Parforhold: "Vi har brugt vores skærme til at undgå hinanden"

Foto: Getty Images Få ekspertens råd til mere nærvær i parforholdet.

Parforhold: "Vi har brugt vores skærme til at undgå hinanden"

Når vi har øjnene rettet mod mobilen eller andre skærme, har vi ikke fokus på hinanden. Det kan være en stor udfordring for parforholdet at lave om på de digitale vaner, men det kan redde kærligheden på sigt, siger Daisy Løvendahl, der har gode tips til dig, der vil have nærheden tilbage i dit parforhold.

Når vi har øjnene rettet mod mobilen eller andre skærme, har vi ikke fokus på hinanden. Det kan være en stor udfordring for parforholdet at lave om på de digitale vaner, men det kan redde kærligheden på sigt, siger Daisy Løvendahl, der har gode tips til dig, der vil have nærheden tilbage i dit parforhold.

Igennem de sidste 10 år er sætninger som denne her blevet almindelige i mit samtalerum:

– Når han kommer hjem, føler jeg ikke, at han er til stede, for samtalen går hele tiden i stå, fordi han tjekker sin telefon.

– Hun ser mere på sin Insta-profil end på mig.

– Vi har aldrig tid sammen uden at blive forstyrret. Heller ikke i ferierne.

Lyder det bekendt? Det vil jeg næsten tro, for tal fra DR Medieforskning bakker op om den historie: Vi bruger virkelig meget tid dagligt på medier – fra tv til sociale medier og Netflix. Det er tid, hvor vi ikke er sammen, men på hver vores skærm.

Og selvom to mennesker skulle vælge at bruge tid på at se på det samme tv, så er der langt fra samme nærvær som hos to mennesker, der vælger at se hinanden i øjnene.

Læs også: 5 ting, der gør forelskelsen langtidsholdbar

Mobiltelefon i soveværelset dræber intimiteten 

– Vi ligger begge med hver vores telefon, når vi er gået i seng. Det hjælper os med at falde i søvn. Han siger det med overbevisning og med samme selvfølgelighed, som at månen bedst ses om natten.

Samtidig kommer de hos mig hver anden uge, fordi de savner nærvær, og deres sexliv er gået i stå. Jeg kan ikke lade være med at tænke på sammenfaldet mellem den stigende ensomhed, mange mennesker oplever, og de mange muligheder, vi hele tiden har for at blive underholdt og være i kontakt med omverdenen.

Spørgsmålet er bare, om vi samtidig mister kontakten med os selv. Så jeg beslutter mig for at udfordre ham lidt:

– Jeg har en meget bedre metode til at falde i søvn. Den centrerer sig om to ting: ro og sex. Vil I være med til at udfordre jer selv?

Læs også: Har I glemt at pleje kærligheden? Her er 5 spørgsmål, du kan stille dig selv

De siger ja, og jeg giver dem en enkel øvelse:

– I de næste 14 dage må ingen telefoner komme med ind i soveværelset. Så når I går i seng, er det for at finde ro og nyde hinandens kroppe. Jeg foreslår følgende: Sæt jer over for hinanden i sengen. Se hinanden ind i øjnene et øjeblik. Træk vejret dybt, og brug lidt tid på bare at trække vejret sammen.

Derefter skiftes I til at give hinanden massage eller en anden form for dejlig berøring. I behøver ikke have sex, men I er velkomne til at lade kærtegnene guide jer i den retning, hvis I får lyst. Pointen er at finde jeres krop og hinanden. Det giver bedre søvn end enhver form for underholdning.

Mediebrug er eksploderet

Medieforskerne Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen konkluderede i rapporten “Medieudviklingen 2019” udgivet af DR Medieforskning i januar 2020, at danskerne brugte over syv timer på medier om dagen i 2019. Det tal fortæller også, at noget af brugen sker simultant, så man ser tv og samtidig tjekker Facebook.

Tallet er så højt, at det nærmest ikke kan blive højere, skriver de to medieforskere i samme rapport. Til sammenligning havde kun 14% af danskerne ifølge Danmarks Statistik en mobiltelefon i 1994. I dag fortæller tal fra Slots- og Kulturstyrelsen, at omkring 96% af danske husstande har en mobiltelefon.

