GIV ET BLAD I JULEGAVE TIL ÉN, DU HOLDER AF

par i seng
Foto: Getty Se her, hvor du kan trykke dig til mere sexlyst.

Zoneterapi: Tryk dig til mere sexlyst

Er der lidt for meget hverdag og leverpostej og lidt for lidt kys og sex i din hverdag? Så er du langt fra alene, men det kan der laves om på, mener zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk.

Der kan være mange grunde til, at sexlysten halter i hverdagen – bl.a. travlhed og de alt for mange kasketter, vi kvinder hver eneste dag skal have på som mødre, karrierekvinder, kærester, veninder og døtre. Måske føler du også skam over ikke at have mere lyst, og det får jo bestemt ikke sexlysten til at spire.

Zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk guider her til, hvordan du kan åbne mere op for din seksuelle energi med øvelser fra sin nye bog 'Tryk & Glad Kvinde' 

Punkterne og zonerne kan du massere, gerne dagligt, for at støtte din krop i at åbne mere op for din seksuelle energi – det betyder ikke, at du på nul-komma-fem bliver seksuelt umættelig, eller at der er noget galt med dig, hvis du ikke har lyst hele tiden. Men det er et skridt i den rigtige retning.

nyfod1.jpg

Punkt 1 : Skru op for testosteronen

Ja, det lyder næsten forkert, for testosteron forbinder de fleste sikkert med mænd. Men et for lavt testosteronniveau hos kvinder kan føre til manglende sexlyst og manglende energi. Ved at trykke på denne zone styrker du hypofysen, som bl.a. sender signalerne til æggestokkene om at danne mere af kønshormonet testosteron.

Her finder du zonen:

Zonen sidder lige midt i din storetås 'fingeraftryk' – hos nogle kan det være lige i midten af tåen, hos andre kan det være lidt ud til én af siderne.

NYPunkt 2.jpg

Punkt 2 : Væk dit underliv

Dette punkt er egentlig ikke bare ét punkt, men en lang række af punkter, som både sender energi til vagina, bækkenbund, livmoderen, æggestokkene og hofterne. Ved at massere her kan du skabe flow i hele underlivet og få ikke bare mere sexlyst, men også bedre orgasmer og styrke bækkenbunden.

Her finder du punkterne:

Massér under hele hælen, på kanten af hælen samt på begge sider af hælene. Hvis der er steder, hvor det føles ømt, så massér gerne ekstra her. OBS! Lav ikke denne massage, hvis du er gravid.

NYPunkt 3.jpg

Punkt 3 : Få styr på den feminine energi

Der skal gerne være en perfekt balance mellem maskulin og feminin energi, hvis lysten skal kunne spire. Disse to punkter kan støtte dig til en bedre balance mellem de to energier.

Her finder du punkterne:

Det første punkt, Du 26, sidder på midterlinjen af ansigtet, halvvejs fra lige under næsen og overkæben. Det andet punkt, Ren 24, sidder i midterlinjen af ansigtet i hagekløften. Massér meget gerne begge punkter på samme tid.

NYPunkt 4.jpg

Punkt 4 : Seksuel Power

Her er tre punkter, som virkelig kan hjælpe med at få skruet op for den seksuelle energi. Som bonus kan de også afhjælpe eventuelle smerter i forbindelse med sex, som ikke ligefrem stimulerer lysten.

Her finder du punkterne:

De sidder på midtlinjen af kroppen, henholdsvis to, tre og fire fingres bredder under navlen. Du kan nulre, trykke eller vride huden, som du har lyst.

NYPunkt 5.jpg

Punkt 5 : Hormoner i balance

Dette punkt, Milt 6, er ét af de mest hormonregulerende punkter på hele kroppen og særdeles populært. Du kan nemlig bruge det mod alle hormonelt betingede gener fra menstruationssmerter, humørsvingninger, søde cravings til... manglende sexlyst.

Her finder du punktet:

Det sidder på indersiden af benet fire fingre lige over den inderste ankelkno - lige bag ved skinnebensknoglen i det bløde kød, og det er helt normalt, hvis det er meget ømt.

NYPunkt 6.jpg

Punkt 6 : Skru ned for stress

Når vi er stressede, går det ud over vores hormonproduktion og sexlyst, men dette punkt, Hjerte 7, er fantastisk til at berolige både krop, sind og sjæl. Det kan hjælpe dig til at slappe mere af og også sove bedre.

Her finder du punktet:

Det sidder lige under håndledskanten, på lillefingersiden, i den lille fordybning mellem knogle og sene.

Sådan gør du

  • Tryk og massér gerne hver zone/punkt i cirka 1-3 minutter – men mærk altid efter, og hvis det ikke føles rart, stopper du bare før.
  • Hvor hårdt du skal trykke, kommer an på, hvad der føles rart for dig, og nogle kan bedre lide et hårdt tryk, mens andre har brug for et blidere tryk.
  • Og husk, at punkterne sidder på begge sider af kroppen.
  • Du kan læse meget mere om punkterne i Katrine Birks nyeste bog 'Tryk & Glad Kvinde'.

Om Katrine Birk

7897c6e542224457b92aed99b8c29abc_640.jpg

Katrine Birk er Danmarks førende formidler af zoneterapi og akupressur til hjemmebrug og har fået stor succes med bogserien Tryk & Glad.

Hun er lige nu aktuel med bogen Tryk & Glad Kvinde, som er smækfuld af guides til at trykke og massere sig fri for fx stress, træthed, menstruationssmerter, overspisning, PMS og oppustet mave.

Læs mere på katrinebirk.dk og på Instagram @katrine_birk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sex, Parforhold og Zoneterapi