Kom med til årets fedeste danse-event i København! Klik her

Amalie Louise Larsen tester MK-kuren
Foto: Privat Journalist Amalie Louise Larsen lod sig overtale af ALT.dks sundhedsredaktør til at teste Michelle Kristensens nyeste kur i fire uger.

Michelle Kristensen slankekur

En størrelse ned og mere energi på 4 uger? Vi tester MK-kuren

Kan fire uger med fastedage, hård træning og masser af grønt give dig mere energi og en fladere mave? Vi har testet personlig træner Michelle Kristensens nye kur.

Nul sukker. Nul alkohol. Masser af grønne smoothies og en uendelig omgang træning. Suk.

Hvad så med mine vin-dates med veninderne eller onsdagskagen i kantinen?

Jeg er på udkig efter nye, sundere vaner og lod mig derfor overtale, da min sundhedsredaktør i starten af januar tilbød mig at teste Michelle Kristensens nyeste kur. Men som jeg bladrede i bogens sider, gik alvoren langsomt op for mig. Litervis af sved og selvdisciplin ville uden tvivl blive trukket fra kontoen de kommende fire uger.

Skidt, tænkte jeg. Det er jo sundt.

Her kan du følge min test af Michelle Kristensens bog ”Mindre mavefedt – mere energi” og læse, hvordan du også kan kæmpe dig til en sundere krop.

LÆS OGSÅ: Har du styr på dine kulhydrater?

LÆS OGSÅ: En størrelse ned på fire uger med Michelle Kristensen

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensen: 3 geniale øvelser til faste baller

Dag 1-3: Lavt energiniveau

Det må jeg spise: Tre grøntsags-smoothies og en af tre ”nulstillings-supper” om dagen. På den måde kan jeg ifølge Michelle Kristensen få nulstillet min krop, så den vænner sig til den nye livsstil.

Så meget skal jeg træne: Fem gange om ugen. Tre styrketræningsdage og to kredsløbsdage.

Vægttab: 1,5 kilo.

Motivationen er høj, da jeg begynder mit slanke-eventyr en onsdag i starten af januar. Jeg laver indkøbsliste og opdager, at jeg ikke ejer kurens mest nødvendige redskab: En blender. Normalt ville jeg fylde indkøbskurven med rugbrød og ost, men en venlig Føtex-medarbejder får guidet mig frem til køkkenmaskinerne, bønnepastaen, vallepulveret og mandelmælken. Jeg er lost - og en smule fattigere, end jeg normalt ville være efter en indkøbstur.

Kurens tre første dage står på smoothies i læssevis. Lækkert, tænker jeg, da jeg læser om de tre valgmuligheder, hvoraf to indeholder broccoli og den sidste er med spinat og grønkål. Jeg bliver dog hurtig forfalden til sidstnævnte, da broccoli om morgenen ikke er sagen, når jeg i forvejen har svært ved at få mad ned de første par timer i døgnet.

LÆS OGSÅ: Kom i topform på stuegulvet

Jeg har hørt fra andre testere af slankekure, at der kan opstå hovedpine i starten, fordi man skal vænne kroppen af med det forarbejdede sukker, men jeg har det overraskende godt alle tre dage. Bevares, det er temmelig kikset at sidde med sin smoothie i kantinen, og jeg er nok også lidt mere søvnig end normalt den første dag. Desuden er det vanskeligt at have to smoothies med i madpakken.

Træningen går også lidt sløvt de første tre dage, hvor min krop holdes i gang af flydende mad. Jeg får kæmpet mig afsted, men bliver svimmel, hvis træningen er for hård. Stoltheden over alligevel at få trænet holder dog motivationen oppe. Jeg er ikke til at skyde igennem, og lapper også supperne i mig med velbehag.

Tip:

Jeg pakker små fryseposer med smoothiens indhold (minus mandelmælk og vallepulver) og fryser dem ned. På den måde skal jeg ikke stå og bakse med det om morgenen.

Dag 4-7: Jeg har det godt – men er håbløst asocial

Det må jeg spise: En smoothie, en snack, en skål suppe og en af nulstillings-opskrifterne fra bogen om dagen.

