Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Kræftens bekæmpelse 10-kampen
Foto: Getty

Kræft: Årsager og forebyggelse

Ny undersøgelse: 10 råd, der nedsætter din risiko for kræft

Tallet på vægten og usunde kostvaner kan have betydning for risikoen for at udvikle kræft. Kræftens bekæmpelse iværksætter ny kampagne, som skal hjælpe os med at udrydde de dårlige vaner.

Vi ved det efterhånden godt. Hvis vi spiser for usundt og drikker for meget alkohol, kan det resultere i en række livsstilssygdomme som fx diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Til gengæld tror fire ud af ti danskere, at overvægt, kost og alkohol kun har en lille betydning for risikoen for at udvikle kræft. Det viser en ny undersøgelse fra Kantar Gallup. 

"De fleste danskere er efterhånden godt klar over, at ryger du, er der stor risiko for, at du udvikler kræft på et tidspunkt. Men faktisk er alkohol, overvægt og forkert kost tilsammen skyld i næsten ligeså mange kræfttilfælde, som rygning er. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at danskerne kender risikoen og får hjælp til, hvordan de kan nedsætte risikoen for at udvikle kræft," siger projektchef Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse, og netop derfor har organisationen lanceret en ny kampagne, som skal gøre det nemmere for danskerne at gå til kamp mod de dårlige vaner.

Læs også: Ny undersøgelse kobler p-piller med brystkræft: Få overblikket her

I 30 år har Kræftens Bekæmpelse foretaget befolkningsundersøgelser af tusindvis af menneskers livsstil, og sammenholdt med internationale forskningsresultater, har de derfor kunnet identificere en række risikofaktorer for, hvad der kan give kræft. Forskningen viser fx, at cirka 19 pct. af kræfttilfældene kan spores tilbage til en livsstil med overvægt, alkohol og dårlig kost med bl.a. for lidt fuldkorn og for meget forarbejdet kød. Det betyder, at ca. 7.050 årlige kræfttilfælde, der er forårsaget af kost, alkohol og overvægt, potentielt kan forebygges, hvis danskerne rydder op i deres dårlige vaner.

"Risikoen for kræft kan i mange tilfælde nedsættes ved at lave små, men gode ændringer i hverdagen. Det blev for nyligt dokumenteret, at fuldkorn forebygger tarmkræft. På baggrund af forskning fra hele verden, blev det beregnet at 48 gram fuldkorn hver dag, leder til en 17% lavere risiko for at udvikle tarmkræft. Tilmed er det sådan, at jo mere man spiser jo bedre er det. Så den officielle danske anbefaling, på 75 gram fuldkorn om dagen, vil gøre en stor forskel. Det svarer f.eks. til en portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød. ," forklarer Gitte Laub Hansen.

