GLOBETROTTER
Denne trend kan også kaldes ‘limited location’. På vores rejser higer vi efter ting, som man ikke kan købe alle vegne. Vi vil ikke bare have ‘limited edition’, men også unikke ting, som man kun kan købe ét sted. Det ultrahippe apotekerlignende parfumeri Le Labo udvikler fx særlige parfumer til deres butikker i New York, LA, Tokyo, London, Las Vegas og Berlin, som kun kan købes i den ene butik. Burberrys yngre og cool kollektion, Blue Label, kan man kun købe i Japan, og i Heathrow terminal 5 har flere brands lavet særlige produkter, som man kun kan købe der – lige fra vedhæng fra Bulgari til Krispy Kreme Terminal5 doughnuts.
MY STORY
Historiefortælling har længe betydet noget for vores valg af produkter. Men det nye er, at den får en ekstra tand i retning af noget helt særligt. Noget kun vi kender. Vi bruger produkter og oplevelser til at fortælle historien om os selv. Der er Porsche-ejeren, der klikker på sin nøgle og glæder sig over, at bilen selv retter sæde og spejl ind til hans foretrukne indstillinger. Der er den rejsende på jagt efter den ultimativt personlige oplevelse. Som man fx kan finde på The Pelican Bar et stykke ude i Det Caribiske Hav. Her har fiskeren Floyd bygget et primitivt skur på bambuspæle, hvor han sejler gæster ud for at nyde en kold bajer og en fantastisk solnedgang. Den historie slår de fleste femstjernede hoteloplevelser.
KENDERE
Her er det ikke et spørgsmål om, hvad objektet eller produktet koster – men derimod om at kunne værdsætte design og forstå de referencer, som designet har indbygget. Fænomenet er kendt som ‘Design art’, og nøjagtig som en kunstkyndig er man den udvalgte, der kan forstå oplevelsen.
FOR DE INDVIEDE
I design kommer denne nye trend også til udtryk gennem objekter, hvor man slet ikke kan se det særlige eller luksuriøse. Man skal være indviet for at få den fulde oplevelse. Designeren Kashayar Naimanan har fx skabt et spisestel, der ved første øjekast bare er et helt hvidt stel. Men undersiden af hver tallerken er dekoreret med et rigt detaljeret håndmalet rokokomønster og 24 karat guld. Kun de særligt indviede ved, hvor eksklusivt stellet er.
FILANTROPI
Denne del af trenden har allerede overmandet de fleste brancher. Det er svært at udpege en kendt personlighed, som ikke på en eller anden måde støtter velgørenhed. Og når det gælder vores forbrugsmønstre, kan vi støtte rent vand i Afrika, vilde dyr og forskning, når vi køber alt fra Montblanc-ure til modetøj. Den meget omtalte butik Merci Merci i Paris er et eminent eksempel på, at shopping i stigende grad bliver associeret med en god gerning. Den cool butik sælger alt fra lækre møbler til dyrt modetøj, og overskuddet går til velgørenhed.