Så meget skal jeg træne: Fem gange om ugen. Tre styrketræningsdage og to kredsløbsdage.

Vægttab: 1,5 kilo.

Hurra! Jeg må spise fast føde én gang om dagen resten af den første uge. Der er masser af spændende opskrifter at vælge fra i bogen, og jeg har tabt min kærlighed til en lun kikærtesalat.

Træningen går bedre i takt med, at min krop vænner sig til mindre mad, og jeg har det generelt godt. Følelsen af overskud og velvære har ramt mig hurtigere, end jeg havde regnet med.

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensen: Tab dig på fire uger

Jeg må dog indse, at det kræver en del planlægning at være på slankekur. Aftaler med veninder skal arrangeres sent, så jeg kan nå at træne efter arbejde, og skal vi spise ude, skal det være et sted, hvor jeg kan få suppe. Det holder ikke i længden.

En aften ”kommer jeg også til” at drikke en øl. Jeg kunne ganske enkelt ikke overskue at være personen, der sagde ”nej tak, jeg er lige på kur”, da min veninde tilbød en snak over en øl. Og det er egentlig et gennemgående tema gennem hele kuren: Den fungerer, jeg er glad, har allerede fået mere energi og føler, at min krop har det rart. Men det er utroligt svært at være social og spontan, ligesom aftaler med mine veninder altid skal ske på mine præmisser.

Til gengæld har jeg tabt mig 3 kilo på den første uge.

Tip:

Jeg vejer mig kun én gang om ugen. På den måde holder jeg motivationen oppe, fordi jeg kan se større resultater fra gang til gang. Et godt råd er desuden at anskaffe sig en vægt. Det er lidt pinligt at stå og veje sig i Fitness World, kan jeg afsløre. 

Uge 2: Jeg har fastet!

Det må jeg spise: Jeg skal spise tre gange om dagen med opskrifter fra bogen. Når jeg skal træne, spiser jeg en snack inden. Én gang om ugen skal jeg faste, så min krop nulstilles, og jeg stopper med at spise med følelserne. Du kan læse mere om faste her.

Så meget skal jeg træne: Fem gange om ugen. Tre styrketræningsdage og to kredsløbsdage.

Vægttab: 1,5 kilo.

Træningen går forrygende, og madplanen er kun blevet lettere at følge. Jeg må nu spise ”rigtig” mad, men holder mig alligevel til smoothies om morgenen.

For første gang nogensinde skal jeg faste i 24 timer. Jeg er nervøs for, hvordan det kommer til at gå, og jeg vælger at planlægge fasten til weekenden, så jeg ikke går kold på arbejdet. Lørdag spiser jeg en nærende frokost og kommer nemt igennem fastens første timer. Overraskende nok er jeg ikke ved at falde om af sult.

LÆS OGSÅ: En kur der dur: Vi har testet de mest populære

Søndag morgen er imidlertid lidt vanskeligere, og da jeg igen må spise, kan jeg næsten ikke holde koncentrationen af sult. De sidste timer er hårde – formentlig mest psykisk.

Til gengæld er jeg pavestolt af mig selv, og min mave er helt flad. Faktisk kan jeg ikke passe de bukser, jeg er hoppet i, hvilket motiverer mig til at gentage succesen næste uge.

Tip:

For mig fungerer det bedst at faste fra frokost til frokost. På den måde kommer søvnen midt i fasten, og det gør, at tiden føles kortere. Det er dog smag og behag, og jeg synes, at du skal gøre, som du føler det bedst. 

Hvis du har børn, anbefaler Michelle Kristensen dog, at du faster fra aften til aften, så de ikke opdager det. Børn skal nemlig ikke faste.

Uge 3: Propfyldt med overskud

Det må jeg spise: Jeg skal spise tre gange om dagen med opskrifter fra bogen. Når jeg skal træne, spiser jeg en snack inden. Én gang om ugen skal jeg faste, så min krop nulstilles, og jeg stopper med at spise med følelserne. Du kan læse mere om faste her.

Så meget skal jeg træne: Fem gange om ugen. Tre styrketræningsdage og to kredsløbsdage.

Vægttab: 0,5 kilo.

Jeg er propfyldt med energi og overskud. Jeg har det rart i maven, og jeg føler mig gladere.

Jeg træner også som en sindssyg, selvom det kræver en del prioritering og utroligt mange bade.

Når jeg spinner, sveder jeg mere, og min krop er holdt op med at værke efter træningen. Jeg er også blevet stærkere, og mine arme og min mave er blevet mere markeret.

Om fredagen er jeg til en fest med nogle venner. Normalt ville jeg have drukket fadøl til langt ud på natten, men jeg nøjes med vand, et (alt for) lille glas øl og går hjem ved midnat. Jeg klarer mig også gennem en børnefødselsdag og en barnedåb, hvor der serveres hjemmebag og kager i lange baner. Mens de andre mæsker sig i søde sager, åbner jeg posen med grøntsager, jeg har gjort klar hjemmefra. Suk. Jeg bryder mig virkelig ikke om at takke nej til den mad, værtinden har stået og kokkereret. Det er uhøfligt, synes jeg.

Vægten er lidt genstridig denne uge, og jeg har kun tabt mig et halvt kilo. Spejlet afslører dog, at der er røget en hel del af sidebenene, og mine venner fortæller, at der også er røget lidt fedt af kinderne. Torsdag – lige over to uger efter start – køber jeg nye bukser i en størrelse mindre, end jeg plejer.

Tip:

Jeg går til spinning i stedet for at løbe. Til gengæld træner jeg en hel time i stedet for en halv time, som der ellers står i bogen. Jeg tror på, at træning skal være sjovt for at holde ved, og derfor har jeg valgt den motionsform, jeg holder mest af, selvom Michelle Kristensen anbefaler løb.

Uge 4: Syg og sølle

Det må jeg spise: Jeg skal spise tre gange om dagen med opskrifter fra bogen. Når jeg skal træne, spiser jeg en snack inden. Én gang om ugen skal jeg faste, så min krop nulstilles, og jeg stopper med at spise med følelserne. Du kan læse mere om faste her.

Så meget skal jeg træne: Fem gange om ugen. Tre styrketræningsdage og to kredsløbsdage.

Vægttab: Noget siger mig, at jeg har taget på.

En slem influenza har indtaget min krop. Jeg havde planer om at give den sidste uge alt, hvad den kunne bære, men i stedet kan jeg ikke engang løfte min arm.

LÆS OGSÅ: 5 tips: Sådan spiser du maven væk

Det betyder, at jeg helt må droppe kuren. Jeg kan ikke stå op længe nok til at lave mad eller træne. Fasten overholder jeg dog nemt.

Tip:

Anskaf dig et målebånd. Jeg havde ikke mulighed for at måle mig, og derfor dalede motivationen lidt, da vægten stoppede med at gå ned. Jeg kunne dog stadig se væsentlige forbedringer i spejlet og ville derfor ønske, at jeg havde målt mig også.

Hvordan gik det?

Kuren er ovre – godt nok lidt tidligere end planlagt – og jeg har tabt mig fem kilo. Yes!

Allerede i starten af tredje uge var jeg gået en tøjstørrelse ned, og mit energiniveau var tårnhøjt. Jeg har været gladere og haft langt mere overskud, end jeg plejer. Det er uden tvivl en fantastisk gevinst.

Omvendt har jeg måtte sande, at det er utroligt svært at være social, når man er på slankekur. Det skal planlægges langt mere og samtidig være på mine præmisser.

Fremover må tre træningsdage om ugen desuden være nok, så jeg også når alle de andre praktiske ting i min hverdag. Også selvom det betyder, at vægten går lidt op igen.

Langt de fleste af Michelle Kristensens opskrifter er dog utroligt lækre og nemme at gå til. Jeg er derfor sikker på, at jeg kommer til at holde fast i flere af dem, selvom kuren er overstået.

I hvert fald det meste af tiden. Livet skal også nydes.

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur og Michelle Kristensen