søvn

Mangel på søvn dræber sexlysten + andre ting, der sker i kroppen, når du sover for lidt

Søvn er vigtig for vores sundhed. Men hvor vigtigt er den egentlig? Vi ser nærmere på, hvad der sker med vægt, humør og immunforsvar, når du ikke sover nok. Hvem ved, i aften går du måske i seng´allerede klokken 21.30…


…din hukommelse

Søvn spiller en vigtig rolle for din evne til at lagre viden og huske. Det er nemlig under den dybe REM-søvn, at hjernen for alvor bearbejder og tilegner sig ny viden − særligt, hvis den er kompleks og følelsesbetonet. Sover du for lidt, får du ikke mulighed for dette, og ny viden vil måske gå tabt.

…din evne til at løse opgaver
Du får svært ved at koncentrere dig. Din evne til at løse problemer og drage konklusioner bliver også dårligere. En træt krop og hjerne er desuden tilbøjelig til at slå over på autopilot. Det gør dig mindre kreativ, når du skal løse opgaver. Du får samtidig sværere ved at fokusere og bliver mindre effektiv. Derfor laver du sandsynligvis langt flere fejl end normalt.


SE OGSÅ: Hjernegymnastik: 10 ting, du skal vide om hukommelsen

…dit humør
Du kan opleve store humørsvingninger. Måske bliver du mere anspændt og bekymret. Din risiko for at udvikle en depression stiger også markant i forhold til personer, der sover tilstrækkeligt. Og da både bekymringer og depression gør det sværere at sove, kan du komme ind i en ond cirkel.

…din dømmekraft
Du får svært ved at tolke situationer korrekt og dermed handle på den mest hensigtsmæssige måde. Det betyder samtidig, at du sjældent selv er klar over, hvor galt det står til. Du føler dig skarp, men det er bare et udslag af din halvdårlige dømmekraft. Det er vigtigt at huske dig selv på, f.eks. i trafikken eller på jobbet.

…din sexlyst
Hos både mænd og kvinder falder interessen og lysten til sex. Den manglende nattesøvn tærer på energien og gør dig både træt og anspændt, så du bare ikke orker lagengymnastikken.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du har sex?

…din vægt
Personer, der sover under seks timer om natten, har en markant højere risiko for at blive overvægtige end dem, der får 7-9 timers søvn. Når vi sover i kortere tid, nedsættes produktionen af hormonet leptin, der regulerer vores appetit. Samtidig stiger produktionen af hormonet ghrelin, som stimulerer vores sult. Og, som om det ikke var slemt nok i sig selv, er det især kalorietunge fødevarer med fedt og kulhydrater, vi får trang til. Din krop vil mangle energi og styrke, når musklerne ikke har fået lov til at hvile. Du reagerer også langsommere end normalt. Det gælder både i forhold til sport og hverdagens fysiske opgaver.

…dit stressniveau
Nervesystemet fungerer kun optimalt, hvis du får en god, lang nattesøvn. Sover du for lidt, vil mængden af stresshormoner vokse frem for at forsvinde. Det kan blandt andet resultere i et for højt blodtryk.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du har for travlt

…dit udseende

Din hud bliver gusten, du får flere linjer og mørke rande under øjnene. Søvn er nemlig nødvendigt for at opbygge både hud og væv. Det er altså ikke for sjov, at det kaldes for „skønhedssøvn”…

…dit immunforsvar
Søvn har betydning for, hvordan og hvor effektivt immunsystemet reagerer på infektioner. Får du for lidt, svækkes t-cellerne, hvilket øger din risiko for f.eks. at blive forkølet og få influenza. Det gør det også sværere for dig at komme ovenpå, når du bliver ramt.

…dit generelle helbred
Får du ikke sovet nok i en lang periode, kan det være farligt for dit helbred. Søvn har nemlig indflydelse på det autonome nervesystem, som bl.a. er med til at regulere blodtryk og puls. Under normal søvn falder blodtryk og puls. Sover du ikke nok, eller afbrydes din søvn mange gange i løbet af natten, aktiveres hjernen mere, og både blodtryk og puls stiger i stedet for at falde til hvileniveauet. Forskere mener, at det kan være en del af forklaringen på, at personer med søvnforstyrrelser oftere har hjerteproblemer end personer, der sover længere og mere regelmæssigt. For lidt søvn skader også kroppens evne til at regulere blodsukkeret, og det øger derfor din risiko for at udvikle diabetes.

SE OGSÅ: 6 myter om sex

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du sover?

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok