. På gode dage kan man få mange timer til at gå med paddling, du kan tage på tur fuldstændig, som du ville gøre i kajak.

Tempoet er ret afgørende for, hvilken oplevelse du får – langsomt gør det meditativt, hurtigt så dyrker du først og fremmest motion.

Er du ude efter en rolig naturoplevelse, sætter du tempoet ned og lukker op for sanserne – du kan tydeligt se fiskene bevæge sig i vandet under dig. Trænger du til motion, bøjer du lidt i knæene, aktiverer dine mavemuskler og gør dig klar til at trække igennem med paddlen. Forbrændingen kommer op på 500-700 kalorier i timen (lige så meget som på en spinningtime).

Umiddelbart træner SUP mest arme og overkrop, men tag ikke fejl. Benene er også hele tiden aktive for at styre brættet og balancen. Beviset kommer dagen efter, hvor du har det, som om du har lavet knæbøjninger i 30 minutter.

Det er som regel mavemusklerne, man fremhæver i forbindelse med stand up paddling. De skrå mavemuskler kommer på dobbeltarbejde, du bruger dem både i den side, hvor du padler, og i den modsatte side, som skal holde igen. Hvis du er rigtig SUP-udøver og deltager i konkurrencer, bruger du stort set alle muskler i kroppen. SUP kommer pulsmæssigt op i samme niveau som f.eks. løb og cykling.

Stand Up Paddle og sikkerhed

Hvert år kommer personer på SUP i vanskeligheder og må reddes i land af livredderne, og ofte er det vinden, som overrasker og skaber farlige situationer. Derfor opfordrer livredderne og Søsportens Sikkerhedsråd til, at man tager et introduktionskursus og investerer i ordentligt og sikkert SUP-udstyr, så man undgår at komme i alvorlige vanskeligheder på vandet.

"De personer, som vi hjælper i land, er som regel blevet fanget af fralandsvind, som gør det vanskeligt for dem at komme tilbage på stranden. Særligt de oppustelige SUP-boards reagerer næsten som et badedyr i vinden, og driver ud fra kysten – og det kan ske meget hurtigt. Hvis man ikke er meget rutineret og har gode kræfter, er det svært at padle imod vinden og strømmen. Derfor er det meget alvorligt at blive taget af vinden," siger Anders Myrhøj, kystlivredningschef i TrygFonden Kystlivredning.

Søsportens Sikkerhedsråds organisationer opfordrer derfor til, at man som nybegynder tager et introduktionskursus, før man bevæger sig ud på egen hånd.

"Først og fremmest skal du lære at vurdere vindforholdene og vide, hvad du kan magte. Vinden er som regel kraftigere, når man kommer lidt ud fra kysten, og så kan det være svært at styre boardet, hvis man er nybegynder. SUP ser umiddelbart nemt ud, men det er ikke nok, at du kan holde balancen på boardet. Derfor bør du også lære den korrekte teknik for at padle effektivt og undgå at overbelaste kroppen med forkerte bevægelser," siger Henrik Tang Kristensen, klubkonsulent og SUP-instruktør i Dansk Sejlunion.

Henrik Tang Kristensen råder til, at når du har teknikken på plads, kan du begynde at øve dig i roligt vand tæt på kysten, og først når du har godt styr på det og kan manøvrere boardet, kan du begynde at padle længere væk fra kysten, hvor der er mere vind. På kurset lærer du også færdselsreglerne på vandet, så du undgår at komme i karambolage med andre på SUP, badegæster eller både i havneløb og andre steder, hvor der er mange på vandet.

Styr på udstyret

Dansk Kano- og Kajakforbund har også oplevet en stor interesse for SUP blandt deres medlemmer i de seneste år. Derfor gør de en stor indsats for at oplyse om sikkerheden på SUP, og her er en svømmevest, en leash og en vandtæt mobil ikke til at komme udenom.

"Der er mange, som ikke er opmærksomme på, at det er lovpligtigt at have svømmevest med – og vi vil gerne opfordre til, at man tager vesten på. Hvis du falder i vandet og ikke kan komme tilbage på dit board, så holder vesten dig oppe, så du sparer kræfter og kan bruge dem på at komme sikkert tilbage på land," siger Bjørn Thomsen, konsulent i Dansk Kano- og Kajakforbund og fortsætter:

"En leash er en sikkerhedsline fra boardet, som du sætter om din ankel, så du ikke risikerer, at boardet driver fra dig. Sidst men ikke mindst, så tag en vandtæt mobil med dig, så du kan ringe efter hjælp, hvis du ikke selv kan komme tilbage på land. Der skal så lidt til at gøre turen mere sikker, så prioriter noget godt sikkerhedsudstyr, afslutter Bjørn Thomsen.

Sikkerheden i top på SUP: Sådan gør du

  • Tag et introduktionskursus og lær de basale teknikker
  • Hav svømmefærdighederne i orden – og hvis du har børn med på vandet, så sørg også for, at de er habile svømmere
  • Klæd dig på efter vandets temperatur – god våddragt holder dig varm
  • Tag svømmevest i klare farver på og brug en leash (sikkerhedsline) om din ankel, så du ikke mister dit board
  • Vær opmærksom på fralandsvind og brug appen ”SejlSikkert”, der viser vindforholdene lige dér, hvor du er
  • SUP gerne flere sammen, så I kan passe på hinanden
  • Fortæl pårørende, at du tager ud
  • Hav en mobil i et vandtæt etui med i lommen til nødsituationer
  • Download ”SejlSikkert Alarm” appen og track din tur

Kilde: Søsportens Sikkerhedsråd

Anbefalet til dig