Dagligdagen i vuggestue og børnehave byder på store opgaver. Dit barn skal undvære dig, finde sig til rette blandt børn og voksne, takle konflikter og aktivere sig selv. Leg er et af de vigtigste redskaber, og du kan hjælpe dit barn godt på vej.
Dit barn skal vide, hvad det vil. Det kan du hjælpe det til ved at sætte ord på dets hensigter.
Når barnet for eksempel rækker ud efter mælken, forstår det sin egen hensigt, når du siger ‘du vil gerne have mælk nu’. Barnet bliver bevidst om sine ønsker og behov og lærer at sætte ord på, ligesom du gør.
(6 billeder)
Faktaboks
Sørg for, at dit barn er udhvilet.
Husk en dejlig madpakke.
Husk regntøj og varmt tøj.
Husk skiftetøj – og nok af det. Et lille barn spilder hurtigt eller kommer til at tisse i bukserne.
Læs sedler og opslag, så du er orien teret om aktiviteter.
Hav tillid til institutionen. Er du skeptisk eller utryg, smitter det af på dit barn. Tal åbent med personalet om dine forventninger, så du er tryg ved at overlade dit barn til dem.
Når dit barn tager på ‘arbejde’ i børnehaven eller vuggestuen, lærer det en masse om at være sammen med andre. En vigtig opgave er at finde venner og knytte bånd, og det sker gennem leg. Ifølge børnepsykolog Grethe Kragh-Müller kan du hjælpe dit barn med at blive god til både at lege og fastholde legen.
Se de seks ‘arbejdsredskaber’, dit barn har brug for i guiden til højre >>
Hjælp dit trætte barn
Ligesom du selv er dit barn tit udkørt efter en lang dag. Få pædagogens og psykologens råd om, hvordan du kan tage imod dit barn efter vuggestue- eller børnehavedagen, så overgangen mellem de to verdener bliver så rar som mulig.
Pædagogens råd til den gode start:
• Tag det stille og roligt. Der skal ikke ske for meget.
• Brug tid på at gå langsomt hjem, hvis det er muligt.
• Undlad at udspørge dit barn. Hvis du ved, at de har fodret ænder, spørger du måske til det, men måske hæftede barnet sig ved noget helt andet – en hund eller en brandbil. Vent hellere, og lad barnet begynde selv, når det er parat.
• Fortæl selv om noget enkelt, du har lavet. Så kommer det dumpende fra dit barn, hvad det selv har lavet.
• Lad eventuelt dit barn se tv. Sådan stresser voksne også ned.
• Inddrag barnet i aktiviteter, f.eks. madlavning, hvis det har lyst.
Annonse
Psykologens råd til den gode start:
• Fortæl dit barn, at du kan se, at det er træt.
• Tilbyd, at I laver noget hyggeligt sammen og slapper lidt af – inden I tager fat på alt det, I skal nå.
• Undlad at bombardere dit barn med spørgsmål om, hvad det har lavet. Spørg gerne ved at anspore det til selv at fortælle, hvis det har lyst. Stil åbne spørgsmål, og giv stikord, så barnet får en anledning til at fortælle det, der er vigtigt for barnet selv. F.eks. ‘jeg hører, at I var på tur i dag…’ eller ‘de voksne fortalte, at Mikkel havde fødselsdag….’