Nærvær er ikke kun lyserødt 

Da de kommer gangen efter, holder de hinanden i hånden. Hun tager ordet:

– Det var en vanvittig rejse, den øvelse, du kastede os ud i. De første aftener havde jeg vildt svært ved ikke at tænke på den serie, jeg ser, og det føltes så dumt. Jeg havde nærmest savn efter min skærm. Men jeg gjorde det, og det var fint.

Tredjedagen blev jeg vildt vred, da jeg så ham ind i øjnene, og pludseligt tudede jeg. Han forstod ingenting, og vi fik et stort skænderi, men vi fik også sagt en masse ting til hinanden. Han nikker, og siger så:

– Vi har talt om, at skærmene også var den nemme løsning. En måde at undgå nogle emner på, men samtidig har vi også undgået hinanden.

Hun smiler til ham:

– Vi har grædt og skændtes, men også elsket mere de sidste 14 dage end det sidste år. Det er ikke nemt, men det er bedre end før. Midt i alle de vilde følelser kan jeg for første gang i lang tid mærke kærligheden.

5 veje til at få mere nærvær i parforholdet

1. Skab kærlige vaner

Mange mennesker beskriver, at de tager en pause med mobilen. De tjekker lige Facebook, nyhederne og en mail. Ofte uden den store stillingtagen. Det er bare blevet en vane. Den vane fylder, fra du slår øjnene op, til du lukker dem.

Så når der lige er 3,5 minut i løbet af en aften, så ryger opmærksomheden på mobilen. Tænk hvis din opmærksomhed i stedet fløj til dig selv? Eller din kæreste? Det gør den kun, hvis du har skabt vaner, som guider dig i den retning. Så hvilke digitale vaner ville støtte kærligheden i dit liv?

2. Tjek din "skærmtid"

På din telefon er der en indstilling, der hedder ”skærmtid”, og skulle den ikke være der, så er der masser af apps, der kan det samme. Brug den. Det giver dig et reelt indblik i, hvor meget du er på mobilen.

Med den viden kan du træffe et valg. Hvad vil helst med din tid? Se på en skærm eller være sammen med menneskene i dit liv? For der er kun en, som kan skabe kærlige mobilvaner og bruge tiden i dit liv – og det er dig.

3. Køb et vækkeur

Langt de fleste vågner med deres telefon. Det betyder, at det første du ser på, er din telefon. Hvor nemt er det så lige at tjekke Facebook? Den er jo allerede i din hånd. Eller måske en arbejdsmail? Så kommer du i tanke om mødet kl. 11.

Kan du se, hvordan du allerede er 100 andre steder? Hvad hvis du i stedet var i din seng. Måske ved siden af din kæreste. Hvornår har du sidst set din kæreste vågne op? Eller mærket din krop strække dig? Måske givet et lille morgenkys?

4. Hvad er det, du undgår?

Parforholdet er nogle gange svært. Kedeligt. Frustrerende. Så er det nemt at forsvinde ind i skærmen. For telefonen fortæller dig, at du er vigtig. At der mennesker, som venter på dit svar eller like. Medierne bliver ofte det nemme valg.

Quickfixet for at undgå at blive skuffet over din kæreste, som ikke spurgte til din dag, eller dig selv, som har mere lyst til chokolade end sex. Men frem for at undgå noget, så gå ind i det. Det er 100 gange bedre for dit parforhold, at du deler din skuffelse eller chokolade med kæresten end, at du tænder skærmen.

5. Der er kun en situation, hvor mobilen er tilladt i soveværelset … 

Og det er, hvis I ser porno sammen. I det mindste fører det ofte til fælles aktivitet. I det tilfælde er det okay. Ellers er det forbudt. For lyst, kærtegn og sex opstår ikke, mens den ene ser nyheder, og den anden er på Instagram.

Det opstår, når vi tager os tid til bare at være sammen. Det er også okay, hvis der ikke opstår noget som helst. At kede sig sammen er også sundt. Nogle gange er det årsagen til, at vi bliver kreative og begynder en samtale. Eller beslutter os for at lave late night margharitas eller bare er sammen.

Daisy Løvendahl er personlig rådgiver, forfatter, foredragsholder og har en kandidatgrad i filosofi og kommunikation. Hun har stor erfaring med at guide sine klienter gennem det moderne livs udfordringer, så der er plads til både kærlighed, familie og karriere.

Læs mere på Daisylovendahl.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi, Parforhold og Sociale medier