Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Farvel forkølelse: Sådan undgår du snue og snot

Regn, kulde og mørke morgener. Efteråret er over os, og for rigtig mange betyder det højsæson for snot og snue.

Få styr på, hvad forkølelse er, hvordan forkølelse smitter og få gode råd til, hvordan du bedst styrer udenom vinterens forkølelser.

Det er de færreste, der slipper gennem vinterens kulde og mørke og korte dage uden snøft og snue. Forkølelse er nemlig en af de mest almindelige, smitsomme sygdomme og faktisk den hyppigste årsag til lægebesøg og fravær fra arbejde.

Voksne mennesker har typisk 2-3 forkølelser på et år, og forkølelse ses oftest i efterårs- og vintermånederne, hvor vi opholder os mest indendørs og derfor har lettere ved at smitte hinanden.

Forkølelse skyldes en virus i luftvejene, og selv om der typisk går to til fem dage, fra du er smittet og indtil du får symptomer, og sygdommen for alvor bryder ud, så kan du faktisk smitte op til et par dage inden, du føler dig sløj. Der findes flere hundrede forkølelsesvira, der er meget forskellige fra hinanden, og derfor er det umuligt at vaccinere mod forkølelse.

Mens influenza smitter gennem luften, så smitter forkølelse ved berøring, og forkølelsesvirus kan overleve helt op til omkring en time på hænder, computer, dørhåndtag og andre ting, som du er i berøring med i løbet af dagen. Hvis du vil minimere din risiko for at blive smittet eller undgå at overføre smitte til andre, er det derfor vigtigt at vaske dine hænder ofte og grundigt.

Læs også: Influenza & forkølelse: Få styr på fup og fakta

Da forkølelse skyldes en virus, er det ikke er muligt at komme forkølelsen til livs med penicillin eller antibiotika, da de kun virker mod bakterier, men du kan eventuelt lindre symptomer som fx hoste, tilstoppet næse eller andet ubehag med forskellige former for medicin.

De fleste forkølelser varer typisk mellem tre og 10 dage og langt de fleste er heldigvis helt ukomplicerede. I nogle tilfælde kan forkølelsen dog sprede sig til ørerne eller bihulerne, medføre betændelse i halsen eller lungerne eller forværre eventuel astma eller bronkitis, og i de tilfælde bør du opsøge din læge.

Læs også: Er du forkølet? Her er 5 ting du kan gøre for at blive rask

7 tips til at undgå forkølelse

  1. Vask hænderne hyppigt
    Forkølelsesvirus smitter ikke kun ved indånding af viruspartikler fra hoste eller nys, men også ved kontakt - typisk fra hånd til hånd. For at undgå smitte er det derfor meget vigtigt at vaske hænderne hyppigt og grundigt, hvis du er ude blandt andre.
  2. Sov godt og nok
    Både kroppen og sindet har brug for hvile for at genoplade. Desuden er søvn med til at styrke og genopbygge kroppen, og hvis du sover for lidt eller for dårligt, bliver kroppen dårligere til at danne visse stoffer, der har betydning for dit immunforsvar. Sørg derfor for at sove godt og nok og helst 7-8 timer hver dag.
  3. Spis sundt og varieret
    Det, som du spiser er en vigtig byggesten for din krop og afgørende for et velfungerende immunforsvar. Spis derfor varieret og afbalanceret og sørg for at få rigeligt med frugt og grøntsager, der er spækket med mineraler og vigtige vitaminer – særligt C-vitamin. Da vitaminindholdet er noget mindre i de grøntsager, som vi spiser om vinteren, er det vigtigt, at du spiser ekstra mange af slagsen for at blive dækket tilstrækkeligt ind med vitaminer. Spis også magert kød, fisk, mejeriprodukter og grove kornprodukter dagligt.
  4. Dyrk motion
    Motion spiller også en vigtigt rolle for immunforsvaret, og er du i god fysisk form, er det også med til at holde vinterens forkølelser og andre sygdomme fra døren. Daglig motion virker ikke kun som en buffer mod sygdom men hjælper også med til, at du kommer dig hurtigere efter sygdom. Hvis du dyrker motion udenfor, får du samtidigt masser af lys og frisk luft, der også er med til at booste immunforsvaret.
  5. Få tilstrækkeligt med C-vitamin
    Særligt C-vitamin har stor betydning for kroppens immunforsvar og beskytter blandt andet mod virus og bakterier. Citrusfrugter som appelsiner og citroner, kiwi, bær, tomater og grønne bladgrøntsager er gode kilder til C-vitamin.
  6. Få frisk luft
    Selv om det regner og rusker udenfor, er det vigtigt, at du sørger for at få masser frisk luft hver dag. For udover at det giver ny energi og styrker immunforsvaret, så du ikke så let rammes af forkølelse, så får dagslyset også kroppen til at danne D-vitaminer, som spiller en vigtig rolle for din sundhed. Blot 15 minutters ophold i sol/dagslys to gange om dagen er nok for kroppen til at danne tilstrækkeligt med D-vitamin.
  7. Undgå rygning
    Rygning øger din risiko for forkølelse, da det er med til at svække immunforsvaret og skader slimhinderne, så virus lettere får fodfæste. Desuden er rygning også med til at gøre dig mere modtagelig overfor eventuelle følgevirkninger af forkølelsen som fx lungebetændelse og bronkitis. 

Tekst: Pernille Lewinsky Kofoed

Kilder: Overlæge Thea Kølsen Fischer, Statens Seruminstitut, sundhedsguiden.dk, netdoktor.dk, sundhedsstyrelsen.