Læs også: Her er alt, du bør vide om HPV-vaccinen

10 råd til at nedsætte din risiko for kræft

    1. Hold øje med vægten: Det sundeste er, at have en BMI mellem 18,5 og 25 uden for meget fedt på maven. Men det vigtigste er, at du undgår at tage på – også selvom din BMI er over 25. Overvægt er kræftfremkaldende, fordi det øger mængden af insulin og kønshormoner i blodet og giver en kronisk tilstand af let betændelse i kroppen.
    2. Spis mere fuldkorn: Fuldkorn påvirker tarmfloraen, er godt for fordøjelsen og holder maven i gang. Det indeholder desuden vitaminer, mineraler og andre stoffer, der er vigtige for at kunne forbygge sygdomme som kræft. Gå efter fuldkornsmærket, når du køber brød. Anbefalingen er 75 gram om dagen og svarer f.eks. til en portion havregryn og en skive rugbrød.
    3. Undgå forarbejdet kød: Forarbejdet kød er kød, der er røget, saltet og/eller tørret – altså mange former for pålæg og pølser. Forskningen peger entydigt på, at forarbejdet kød øger risikoen for kræft i tyk- og endetarm. Anbefalingen er helt at undgå forarbejdet kød, men det gavner også at spise mindre af det.
    4. Spis mere frugt og grønt: Frugt og grønt indeholder en lang række vitaminer og mineraler, og så mætter de og tager pladsen for usunde fødevarer. Fødevarestyrelsen anbefaler 600 gr. om dagen. Det svarer til tre stykker frugt og 300 g grønsager. Halvdelen skal være de grove som kål og rodfrugter.
    5. Dyrk motion hver dag: Det anbefales, at man er fysisk aktiv min. ½ time om dagen. For børn er det 1 time. Fysisk aktivitet kan både være at cykle til og fra arbejde, en frisk tur i skoven, at tage trappen, gøre rent eller lege med sine børn. Motion forebygger kræft fordi det er med til at holde vægten normal eller bevare et eventuelt vægttab. Ved at holde vægten normal og stabil, undgår du at få for store mængder insulin og kønshormoner i blodet, som kan give en kronisk tilstand af let betændelse i kroppen. Og det er denne kroniske betændelse, der er kræftfremkaldende.
    6. Sørg for at røre dig i arbejdstiden: Det sundeste er, at du bevæger dig så meget som muligt. Men det er lige så vigtigt, at du sidder ned så lidt som muligt. Hvis du har et stillesiddende arbejde, skal du rejse dig mindst en gang hver halve time, gå lidt og strække ud.
    7. Tag cyklen på de korte ture: Hyppige cykelture kan hjælpe dig til at holde vægten. Hvis du cykler en halv time i roligt tempo, forbrænder du 125-150 kcal. Det svarer til et glas rødvin eller et lille stykke kage. Desuden lever cyklister 4-5 år længere end personer, der ikke cykler.
    8. Begræns dit alkoholindtag: Kvinder bør ikke drikke mere end 7 genstande om ugen, og mænd bør ikke drikke mere end 14 genstande om ugen. Alkohol er kræftfremkaldende, og risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, der indtages. Undersøgelser viser, at selv et mindre forbrug kan øge risikoen for kræft. Alkohol øger risikoen for kræft i de organer, der kommer direkte i kontakt med alkoholen – det vil sige fra mund til endetarm. Derudover øger alkohol også risikoen for brystkræft.
    9. Stop med at ryge: Rygning øger risikoen for mere end 15 forskellige kræftformer. Faktisk dør hver anden ryger af sin rygning. Det er aldrig for sent at stoppe med at ryge. Helbredsgevinsterne kommer hurtigt, når man bliver røgfri. Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at man bruger en kombination af rådgivning og rygestopmedicin, når man vil stoppe. Der er masser af hjælp at hente på apoteker, hos kommunens rygestoprådgivere eller ved den gratis telefonrådgivning Stoplinien (tlf. 80 31 31 31). Der er også gratis hjælp at hente på appen ’e-kvit’.
    10. Tjek din hud: Modermærkekræft og hudkræft kan helbredes, hvis det opdages i tide. Derfor er det vigtigt at holde øje med din hud. Se hvordan du tjekker din hud på www.tjekdinhud.dk. Uv-stråling fra sol og solarier er årsag til langt størstedelen af tilfælde af kræft i huden. Derfor er det vigtigt at holde sig i skyggen, bruge solhat og solcreme, når uv-indekset er 3 eller derover. Risikoen for at udvikle kræft i huden er både betinget af, hvor mange solskoldninger man får, men også den samlede mængde uv-stråling man udsættes for gennem livet. Det er særlig vigtigt at beskytte børn mod solen. Jo tidligere barnet udsættes for megen uv-stråling og solskoldninger, desto større risiko har barnet for at udvikle kræft i huden senere i livet.

Kilde: Kræftens bekæmpelse

10-kampen

Kræftens Bekæmpelse vil med et nyt initiativ forsøge at motivere og hjælpe danskerne med at få sundere vaner, så risikoen for at udvikle kræft kan nedbringes. 10-kampen er en e-mail-udfordring, der skal give inspiration og hjælp til at få de gode vaner implementeret i hverdagen. 10-kampen er en 10 ugers udfordring, der har til formål at få deltagerne til at leve et sundere – og længere – liv. 10-kampen løber fra den 5. marts 2018 og 10 uger frem, hvor deltagerne blandt andet vil modtage en ugentlig mail med en ny konkret udfordring samt inspiration, tips og tricks. Initiativet har til formål at vise en simpel vej til nye og sunde vaner samt udbrede viden om, hvor lidt der skal til for at nedsætte risikoen for kræft. Det er gratis at deltage i 10-kampen. Læs mere om initiativet på www.cancer.dk/10-kampen

Se, hvad vi ellers skriver om: Kræft