Anne-Kartrine Madsen
Foto: Klaus Rudbæk Anne-Katrine Madsen har testet Grøn Sense kuren.

Vi tester Grøn Sense: "Det er en afslappet måde at leve på, og der er plads til lidt af det hele"

I 2016 slog Sense alle andre diæter af banen, og succesen er forsat lige siden. Nu er Sense kommet i en grøn version til dem, der gerne vil spise helt eller delvist plantebaseret. 27-årige Anne-Katrine Madsen har testet diæten i 14 dage.

Inden kuren

“Mange vil nok sige, at jeg allerede spiser meget grønt, men jeg plejer også at spise kød i form af fisk og kylling. Jeg spiser ikke særlig meget okse- og svinekød. Jeg tror ikke på, at vi har behov for så meget kød, så det er et valg, jeg har taget både i forhold til min egen sundhed, men også for klimaet.

Jeg bryder mig ikke om at blive sat i bås som vegetar, for det er jeg ikke, og jeg vil heller ikke sætte begrænsninger for mig selv. Er jeg i sociale sammenhænge, hvor der bliver serveret kød, spiser jeg det, men jeg vil gerne spise primært grønt i min hverdag, så jeg glæder mig til at afprøve Sense i en grøn version,” siger Anne-Katrine Madsen.

Kosten

“Principperne i Sense er virkelig nemme, og jeg fanger dem hurtigt. Jeg har været en del ude at rejse i løbet af de 14 dage, så jeg har ikke stået så meget i køkkenet og lavet opskrifterne, men de har alligevel været god inspiration for mig, og dem, jeg har prøvet, har været en positiv oplevelse. Der er så meget lækkert grønt, som sagtens kan erstatte kød, for eksempel røde linser, der giver fylde og har konsistens som kød.

Det er ikke alle dage, jeg har været god til at få de anbefalede kulhydrater, men de dage, hvor jeg også har fået den del med, kan jeg mærke, at jeg er mere tilfredsstillet, og at min mæthed er større, så sammensætningen af maden giver god mening.

Det er meget enkelt at arbejde med håndfuldene, fordi du kan forme dine måltider alle steder, og det gør det nemt at følge Sense. Det er en afslappet måde at leve på, og der er plads til lidt af det hele, og det betyder, at jeg har kunne gøre det på min måde og tilpasse diæten til min hverdag og ikke omvendt.”

Læs også: Kan du spise mindre kød? Sara Jin Smidt testede i 14 dage

Om Sense

Fordelingen af råvarer i den grønne version af Sense adskiller sig en smule i forhold til den klassiske Sense-diæt, men princippet bag er stadig, at du skal forestille dig, at du har tre daglige spisekasser.

Kasserne svarer til et måltid, hvor det så handler om at ramme en mængde, der giver en sund fordeling, en god mæthed og et stabilt blodsukker. Hver spisekasse svarer til tre til fire håndfulde mad og en til tre spiseskeer fedt.

Du må gerne flytte noget fra en spisekasse til en anden, men to ud af tre spisekasser skal indeholde grøntsager, proteiner og fedt, som skal holde dig mæt i fem til seks timer. Spiser du udelukkende plantebaseret, er det forskelligt, hvad dine håndfulde skal bestå af, alt efter hvilken type vegetarisk kost, du foretrækker.

Bog, Sense – slank med grøn mad, Politikens Forlag, 270 kr.

Træningen

“Jeg løber fast nogle gange om ugen og træner ind i mellem styrke i et fitnesscenter. Når jeg spiser kød, kan det godt give mig en tung og doven følelse i kroppen, men den har jeg slet ikke haft i de her to uger, og det har været virkelig positivt i forhold til min træning. Jeg har på ingen måde følt mig træt eller uden energi, selv om jeg kun spiser grønt. Den gode følelse har tværtimod motiveret mig til at forsætte med diæten.”

Det bedste

“At jeg er blevet bekræftet i, at jeg kan lave mad, der er både mættende og smagsmæssigt tilfredsstillende uden kød. Der er en tendens til, at vi ofte vælger kødet først og derefter grønt som tilbehør, men her bliver det vendt på hovedet, og det fungerer alligevel.

Min fordøjelse er også bedre, end den plejer at være, og uden at jeg ved det med sikkerhed, tror jeg, at det har en sammenhæng med min kost. Testen har dog også gjort mig opmærksom på andre ting i min kost som at undgå komælk og i stedet drikke havremælk og at spise soja-yoghurt om morgenen i stedet for A38, og det har fungeret fint.”

Læs også: MK principperne: Sådan skal du spise

Det sværeste

“Det har været en udfordring at vælge noget hurtigt mad i en lufthavn og at finde den rette sammensætning af mad ved en morgenmadsbuffet på et hotel i udlandet. Her er der ikke så ofte soja-yoghurt eller særlig meget grønt. Mit go to-måltid er blevet gulerødder og hummus.

Det fungerer, selv om det ikke helt er efter principperne. Og så er det svært for mig at følge madplanen i bogen, fordi jeg rejser så meget og er ude til mange sociale arrangementer, men jeg ser også mest planen som inspiration, og fordi principperne er så lige til, kan jeg sagtens selv sammensætte mine måltider.” 

Efter kuren

“Jeg kan virkelig godt lide Sense, og selv om jeg ikke kan måle, om det har gjort noget særligt godt for mig, kan jeg mærke, at det i hvert fald ikke har gjort noget skidt, så jeg kan godt finde på at forsætte med principperne. Jeg vil ikke sige, at jeg kommer til at lægge kød helt på hylden og leve udelukkende efter Sense, men jeg har helt sikkert planer om at dykke mere ned i opskrifterne i hverdagen.”

Sådan spiser du efter den grønne Sense

  • Håndfuld 1
    Grøntsager. Vælg grove grøntsager som kål, grønne bønner, rodfrugter og spinat eller fine grøntsager som salat, tomat, agurk og græskar.
  • Håndfuld 2
    Grøntsager og/eller frugt. Denne håndfuld er valgfri og kan bestå af grøntsager eller frugt og bær.
  • Håndfuld 3
    Bælgfrugter og evt. æg og mager ost. Vælg kikærter, sojabønner, hvide, brune eller sorte bønner, linser og tofu. Spiser du kød eller fisk i ny og næ, tæller det med her.
  • Håndfuld 4
    Stivelsesprodukter som brød, morgenmadsprodukter, pasta, ris, kartofler, bulgur, quinoa, couscous og majs. Vælg fuldkornsudgaver, når du kan.
  • Ekstra
    Derudover skal du spise én til tre spiseskefulde fedtstof fra planter. Valgfrit kan du spise/drikke op til 3 dl mælkeprodukter om dagen med en fedtprocent på 3,5 eller derunder.

Kilde: Sense – Slank med grøn mad

Anne-Katrine Madsen

  •  27 år
  • Arbejder som social media specialist for Vero Moda hos Bestseller
  • Bor i Århus med sin kæreste
Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Vægttab, Sense kost og Interview